De uitbreiding van het kanaal zou volgens de aanvankelijke planning eind dit jaar klaar zijn. Maar er is vertraging opgetreden en de openstelling van de nieuwe, grotere sluizen zal nu pas op zijn vroegst in juni 2015 zijn.
De kanaalautoriteiten, ACP, en de bouwers, GUPC (aannemers Sacyr Vallehermoso uit Spanje, Impregilo uit Italië en Cusa uit Panama, alsmede maritiem dienstverlener Jan de Nul uit België) hebben een ernstig conflict (lezers van eLinea.nk, klik hier) over de bekostiging van de bouw van de sluizen en dat betekent dat verdere vertragingen waarschijnlijk zijn. Volgens GUPC is er 1,6 miljard dollar extra nodig en ACP wil dat niet betalen. De onderhandelingen zitten muurvast.
“Als het tot een breuk tussen beide partijen komt en de ACP een nieuwe contractant moet zoeken, kan die vertraging wel oplopen tot drie jaar”, aldus Andrew Penfold, projectdirecteur van het Britse bedrijf Ocean Shipping Consultants, een dochter van het Nederlandse ingenieursbureau Royal Haskoning DHV.
Enorm puzzelen
Door de huidige sluizen van het Panamakanaal kunnen containerschepen met maximaal 5000 TEU (een container van 20 voet, WU). Penfold: “Als de nieuwe sluizen af zijn kunnen er schepen doorheen met 12.500 containers en misschien nog wel een beetje meer. Zo’n schip kost tussen de 110 en 120 miljoen dollar. Vooruitlopend daarop hebben rederijen een paar jaar geleden orders voor grotere schepen geplaatst en sommige van deze schepen zijn al geleverd. Wat kun je met deze schepen doen? Je kunt ze op andere routes inzetten, zoals tussen Europa en Azië of op de Trans Pacific (dat wil zeggen tussen de oostkust van Azië en de westkust van de Amerika's, WU). Maar daar varen ook al andere schepen.”
Het is nu al enorm puzzelen voor de reders om het containertransport rendabel te houden. Er is een overaanbod van grote containerschepen, zo zegt Penfold.
“Daarnaast zijn er de havens die grote investeringen hebben gedaan om een groter aantal schepen dat door het kanaal gaat varen op te vangen. Bijvoorbeeld: als je nu een schip van Shanghai naar Chicago stuurt, kun je kiezen of je een groot schip naar Los Angeles stuurt en daar overlaadt op railvervoer of dat je een klein containerschip van 5000 TEU door het kanaal naar New York laat gaan en daar overlaadt op een trein. In de nieuwe situatie laat je het grote schip naar New York gaan. Dus de haven van New York moet erop voorbereid zijn dat ze meer grote schepen ontvangt.”
Volgens de krant América Economía hebben alleen al havens in de Verenigde Staten meer dan 46 miljard dollar geïnvesteerd om in te spelen op het grotere Panamakanaal.