Het nieuws had TMG een beetje verstopt in hun persbericht over de gratis krant Spits die 'samengaat' met Metro. De nieuwe Metro wordt 'dikker en completer' en krijgt een oplage van 510.000 exemplaren. TMG zegt daar zelf over: 'Telegraaf Media Groep geeft dan met De Telegraaf en Metro de twee grootste kranten van Nederland uit.'
Maar van die twee is Metro de grootste. Dat blijft binnen de TMG-familie, maar de grootste is De Telegraaf niet meer. Het is dan voorbij met dit soort ronkende teksten: 'Dagblad De Telegraaf is de grootste en meest gelezen krant van Nederland.'
De betaalde oplage van De Telegraaf is in 2013 voor het eerst onder de grens van een half miljoen gezakt. Maar om de vergelijking met Metro te maken, is het eerlijker om uit te gaan van de verspreide oplage: betaalde plus gratis oplage. In 2013 verspreidt De Telegraaf naast de 476.000 betaalde print-exemplaren gemiddeld 57.000 gratis kranten per dag – dat wil zeggen dat van de totale verspreide oplage ruim 10 procent gratis is.
Die gratis oplage gaat naar medewerkers, relaties, bezorgers, adverteerders en wordt op straat via marketing-acties gratis weggegeven. Ook zit er een deel onverkochte losse verkoop bij en supergoedkope abonnementen (zie definities van HOI). Een gratis oplage van zo’n 10 procent is overigens standaard bij vrijwel alle landelijke kranten.
In 2013 was de verspreide oplage van De Telegraaf dus 533.000. In 2014 zou de krant stabiel kunnen blijven. Het eerste kwartaal liet nog steeds een verlies van 6 procent zien ten opzichte van hetzelfde kwartaal van 2012 – ondanks dat er 26.000 iPad-abonnees bijkwamen. Maar in het tweede en derde kwartaal zal de verkoop gestimuleerd worden door de WK-resultaten van het Nederlands elftal. In het 4e kwartaal komt de tabloid, ook dat zal extra abonnementen opleveren.
Maar in 2015 is dat sprookje voorbij, de WK-abo’s zijn weg, de tabloid-abo’s die met extra goedkope acties zijn geworven, zullen ook voor een belangrijk deel verdwijnen. Als het zo doorgaat met De Telegraaf als in de afgelopen jaren zal de krant zo’n 6 procent van de betaalde oplage kwijtraken in 2015 – en daarmee komt de betaalde print-oplage op 500.000. Tienduizend minder dus dan Metro.
Maar blijft De Telegraaf dan misschien de meest gelezen krant van Nederland? Dat wordt spannend. In 2013 had elke Telegraaf 3,4 lezers – voor Metro was dat 3,3. Als dat zo blijft zijn er in 2015 net meer Telegraaf-lezers dan Metro-lezers. Maar als Metro erg Spitsig wordt – die krant had 4 lezers voor elk nummer – gaat Metro De Telegraaf voorbij (en als de 500.000 niet gehaald wordt natuurlijk ook).
Bij deze exercitie is de digitale oplage buiten beschouwing gebleven. De Telegraaf zag die in het eerste kwartaal van 2014 toenemen tot ruim 22.000 (9.000 gemiddeld in 2013). Maar of die daadwerkelijk worden gelezen weet niemand.