Sprookjes van Grimm zonder woorden

Er was eens een lief klein meisje; iedereen die haar zag hield veel van haar, maar haar grootmoeder wel het allermeest. Sommige verhalen zijn zo universeel dat je ze al herkent aan de eerste zin of zelfs al aan de eerste paar woorden. Dat kan nog compacter, moet Frank Flöthmann hebben gedacht. Dus vertelt hij de sprookjes van Grimm zonder woorden. Maar werkt dat wel?

Deze Duitse tekenaar is in eigen land onder meer bekend van een maandelijkse strip in mannenblad Men’s Health. Nu beleeft hij zijn albumdebuut met een woordloze verstripping van de sprookjes van de gebroeders Grimm. Die mannen waren namelijk ‘nogal lang van stof’, aldus de achterflap van Flöthmanns boek.

Er valt wel wat af te dingen op ‘Sprookjes van Grimm zonder woorden’. Aan de tekenstijl ligt het niet. Flöthmann heeft een superstrakke designstijl met digitaal ingevulde rode en groene kleurvlakken. Zijn werk doet soms wat denken aan cartoonist Trik of de strip ‘Boerke’ van Pieter De Poortere. Het is een ietwat reclamische stijl die veel kan vertellen zonder woorden.

Helaas oogt het resultaat onrustig en druk. Flöthmann was vermoedelijk toch bang dat de beelden niet voor zich zouden spreken, dus gebruikt hij een eindeloze reeks tekstballonnen vol grafische codes en symbolen. Stiekem staat het boek dus toch vol gecodeerde tekst. Bovendien hanteert de Duitser vaak een wel heel frivole beeldvolgorde, begeleid door pijltjes, die het lezen van dit boek soms omtovert tot het oplossen van een puzzel.

‘Sprookjes van Grimm zonder woorden’ is een amusant experiment, maar als volwaardig stripalbum blijft het toch een beetje steken in goede bedoelingen. De wereldberoemde fabelen krijgen soms een licht-ironische twist, maar moeten het verder vooral hebben van bescheiden visuele vondsten. Dit sprookjesboek is allerminst fabelachtig.

Jeroen Mirck is freelance journalist voor onder meer MarketingTribune, Emerce en Stripschrift.

Sprookjes van Grimm zonder woorden
Flöthmann
Wereldbibliotheek 2016
ISBN 978-90-28426726
Prijs: 19,99 euro
88 pagina’s, hardcover, kleur

Mijn gekozen waardering € -

Jeroen Mirck (1971) schrijft als freelance journalist over media, marketing, internet en ondernemerschap. Zijn artikelen verschijnen in vakbladen als Emerce en MarketingTribune. Hij is altijd op zoek naar de ideale mix van het zakelijke en het creatieve, want commercie is kansloos zonder inhoud. Daarnaast zat hij in de jury van onder meer de Dutch Bloggies, de Stripschapprijs en de Grand Prix Customer Media.