Iedereen journalist? I don’t think so!

Over voorpubliciteit hoeft Henk Steenhuis niet te klagen. De oud-hoofdredacteur van HP/De Tijd mag overal zijn driedelige documentaire Iedereen Journalist aanprijzen.

Dalende oplagecijfers, onheilsprofeet Klöpping en een onttakelde redactie-ruimte van de Haagsche Courant (zie trailer). Genoeg narigheid om er een flinke borrel bij in te schenken: “Lezers lopen weg en ook adverteerders houden het voor gezien.”

“De journalistiek zit in het slop” roept hij in de Volkskrant, maar “het eindigt heel positief”. Qua marketing is de serie nu al geslaagd, met zulke cliffhangers moet je blijven kijken.

Misschien ademt de hele serie een opgewekte sfeer, maar de titel Iedereen Journalist slaat de plank mis. Er is vanalles aan de hand met media maar dat is natuurlijk niet het gevolg van journalistieke aspiraties van de gemiddelde Nederlander.

“Mensen zonder journalistieke achtergrond doen nu mee aan de journalistiek. Ze informeren, laten met foto’s zien wat waar is gebeurd” zegt Steenhuis in het Noordhollands Dagblad.

Informatie verstrekken is geen journalistiek

De gedachte dat elke tweet over inspirerende ontmoetingen, elke foto van een poes in een prullenbak en elke Facebook-update over opspelende constipatie de samenleving in haar ban houdt, snijdt geen hout. Vrijwel niks van wat mensen posten, leidt tot veel internetverkeer, behalve als het door traditionele media wordt opgepikt.

De suggestie die van zulke uitspraken uitgaat is dat als media (kranten dus, de omroep doet het kennelijk prima) papier afschaffen (bij Wehkamp werkt het ook!), de euro’s vanzelf binnenrollen. Lekker online innoveren! Dan komt het wel goed.

Een simpele oplossing die te mooi lijkt om waar te zijn. En dat is ook zo. Er zijn demografische, technische en economische ontwikkelingen die ervoor zorgen dat de positie van veel traditionele media verzwakt. Maar dat is een ingewikkeld verhaal. Bottom line blijft dat weinig mensen bereid zijn voor online nieuws te betalen en dat online advertentietarieven laag zijn.

Media voor hoog-opgeleiden, niches en zakelijke klanten hebben weinig te vrezen. Nieuwe initiatieven draaien op vrijwilligers, parasiteren op andere media (aggregatie, curatie), moeten zich laten sponsoren, subsidiëren, geld bij weldoeners of lezers ophalen of door de overheid laten betalen. Het zijn allemaal opties, soms mislukt het, soms loopt dat prima af, maar Iedereen Journalist? Ik dacht het niet…

Wel kijken dus, Ned. 2 (deel 2 en 3 op 22 en 29 juli) of op Uitzending Gemist.

Mijn gekozen waardering € -

Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.