De South China Morning Post bracht dit nieuws eind van de week. De organisatie die het haalbaarheidsonderzoek doet is de Chinese Railway Construction Corporation, CCRC, die ook grote projecten heeft gedaan in onder andere Nigeria, Algerije en Saoedi-Arabië. Het Chinese bureau dat het kanaal van Nicaragua mag graven, HKND, is sinds kort ook op het internet te vinden en heeft zijn site helemaal aan het Nicaraguakanaal gewijd.
Volgens de South China Morning Post wordt de haalbaarheidsstudie halverwege 2014 afgerond. De krant citeert de Amerikaanse veiligheidsspecialist Evan Ellis, die een boek geschreven heeft over de Chinese aanwezigheid in Latijns Amerika. Hij ziet de activiteiten in Nicaragua als een voorbeeld van hoe China snel zijn aanwezigheid in de regio uitbreidt "met projecten gebaseerd op leningen van tientallen miljarden".
Als dit doorgaat, "wordt het gefinancierd door Chinese banken en uitgevoerd door Chinese bedrijven", voorspelt hij. Slecht nieuws in dat geval voor de Boskalissen en RoyalHaskoningDHV's, die deze ontwikkelingen toch met belangstelling zullen volgen. Bij de verbreding van het Panamakanaal, de grote concurrent van het Nicaraguakanaal, hebben Nederlandse bedrijven grote klussen binnengehaald.
Route Europa – verre oosten
De plannen voor het Nicaraguakanaal zijn op grote weerstand gestuit van natuurbeschermingsorganisaties en indiaanse gemeenschappen. Afgezien daarvan blijft de hamvraag of China een apart kanaal nodig heeft voor zijn handel met de oostkusten van de Amerika's. De allergrootste schepen die op dit moment bestaan en die niet door het verbrede Panamakanaal zullen kunnen, worden nu ingezet op de route Europa – verre oosten en gaan dus door het Suezkanaal. Ze zouden wél door het Nicaraguakanaal kunnen, zoals het er nu uitziet.
Maar is er voor de handel tussen China en de Amerika's behoefte aan zulke grote schepen? En afgezien van de grootte van de schepen, is het zo dat China een dusdanige activiteit in de scheepvaart voorziet, dat het Panamakanaal niet de capaciteit heeft om deze schepen te verwerken?
We zien de laatste tijd een afname in de groei van de Chinese economie. Latijns Amerika begint er al last van te krijgen. De Chinese vraag naar grondstoffen uit dit continent daalt. Dan zou je toch zeggen dat het graven van een Nicaraguakanaal voorbarig is.
Wordt vervolgd.