NRC wordt NAC, next naar zaterdag

Onlangs een primeur bij NRC Handelsblad: de NAC – de Amsterdam bijlage. Na de verhuizing naar de hoofdstad een logische keuze. En weer een innovatie van NRC Media.

We kregen een tabloid, een reader en een nieuwe vormgeving. En nu dus de bijlage voor Amsterdam en binnenkort de weekend nrc.next. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch zegt over de bijlage: “Met de wekelijkse bijlage ‘Amsterdam’, die vanaf morgen verspreid wordt bij de exemplaren van NRC Handelsblad in Amsterdam en omstreken, neemt NRC voor het eerst een lokaal initiatief.”

Dat is bijna waar. Wie het proefschrift van Pien van der Hoeven over de totstandkoming van NRC Handelsblad heeft gelezen, weet dat het juist de Amsterdamse en Rotterdamse pagina’s waren, die de vernieuwers van de krant een doorn in het oog waren. Het landelijke karakter zou daardoor aangetast worden.

Telegraaf

De ondergang van het Vrije Volk wordt  vaak geweten aan al haar lokale edities. Er was ooit een Rotterdams Parool (en eentje voor de Flevopolders) terwijl de Volkskrant een weekeditie voor Utrecht had. Die verdwenen allemaal.

Maar tijden zijn veranderd. De Telegraaf heeft edities voor Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Metro voor Amsterdam en Rotterdam. De regio is helemaal terug en nu ook in NRC.

Parool

De editie gaat vooral concurreren met de zaterdag-editie van het Parool, daar ook “Wat reilt er en zeilt er in de hoofdstad? Wat is de talk of the town? Waar kan je lekker eten? En waar kan je dit weekend met je kinderen heen?” (NRC) – beetje Persgroep-pesten dus.

Over de next-zaterdag uitgave zegt Vandermeersch: “We denken dat er – net als doordeweeks – nieuwe lezers zijn die in het weekend een ander soort kwaliteitskrant willen: op de hoogte blijven op een manier die tijd bespaart. Nrc.next op zaterdag zal zowel compact zijn als scherp geprijsd blijven.”

Op papier verliezen NRC en nrc.next bovengemiddeld. Vandermeersch zet met de weekendkrant dan ook in op de combinatie print in het weekend en digitaal door de week.

Mijn gekozen waardering € -

Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.