Uit een onderzoek onder 1.000 Belgen door Knack en haar Franstalige zusteruitgave Le Vif bleek dat 62% van de Belgen vaker zou willen lezen. Velen zeggen echter dat ze daarvoor geen tijd hebben en/of te veel worden afgeleid door hun smartphone en andere schermen. Daar wil men bij Knack dus iets aan doen met de campagne Time to Read waarvan VRT-radiopresentatrice Linde Merckpoel het uithangbord is.
Smartphone belemmert leesdrang
In het Canvas programma De Afspraak van 18/09/2024 bevestigde Merckpoel dat ze zich herkende in het Knack onderzoek en daarom maar wat graag haar medewerking aan de campagne verleent. ‘Vroeger las ik heel veel. Wel twee tot drie boeken per week.’ Die frequentie is naar eigen zeggen echter helemaal ingestort nadat zij aan de smartphone is gegaan. Merckpoel ervaart te veel afleiding van dat ding. ‘Je blijft maar scrollen en kijken of je niets mist.’ Behalve dat het lezen erbij inschiet, heeft het ook invloed op haar gezinsleven. Daarom heeft zij een drastisch besluit genomen.
’s Avonds zet ik mijn smartphone uit en leg ik hem ver weg, bijvoorbeeld een verdieping hoger. Op die manier kom ik er weer aan toe zelf te lezen en te lezen met mijn dochter. Als we in de weekenden ergens heen gaan, laat ik mijn smartphone thuis. Degenen die mij echt dringend nodig hebben, weten mij altijd wel te bereiken (via de telefoon van haar man).’
Leestips en boekenruilkasten
Knack is de grote motor achter Time to Read in Vlaanderen. Van oktober t/m december daagt het de lezers uit minimaal één boek per maand te lezen. Het zal daartoe leestips geven, interviews met auteurs publiceren en lezers kunnen hun leespotentieel berekenen via een speciale webpagina.
Lezeressen van Libelle zullen ook worden aangemoedigd mee te doen. Het vrouwenblad gaat boeken in Libelle cadeauverpakking verspreiden over meer dan 100 boekenruilkasten in heel Vlaanderen. Deze zijn gratis mee te nemen door degene die ze als eerste vindt Verder worden lezeressen uitgenodigd om zich aan te melden bij de Libelle Leesclub.
Initiatief zou in Nederland ook niet misstaan
Waar in België de BTW op boeken en tijdschriften op 6% ligt en blijft, wil de regering Schoof in Nederland dit verhogen naar 21%. Diverse belangenorganisaties en partijen in de Tweede Kamer hebben hier al bezwaar tegen geuit. En terecht. Nederlandse scholieren scoren steeds slechter in begrijpend lezen. Een BTW-verhoging zal zeker niet helpen om deze trend om te buigen. Daarnaast maak ik me sterk dat ook in Nederland velen te veel op hun smartphone bezig zijn. Welke Nederlandse bladen pikken dit Vlaamse initiatief op en gaan ermee aan de slag?
Links naar artikelen van Knack en Le Vif over Time To Read: