Mekka in de Hofstad – het curatiekunstje van NRC, ANP, nu.nl e.a.

Trouw heeft de afgelopen twee maanden regelmatig het puntje van De Vergeten Driehoek bezocht”. Twee maanden. Maar binnen een paar minuten was het nieuws van iedereen.

Vanmorgen stond de reportage in de papieren krant. Om 7:55 verscheen het op de website van Trouw. Om 7:34 had nu.nl het, met link naar Trouw, bron: ANP/Novum. Om 8:31 wordt het bericht ‘verrijkt’ met een tweet van Wilders.

Enclave van orthodoxe moslims

Die tweet linkt naar de NOS, die wel linkt naar Trouw (herstel: ze noemen alleen Trouw, geen link) maar wel het begin “Een deel van de Haagse Schilderswijk ontwikkelt zich tot een enclave van orthodoxe moslims” letterlijk overneemt. Verderop in het artikel worden ook de digitale schaar en lijmpot onbekommerd gehanteerd:

Een gesluierde moslimvrouw zegt daarover dat ‘vrouwen in de diepste kern van de biblebelt toch ook lange rokken dragen en dat er in Staphorst op zondag toch ook niet wordt gewerkt?’. (Trouw)

Een gesluierde vrouw vergelijkt de buurt met Staphorst (…): “Vrouwen in de diepste kern van de Biblebelt dragen toch ook lange rokken?” (NOS)

NRC.nl heeft het verhaal om 8:19 – wel met link naar Trouw, maar “door Pim van den Dool”, die overigens ruimhartig gebruik maakt van het Trouw-bericht. Zinnen als “zoals het roken op straat en het gebruik van alcohol en varkensvlees”, “In de buurt staan drie moskeeën die als salafistisch bekendstaan” en “bewoners die problemen zelf wel zouden oplossen” worden één op één gekopieerd. Curatie heet zoiets.

Wel de credits, niet de clicks

Aggregatiesite Scoopworks neemt vervolgens het integrale artikel van NRC over, inclusief de foto. 50 woorden bij aggregatie? Niet hier.

Wat NOS en NRC doen, zien we overal: veel knip- en plakwerk, maar meestal wel een linkje. Nieuws is van iedereen. Trouw krijgt wel de credits, niet de clicks.

Mijn gekozen waardering € -

Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.