EU-internetprojecten weinig populair

Bijna de helft van de projecten werd door minder dan 5.000 mensen bekeken of gelezen.

Het Europees Parlement probeert zijn burgers te interesseren voor wat er in Brussel en Straatsburg gebeurt, onder meer met gesubsidieerde internetprojecten. Maar heel succesvol zijn die projecten niet, zo blijkt uit een onderzoek dat ik heb uitgevoerd.

Het artikel dat ik over dit onderzoek heb geschreven, staat vandaag in NRC Handelsblad. Omdat ik het artikel aan NRC heb verkocht, zal het pas over drie maanden in dit kanaal verschijnen. Maar voor mijn abonnees hier alvast een paar bevindingen uit het onderzoek:

  • Het Europees Parlement heeft in de periode 2010-2012 ruim vijf miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor 44 websites en internetprojecten die „het begrip van de rol en werking van het Europees Parlement te vergroten”
  • Van 20 van die projecten heb ik weten te achterhalen hoeveel Europeanen ermee zijn bereikt – ofwel omdat het bedrijf of de organisatie die cijfers op verzoek met mij deelde, ofwel omdat het project op een sociaal medium wordt verspreid waar de bezoekerscijfers openbaar zijn
  • Van 30 procent van de projecten, waren de bezoekerscijfers boven de 50.000 mensen
  • Van 70 procent van de projecten, was het bereik minder dan 50.000 mensen
  • Bijna de helft van de projecten werd door minder dan 5.000 mensen bekeken of gelezen
  • De meeste ontvangers van subsidie besluiten na de subsidieperiode niet verder te gaan met het project

Hoewel u als abonnee (nog) niet het hele artikel te lezen krijgt – tenzij u een abonnement heeft op NRC Handelsblad – moet u wel weten dat hoe meer abonnees ik heb, hoe meer ruimte ik heb om dit soort onderzoeksjournalistiek te doen. Uw abonnementsgeld maakt onderzoeksjournalistiek door freelance journalisten mede mogelijk.

Een voorbeeld van een van de internetprojecten:

EU Hostel

Mijn gekozen waardering € -

In de afgelopen jaren zijn superhelden de favoriete hoofdpersonen van veel Hollywood-filmmakers geworden. Maar wie zijn de bedenkers van de helden die iedereen kent en hoe opereren de uitgeverijen die de personages bezitten?ΠPeter Teffer interviewt stripmakers en analyseert de economische en culturele impact van de superheld.