Medisch Service Center
Medio januari 2018 bezoek ik Varsseveld. Op loopafstand van het station is er het zorgbedrijf, in het voormalige Gemeentehuis, dat ook nog eens school is geweest (met nonnetjes aan de leiding). Dat is binnen in het gebouw nog te zien aan de fraaie gebrandschilderde ramen. Het gebouw is voorzien van meerdere vergaderruimten en er is een loopbrug naar een nieuw gedeelte. Daar is de ontvangstruimte met een trappenhuis van meerdere etages met werkkamers. Duidelijk afgesloten van de rest is er het medisch service center, thans NAAST geheten. André Hermsen, die ik al ken van eerdere ontmoetingen, komt enthousiast de trap afsnellen. Vervolgens bezoeken we het medisch service centrum. Al wandelend (en later in een vergaderruimte waar ook directeur René Baljon aansluit) vertelt André mij wat over de aanpak. Er wordt ze 24/7 zorg op afstand (eHealth) verleend. Ik zie een aantal gesloten ruimtes waar dames achter beeldschermen aan het werk zijn. Ook een beeldgesprek wordt zo te zien in gang gezet. André vertelt dat NAAST een digitaal zorg bedrijf is. Het gaat niet zozeer om de techniek. Nee, het gaat echt om een zorgdienst op afstand. Professioneel en in te zetten waar nodig ter ondersteuning van zelfzorg, veiligheid en gezondheid. Alle media inzetten is het adagium.
Monitoren met sensoren
De nieuwe tijd vraagt verandering en visie. Onze zorg: er zijn nog wel handjes maar het worden er relatief steeds minder op de werkvloer. Handjes zijn goud waard. Zorg op Afstand is een uitkomst, maar techniek is maar één van de oplossingen. Medewerkers zullen meer moeten doen met digitalisering. Co-creatie is het toverwoord: samen worden nieuwe diensten bedacht en ontwikkeld. Silo’s tussen zorg compartimenten vervagen geleidelijk. Echt niet alles digitaal. Ondersteunen van verandering zoals monitoren met sensoren. Samen optrekken met ziekenhuiswereld, zoals het Slingeland in Doetinchem. De koudwatervrees moet geleidelijk aan verdwijnen. Het woord NAAST is niet voor niets gekozen. Men wil nadrukkelijk naast de cliënt, naast de medewerker en naast de organisatie staan. NAAST is overigens een landelijk werkzaam zorgbedrijf. Met 25 jaar ervaring. Die ervaringen worden met liefde gedeeld. Zie NAAST als proeftuin. Sensire blijft het moederbedrijf. Dat blijkt trouwens ook overduidelijk op de website waar moeiteloos wordt doorgeschakeld van fysieke naar digitale (eHealth) zorg.
Ondersteunen van verandering
Innovatief blijven is het motto. Hoe nieuwe dingen in de praktijk te brengen en door te ontwikkelen. Langzamerhand is er ook een adviseursrol ontstaan en wordt hun ervaring op deze wijze gedeeld en verspreid.Certificering is gerealiseerd. Technologie als middel zo zal het steeds worden uitgedragen. Een goede zaak! Sensire heeft er zeker niet ‘naast’ gezeten door deze dienstverlening te verzelfstandigen. Want dat biedt kans op versnelling van de doorontwikkeling van eHealth. Mits de menselijke maat maar in acht genomen wordt.
https://www.icthealth.nl/nieuws/sensire-brengt-e-health-activiteiten-zelfstandige-dochter-naast/
Als grootste zorgorganisatie in de Achterhoek en de Liemers biedt Sensire dag en nacht verzorging, verpleging en gespecialiseerde zorg, bij u thuis of in een van onze woonzorgcentra. Wij helpen u gezond te blijven, beter te worden of te leven met zorg. Zodat u uw leven kunt leiden zoals u dat gewend bent. Onze mensen komen bij u thuis, steeds als dat nodig is. Maar de verpleegkundigen NAAST, een zelfstandig onderdeel van Sensire, kunnen, als u dat wilt, ook op afstand zien hoe het met u gaat en uw ondersteunen. Dat scheelt bezoeken bij u thuis of aan het ziekenhuis, zodat de zorg u minder belast.
http://wp.sensire2016.nl/zorg-op-afstand/