Ibiza – van droomeiland tot party eiland

De BBC zendt deze weken een reportageserie uit over Ibiza, onder de titel "Ibiza: Secrets of the Party Island". Wat ooit een idyllisch eiland was waar kunstenaars in de jaren 60 en 70 inspiratie zochten, is verworden tot, tsja, letterlijk een party eiland. In het hoogseizoen telt het eiland 3 x zoveel toeristen als inwoners. De Britse omroep koos als gids voor de serie een voormalig deelneemster aan Love Island. Hoe toepasselijk.

Ibiza verkreeg in ons land een mythische status nadat schrijvers en kunstenaars als Cees Nooteboom en Jan Cremer in de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw er reisverslagen over publiceerden. Vooral op jongeren met een voorliefde voor een alternatieve lifestyle oefende het kleine eiland in de Middellandse Zee (3 x Texel) in de daaropvolgende jaren aantrekkingskracht uit.
Nu wordt het eiland in de Middellandse Zee elke zomer overspoeld door tienduizenden vakantiegangers op zoek naar zon, seks en sensatie.
En wie kan ons dan beter een blik achter de schermen van het party island gunnen dan influencer Zara McDermott, moet de BBC blijkbaar hebben gedacht.

CLUBCULTUUR
Zo troont Zara ons mee naar een van de partyclubs in San Antonio, waar zij de eigenaren nog kent van haar vroegere celebrity-leven. Het is één van de clubs op het eiland die al rond het middaguur de deuren opent. Vanaf dat moment stroomt het, overwegend jongere, publiek al in groten getale binnen.

‘Binnen’ is misschien niet helemaal het juiste woord: we zien een groot openluchtzwembad, met daaromheen ligstoelen en parasols op verschillende platforms. Een DJ verzorgt de muziek.
Het is niet ongebruikelijk dat beroemde DJ’s (Armin van Buuren is een jaarlijks terugkerende gast in de clubs) of musici worden ingevlogen voor een meet & greet met het publiek. En dus zien wij in een kort fragment hoe Ed Sheeran welkom wordt geheten door enthousiaste fans op het terras van de club.
Zara vertelt ons dat de entree voor zo’n club vaak begint bij € 50,-. Dan ben je alleen nog maar ‘binnen’… Een biertje kost in deze club € 7,- en een cocktail € 13,-.

We zijn getuige van de reservering van een VIP-lounge (er wordt een extra bed gevraagd: kosten € 100,-). Deze partyclub heeft een capaciteit van 2000 bezoekers, maar in Ibiza-stad zijn er ook clubs met 10.000 gasten op een avond.

VERJAARDAGSFEESTJE
Vervolgens ontmoet Zara een vrouw die een bedrijf runt in ‘concierge services’. Wat wij daar onder moeten verstaan? Nou, passende locaties vinden voor privé-feesten: luxueuze villa’s, maar ook jachten, met alles wat daarbij hoort.
We zien hoe een Brits gezin met drie kinderen in de tienerleeftijd wordt ontvangen op een luxueus jacht, dat voor vijf dagen is afgehuurd om de verjaardag van een van de tieners te vieren. Kosten € 15.000,- .
Een van de kinderen vertelt dat zij verbaasd was ‘gewone mensen’ te zien in het vliegtuig dat hen naar het eiland bracht. Ach, het is toch wat…

Hetzelfde bedrag betaal je voor een eenvoudig feestje in een luxueuze villa in de heuvels – inclusief catering + optreden van acrobaten. De voorbereidingen van zo’n feestje worden getoond, terwijl Zara vertelt dat feestjes van € 100.000,- niet ongebruikelijk zijn op het eiland.

HORLOGE VAN HALF MILJOEN
Zo’n concentratie van geld op een eiland dat 40 km lang en maar 20 km breed is, trekt natuurlijk criminaliteit aan. Zara – en de kijker dus ook – mag mee met een politiepatrouille door Ibiza-stad op een vrijdagavond in het hoogseizoen.
Vooraf wordt ons meegedeeld dat de politie op het eiland onderbezet is – grofweg gezegd: één politieagent op 10.000 clubbezoekers.

Vanuit een politieauto zien wij hoe ’s avonds de straten van Ibiza-stad bevolkt worden door stromen overwegend jonge, spaarzaam geklede vakantiegangers. De agenten letten vooral op straatdealers, die zich echter zelden op heterdaad laten betrappen. Wanneer er twee verdachten worden aangehouden, zie je de agenten op de hoek van een straat zoeken naar de verhandelde waar – die uiteindelijk gevonden wordt in…een van de palmbomen langs de weg.

