Musicalacteur Howard van Dodemont bleef zitten

Bij voetbal is een reservespeler een bekend verschijnsel: ingezet worden als de beste speler uitvalt. Dit ‘bankzitten’ bestaat ook in het theater. Acteur Howard van Dodemont was jarenlang cover voor hoofdrolspelers bij musicalproducties als ‘Lion King’ en ‘Tarzan’.

Een functie waarin je vele uren ‘nutteloos’ doorbrengt in kleedkamers. Geïnspireerd door zijn ervaringen, zowel de goede als de slechte, maakte hij zijn soloprogramma: ‘De zittenblijver’.

Howard van Dodemont (1961) was van jongs af aan bezig met theater. ,,Op de lagere en middelbare school zat ik al in toneelstukjes. In Nijmegen kwam ik bij een amateurtoneelgezelschap terecht en toen ging ik ook op jazzballet en zangles. Ik wilde naar de toneelschool, maar mijn ouders vonden dat geen goed idee; ik moest eerst maar eens een vak leren.”

Uit respect voor zijn ouders volgde hij een verpleegopleiding. ,,Het was verschrikkelijk dat ik niet naar de toneelschool mocht, maar achteraf blijkt de opleiding toch zinvol te zijn geweest. In de verpleging heb ik heel veel mensenkennis opgedaan, waardoor ik me vrij gemakkelijk kan inleven in personages.”

Als verpleger werkte hij met kanker- en aidspatiënten en bij stervensbegeleiding. ,,Wel deed ik elk jaar een toneelcursus. Uiteindelijk kwam ik bij de theateropleiding Trap terecht en ging ik in 1990 theaterwetenschappen studeren in Amsterdam. Ook die studie heb ik afgemaakt.”

Tussendoor speelde hij betaalde rolletjes in films, televisieseries en reclamespotjes. Veertien jaar geleden kreeg hij de kans om in een musical te spelen. ,,Ik was bijvoorbeeld cover voor de rol van Scar bij ‘The Lion King’ en bij ‘Tarzan’ viel ik in voor twee rollen. In de ‘Hazes-musical’ nam ik een rol over.” Hij studeerde een rol door repetities te volgen en zelfstudie. ,,Soms beslist een avondregisseur dat het wel goed is dat je een keer opgaat, maar je zit normaal gesproken in de kleedkamer te wachten totdat je iemand moet vervangen. Het kan zijn dat je twee, drie weken niet speelt en dan opeens aan de bak moet.”

In de monoloog ‘De zittenblijver’ vertelt Van Dodemont een fictief verhaal over een reserve-acteur. ,,In de musical ‘Cyrano’ struikelt een cover per ongeluk over iemand en breekt diens neus. Dat wordt hem niet in dank afgenomen en hij sluit zich op in de wc.” Zittend op de wc vertelt hij over zijn onderschatte functie. ,,Je ziet anderen stralen en je hebt idee: Dat kan ik ook! Maar het mag dus meestal niet. Evengoed valt niemand iets te verwijten. Zo werkte nou eenmaal in een musicalbedrijf als Stage.” Inmiddels werkt hij niet meer als reserve-acteur. ,,Ik speel mee in kleine theaterproducties, regisseer en geef les. Dit werk geeft mij als acteur toch meer eigenwaarde.”

‘De zittenblijver’ soloprogramma Howard van Dodemont. Piano: Bas Bons.

Mijn gekozen waardering € -

Rudolf Hunnik is cultuurjournalist, filmprogrammeur en trainer. Al vanaf 1999 schrijft hij artikelen voor internet en de papieren pers. Als journalist en recensent werkt hij met name voor dagblad de Gooi- en Eemlander, schrijft hij voor Place de l’Opera en Cultuurpers. Als filmprogrammeur is hij verbonden aan C punt Nieuw-Vennep en geeft hij de workshop 'Communiceren met de pers' over persberichten schrijven en zelfpubliceren www.diversityathome.nl.
Sinds 2019 begeleidt hij mensen tot inzichten (3 Principes) https://www.diversityathome.nl/kunst-en-een-goed-gesprek/