‘Dropshipping’ blijft voor ellende zorgen

Het businessmodel "dropshipping" blijkt anno 2024 met een marge van twintig tot dertig procent winstgevend te zijn. Het is niet verboden, maar kan de consument - goed van vertrouwen – toch nog steeds een hoop ellende bezorgen: te duur betaald, slechte kwaliteit, en lang wachten op aflevering.

Als webwinkels niet eerlijk zijn over hun levertijd en stellen dat het artikel morgen wordt verzonden en het duurt gemiddeld drie weken dan wordt dat als misleidend beoordeeld.

Voorzorg is de beste remedie om als koper teleurstellingen te voorkomen nu Chinese bedrijven zich meer lijken te verschuilen achter Nederlandse bedrijven, die geen voorraad hebben, maar een order rechtstreeks doorsturen naar China om te worden verzonden.

Wie bijvoorbeeld bij Alice in Amsterdam, Van Hallen in Amsterdam of Shirtnation met adressen in de Verenigde Staten, Hongkong en Verenigd Koninkrijk een bestelling plaatst en het artikel binnen twee dagen mag verwachten, komt bedrogen uit als uit de track en trace blijkt dat je artikel moet worden overgevlogen vanuit China en meer tijd kost dan waar je op had gerekend. En de teleurstelling groot is als de kwaliteit tegenvalt en niet is wat je ervan had mogen verwachten.

Wie op merkkleding valt, wordt in de maling genomen door namaakkleding met logo’s van bijvoorbeeld Adidas en/of Vanguard. Productcodes ontbreken om de originaliteit te bevestigen. Als nepproducten worden doorverkocht, kan een merk de ‘dropshipper’ aansprakelijk stellen met als gevolg een strafrechtelijke vervolging of een rechtszaak.

Paypal houdt het systeem indirect in stand. Hoewel de financiële instelling ‘aankoopbescherming’ biedt, blijkt dit in de praktijk tegen te vallen. Wie bijvoorbeeld niet tijdig reageert op een verzoek van Paypal aanvullende informatie te verstrekken, verliest zijn/haar recht op ‘aankoopbescherming’ en wordt het voordeel gegeven aan de verkoper.

Om de Nederlandse ‘dropshippers’ met hun gelikte websites te ontmaskeren, is het verstandig het retourbeleid onder de loep te nemen en niet al te veel te vertrouwen op de mooie afbeeldingen met een gebrekkige beschrijving.

Het retourbeleid toont aan dat artikelen teruggestuurd moeten worden naar China op eigen kosten, die het aankoopbedrag kunnen overtreffen. Dus wordt dat maar nagelaten. Ook al worden de artikelen afgeleverd met een verzendadres in bijvoorbeeld Schiedam of staat het bedrijf zelf geregistreerd in Bussum.

Het inschakelen van Paypal kan op de achtergrond toch een rol meespelen om de ‘dropshipper’ op andere gedachten te brengen. Wordt in eerste instantie geprobeerd om het aankoopbedrag niet terug te boeken, in tweede instantie komt toch onverwachts het bericht binnen om de kwestie bij Paypal te sluiten waarna het aankoopbedrag terug zal worden gestort en het artikel niet teruggestuurd hoeft te worden naar China. In een andere kwestie wordt in plaats van tien of dertig procent korting vijftig procent korting bedongen met behoud van het artikel.

In het geval van Van Hallen in Amsterdam werd te laat opgemerkt dat het om Chinese waar ging, en lukte het niet de order te annuleren. Het aankoopbedrag kon niet worden teruggeboekt via de bank, omdat het een Ideal-betaling betrof. Beter is dan met Visa te betalen. Een brief om de koop binnen de bedenktijd van veertien dagen ongedaan te maken, verhinderde niet dat de bestelling toch werd verstuurd vanuit China.

Toch is het niet zo dat consumenten geen rechten zouden hebben. De Rijksoverheid houdt ‘dropshippers’ verantwoordelijk voor onder andere de veiligheid en de levering van de producten. Ondernemers die zich bezighouden met ‘dropshipping’ en zonder voorraad online producten doorverkopen, zoals webwinkels in China, en ingeschreven staan bij de Nederlandse Kamer van Koophandel riskeren bij overtreding boetes. Bovendien moeten de producten voldoen aan de regels van de EU.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die de spelregels handhaaft voor bedrijven om oneerlijke praktijken tegen te gaan, kan een boete van maximaal € 900.000,00 per overtreding opleggen aan een ‘dropshipper’ en verkoper die de rechten van zijn klantenkring schendt – waaronder een bedenktijd van veertien dagen – en die zich niet houdt aan de regels van de platformeconomie. Die bedenktijd geldt niet als het om een zakelijke aankoop gaat.

Consumenten die de werkwijze van een bedrijf willen laten onderzoek kunnen tips en meldingen doorgeven aan de ACM ConsuWijzer, die gratis advies en informatie geeft over de rechten van de consument.

Meldingen zijn het proberen waard, maar is geen garantie op succes. Dat tonen de reacties op de Chinese webwinkel House Of Gentleman aan.

In een review op ‘Trustpilot’ riep Ruud Ekkelboom in Enschede iedereen op aangifte te doen en tegen House Of Gentlemen voor oplichting, misleiding en schending van het consumentenrecht.

Karin van der Zanden waarschuwde er niets te kopen. Kleding was niet conform afbeeldingen op de website en de kwaliteit is zeer slecht, zo liet zij weten. Ook klaagde zij over de levertijd uit China, die niet overeenkwam met de levertijd op de website.

Anne-Claire Gimbrere noemt de praktijken een ‘grote oplichterij’. Zij zegt dat je het niet kunt terugsturen en naar je geld kunt fluiten. ‘Laat je aub niet misleiden door hun zogenaamde goede bedoelingen. Bestel niets!’

‘Mechlinus’ verklaart op ‘radar-forum.avrotros.nl’ de Autoriteit Consumenten & Markt te hebben ingeschakeld maar dat die niets doet zolang er niet veel meldingen binnenkomen Melden bij politie blijkt volgens hem niet mogelijk omdat er wel iets geleverd is. ‘Ook al was dit zwaar beneden de Nederlandse standaard.’

Een zoekactie leert dat House Of Gentlemen de Nederlandse markt heeft ingeruild voor die in Botswana.

Mijn gekozen waardering € -