Maar de meest opmerkelijke melding van die avond betreft de diefstal van … een Rolex-horloge. Een toerist uit Zweden blijkt midden op straat van het kleinood te zijn beroofd. Het was in een paar seconden gebeurd, vertelt de verbouwereerd kijkende Zweed aan de agenten.
‘Wat is de waarde?’, vragen de agenten en noemen zelf al een bedrag: € 20.000,-?
‘€ 10.000,-’ klinkt het beteuterd.
Waarna de agenten Zara vertellen dat diefstal van luxe horloges een rage vormt op het eiland.

Terug op het politiebureau krijgen wij beelden te zien van een spectaculair praktijkvoorbeeld, geregistreerd door bewakingscamera’s bij de ingang van een hotel. Wij zien een Rolls Royce voor de lobby van een hotel arriveren. Het raampje aan de bestuurderszijde is opengedraaid, klaarblijkelijk om met de portier te communiceren. Intussen zien we dat achter de auto een motor is gestopt, waarvan de duopassagier snel afstapt, even langs de auto loopt, snel weer omdraait, met zijn hand door het open raampje graait, weer achter op de motor springt en uit beeld verdwijnt. We zien de toegesnelde portier tevergeefs achter de motor aanrennen en andere mensen met veel misbaar in beeld verschijnen…
In een kleine minuut waren wij toeschouwers van een bliksemsnel uitgevoerde horlogeroof – het dievengilde had een grote slag geslagen: het betrof een exclusief exemplaar met een waarde van een half miljoen!

SOCIAL MEDIA
De reputatie van Ibiza als party eiland is mede te danken aan de promotie via social media door de horecabazen. Zara heeft een gesprek met twee jonge, vrouwelijke brand managers, wiens taak het is zoveel mogelijk berichten op platforms als Instagram en TikTok te plaatsen met hashtags als #partyhard en #ibiza.

Ook maken wij kennis met figuren die het succes van social media misbruiken. Zo ontmoet Zara in het goedkopere uitgaansgebied van Ibiza-stad een man, die op Instagram een razend populaire account heeft waarop filmpjes te zien zijn van straatinterviews met nachtelijke clubbezoekers in aangeschoten of beschonken toestand. Het ‘geheim’ van die populariteit zit ‘m in de vaak scabreuze onthullingen, die zij hem toevertrouwen.
Zara vraagt de man of hij geen schaamte voelt omdat hij die beelden online zet.
‘Nee, waarom zou ik?’, antwoordt hij lachend, ‘Ze vertellen het toch in alle eerlijkheid?’

Dat zal de gasten van meer exclusievere gelegenheden niet zo gauw overkomen. Al was het alleen maar omdat het om locaties gaat, die vaak buiten de steden liggen. Een andere, belemmerende factor betreft de toegangsprijs. Zara neemt ons mee naar een restaurant waar je meer dan € 3.000,- moet betalen voor een tafel met acht personen. En dan heb je nog niet eens gegeten…

Voor een persfotograaf is het dan ook steeds moeilijker om snapshots te maken van de celebrities die het eiland af en toe aandoen. Zara regelt een ontmoeting met een fotograaf, die ooit een aardig bedrag kreeg voor exclusieve foto’s van popzangeres Shakira op Ibiza. Nu beklaagt hij zich over het feit dat beroemdheden zich steeds beter afschermen van paparazzi. Bovendien krijgt hij steeds minder betaald voor zijn foto’s.

MEERWAARDE SERIE
Na twee afleveringen van de serie heb je het wel zo’n beetje gezien. Zeker als Zara in de tweede aflevering wéér met de politie mee mag. Al is het ditmaal achter op een jetski waarmee de stranden in de gaten worden gehouden – Ibiza telt zo’n 80 stranden.
Leuk voor Zara dat zij nog twee afleveringen langer mag blijven, maar voor de kijker is het wel duidelijk: een paradijselijk eiland is ten prooi gevallen aan hyperkapitalisme, waar iedereen zijn graantje van probeert mee te pikken.
Toegegeven: door Zara’s roem en persoonlijkheid gaan er deuren open, die voor een gemiddelde verslaggever waarschijnlijk gesloten zouden blijven. In dat opzicht biedt deze serie een meerwaarde.
De serie zal liefhebbers er niet van weerhouden naar hun favoriete partyclub te gaan – zo staat Martin Garrix c.s. deze zomer weer elke donderdag ingepland.
Het eiland verwacht deze zomer minimaal 400.000 toeristen … Als je ook van plan bent om te gaan, zou ik mijn horloge thuis laten.

Mijn gekozen waardering € -

20+ years experience in journalism | Editor-at-large | Expertise in tech, law (private), culture