Door de kredietcrisis had de markt voor luxe superjachten als deze een flinke klap opgelopen. De doelgroep bestaat uit mensen en bedrijven die niet opkijken van een aankoopbedrag van 80 miljoen euro of een huursom van een ton of vier, vijf per week. Zelfs zij hielden sinds 2008 de hand zuinigjes op de knip. Echter, de economische malaise behoort zo langzamerhand tot het verleden en daarmee komt er weer groei in chartervaart met megajachten.
Jan Verkerk van Verkerk Charters realiseerde zich dat als geen ander. In 2014 bracht hij de een eerste megacharter in de vaart. Het voormalige logies- en opleidingsschip ‘Prinses Margriet’ was eerder al omgebouwd tot een 70 meter lang megajacht. Met een uitgebrand stuurhuis had hij het schip aangetroffen in een Middellandse Zeehaven en na een uitgebreide refit bij ICON gaf hij het de naam Sherakhan.
Het volgende project was de ‘My Legend’, een voormalige ijsbreker. Het schip werd eveneens bij ICON Yachts op- en omgebouwd en is nu één van de weinige jachten die geschikt zijn voor de vaart op arctische wateren. Jan Verkerk: ‘Dit was ook voor mij een enorme klus en natuurlijk namen we risico’s met deze investering. Maar intussen kennen we de markt, we weten wat er wordt gevraagd en hoe we dat moeten leveren. Met de My Legend hebben sinds juni al in charter gevaren, onder andere in Noorwegen en in de Middellandse Zee. We zien de toekomst van deze onderneming met vertrouwen tegemoet.’
Geen overdreven bling bling
Het nieuwe jacht is 77 meter lang, biedt ruimte aan ongeveer 25 passagiers en het vaart met 23 bemanningsleden. Het heeft een traditionele nautische uitstraling, zowel van buiten als van binnen. Zoals de klanten verwachten maakt het schip een rijke en luxe totaalindruk, zonder daarbij te vervallen in overdreven glimmende kitsch. Verantwoordelijk voor ontwerp en uitvoering waren Verkerk zelf en Thom Beerens. Laatstgenoemde werkt al een aantal jaren voor Verkerk Charters als hotelmanager, maar als interieurontwerper had Beerens nog niet eerder gewerkt.
Marieke de Vries geeft tijdens de openingsdag rondleidingen. Zij werkt normaal gesproken op het walkantoor van Verkerk Charters. ‘Volgende week verlaat het schip de werf. Daarna gaat het naar Antarctica. Ze zal er de hele winter in charter varen. Het was best spannend natuurlijk. Wie weet zouden we allerlei kinderziektes tegenkomen, maar dat was helemaal niet het geval.’
Omdat ook de My Legend al eerder gevaren had als luxejacht konden de refitters diverse materialen opnieuw gebruiken. De genodigden op de vrijdagmiddag – leveranciers, aannemers en onderaannemers, werknemers en adviseurs – vergaapten zich aan de jacuzzi’s, de zachtjes ragtime spelende pianola, de open haarden, de tiffanylampen en de rijk uitgeruste passagiershutten. Die hadden allemaal de naam gekregen van een wereldstad, met bijbehorende styling: Japanse voor de hut Tokyo, Javaans voor Surabaja, Delfts blauw voor Amsterdam. Natuurlijk is het schip uitgerust met een bioscoop en met al het mogelijke ‘speelgoed’, waaronder speedboten, waterscooters en een onderzeeër. Zelfs in een helikopterdek is voorzien. Leuk voor een weekje er op uit!