Wie met de auto vanaf de Oudezijds Voorburgwal, na de Damstraat/Doelenstraat te zijn overgestoken rechtdoor rijdt richting Oudekerksbrug, komt onherroepelijk vast te zitten. Tot de zojuist genoemde brug gaat het goed. Maar dan? Volgens een bord ter hoogte van Oudezijds Voorburgwal 81 moet de automobilist daar links af de brug op. Het is tevens het eerste bord waarop aangegeven staat dat er een omleiding is. Doet hij dat, dan komt hij uit bij het Oudekerksplein. Dat is afgesloten met vezips, dus rechtdoor zal niet lukken. Linksaf dan? Ook dat is onmogelijk, niet alleen voor auto’s maar zelfs voor voetgangers. Niemand kan daar door. Dan maar rechtsaf? Vergeet het maar. Er komt niet alleen verkeer van de andere kant, maar na 80 meter mag je daar ook helemaal niet verder: gesloten voor beide richtingen. Alleen doemt dat bord niet pas na 80 meter op, maar al na 20 meter. Kan dus ook niet.
Enfin, dan maar weer terug manoeuvreren op de Oudekerksbrug naar de oneven zijde van de Oudezijds Voorburgwal. Daar echter doemt een nieuw probleem op: een rood bord met een witte balk oftewel: eenrichtingsweg en vanuit deze richting gesloten voor alle verkeer.
Gesloten
Het gevolg van deze verkeerssituatie is, het is niet moeilijk te raden, complete chaos. Auto’s proberen te keren op de brug, of net over de brug. Dat levert levensgevaarlijke situaties op. Vervolgens rijden de auto’s dan toch maar de voor verkeer gesloten oneven zijde van de Oudezijds Voorburgwal in. Mag niet, maar wat moet je anders. Als zich een tegenligger aandient – en dat kan want vanaf de Febo mag je namelijk wel de oneven zijde van de Oudezijds Voorburgwal inrijden – zal één van de twee toch echt achteruit moeten, want passeren is hier onmogelijk. Hoe je overigens voor de Febo zou moeten komen met de auto? Kan alleen via de Nieuwe Brugsteeg en dan bij het Leger des Heils de brug over naar de “verkeerde” kant van de Oudezijds Voorburgwal. Anders lukt het niet. Er hangt in de Korte Niezel ter hoogte van de Oudezijds Achterburgwal een bord: ‘gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen’, om de officiële tekst eens aan te houden. En aan de kant van de Lange Niezel staat een Vezip. Maar als je voor de Febo bent en niet afslaat de Korte Niezel in maar rechtdoor gaat, kom je natuurlijk in dezelfde chaos terecht bij de Oudekerksbrug.
Tot slot zijn er dan ook nog automobilisten die proberen in de achteruit helemaal terug naar de Damstraat/Doelenstraat te rijden. Of gewoon aan de verkeerde kant terug scheuren. Het is een mogelijkheid. Als het tenminste lukt.
Om de chaos te complementeren zijn de omleidingsborden overigens voorzien van een hoofdletter K of een hoofdletter D. De betekenis van deze letters? Wie het weet, mag het zeggen.
Een betrokken buurtbewoner had de politie gebeld. Ja, daar hebben we niks mee te maken, dan moet u bij de gemeente zijn. De politie rijdt er ook keurig omheen of doorheen, maar trekt zich in elk geval nergens iets van aan.
Dezelfde bewoner is vervolgens naar de gemeente gestapt. ‘Dank voor uw melding. Fijn dat u zich betrokken voelt bij de stad’. De melding was gedaan op 1 mei. Hij zou binnen 1 week antwoord krijgen. Dat is niet gelukt. Sterker nog: er is helemaal niks gelukt. Met andere woorden; de chaos duurt onverminderd voort. Waarvan akte.
Willem Oosterbeek, Wallenbewoner, doet in vijfhonderd woorden regelmatig verslag van het dagelijks leven vanuit de beroemdste buurt van Nederland.