Handboeien? Check. Satijnen linten? Liggen klaar. Zweepjes? Het komt allemaal voorbij in de musicalversie vanVijftig tinten grijs. Birgit Schuurman wordt ermee belaagd als ze de hoofdrol speelt van Anastasia Steele, de vrouw die het libido van de steenrijke Christian Grey verovert (en daarmee de harten van 42 miljoen lezeressen). E.L. James’ wereldwijde bestseller smeekte om een toneelversie en vanaf deze week is die te zien in de Nederlandse theaters. Althans in een musicalvariant. Een parodie, want het boek is te hilarisch om serieus te nemen, zo vinden de makers. Op het toneel zien we drie dames van een lezersclub, die in plaats van Connie Palmen of Arthur Japin zich nu op James’ literaire softporno storten. Even later komen de personages uit het boek tot leven op het toneel. In een overdreven, plastic soap-stijl zien we Anastasia en Christian om elkaar heen kronkelen.
Pikante Tina
‘Vijftig tinten grijs leent zich uitstekend voor een parodie,’ stelt Birgit Schuurman. ‚Het boek is op vele momenten onbedoeld lachwekkend. Al moest ik af en toe ook even verzitten op mijn stoel, omdat ik het opwindend vond. Maar tegelijkertijd vond de Neerlandica in mij het beroerd geschreven. Het is een beetje de pikante editie van de Tina. En toch: het is geil om als Anastasia zo aantrekkelijk gevonden te worden, dat iemand alleen maar op jou is gericht. Dat verlangen om begeerd te worden kent iedereen. De seksscènes vond ik nogal tegenvallen, bijna absurdistisch, maar dat werkt dan weer goed op het toneel.’
Pijp-godin
Schuurman is dubbel over haar personage. ‚Eigenlijk is het een zeikwijf. In het boek begint ze ontzettend naïef, een maagd die vervolgens doorslaat en verandert in een soort pijp-godin. Totaal borderline. Aanvankelijk gelooft ze heel erg in de liefde en de prins op het witte paard, toch durft ze het avontuur aan te gaan. Heel puberaal rent ze weg als de prins haar pijn doet, terwijl ze hem zelf heeft gevraagd om haar die pijn te laten. Ze staat aan het begin van een lange weg om de wereld te ontdekken. Haar seksualiteit moet nog ontluiken. Ze krijgt voor het eerst van haar leven een orgasme. Dat doet wat met een mens!’
Neuken
Birgit verheugt zich op het ensemblespel met de andere acteurs. ‚Iedereen is even belangrijk, ontzettend leuk om samen de komische timing goed proberen te krijgen. We repeteren nu droog, straks komt het publiek erbij, dan moet je goed timen en soms door de lach heen spelen. Als je de hele tijd wacht, zit je om half een nog in het theater. Ik beloof je: het wordt drie miljoen keer beter dan de Amerikaanse off-Broadway-versie. Die is veel platter, bij het roepen van ‘neuken, kut, pijpen zijn de Nederlandse toeschouwers na twintig minuten uitgelachen. Dat kan beter.’ Regisseur Jasper Verheugd heeft de tekst dan ook flink laten aanpassen door Niek Barendsen. ‘Het wordt nu iets droogkomisch tussen Woody Allen en Alex Warmerdam in. Met acteurs die plotseling in gezang uitbarsten.’
Ingekakte relatie
Regisseur Verheugd verwacht 95 procent vrouwen in de zaal. ‘Vrouwen zijn sowieso meer theatergangers dan mannen. Het zal de sfeer anders maken, giecheliger en uitgelaten. Wie weet zien we vrijgezellenpartijen of groepen vriendinnen voorbijkomen.Toch is het jammer als de mannen het laten afweten. Dit stuk houdt ze een spiegel voor. Hoe vrouwen over mannen praten, hoe ze klagen over hun ingekakte relatie of dat ze een keer zouden willen speeddaten. Tegelijkertijd kom je in anderhalf uur te weten waar je vrouw zo lang in heeft zitten lezen. Hoef je niet meer jaloers te zijn op Christian Grey.’
www.vijftigtintendeparodie.nl, t/m 13 december
Met Birgit Schuurman als Anastasia (afgewisseld door Linda Wagenmakers) en Han Oldigs als Christian Grey. Met verder Brigitte Heitzer, Rosalie de Jong, Eva Poppink, Jolanda van den Berg en Abel Nienhuis
Bron: de Persdienst