Singapore Airlines
Om hun klanten te informeren zet Singapore Airlines een paar uur na de ramp het bericht op Twitter, dat ook op Facebook verschijnt: ‘Klanten zouden willen weten, dat vluchten van Singapore Airlines geen gebruik maken van het Oekraïense luchtruim.’
Het komt de airline op stevige kritiek te staan, zoals gebrek aan ethiek en harteloos gedrag, volgens velen. Daarop biedt Singapore zijn excuses aan: ‘We zijn ons bewust dat onze Facebook en Twitter updates afgelopen vrijdagmorgen zijn sommigen zou zijn overgekomen als ongevoelig. Het bericht was een antwoord op de vele verzoeken van onze klanten die hadden gevraagd om deze informatie over hun komende vluchten met ons.’ Saillant detail is, dat Singapore de zuiderbuur van Maleisië en Malaysian Airlines is.
Later toont Singapore Airlines meer compassie: ‘Onze gedachten gaan naar de passagiers en crew van de ?#MH17 en hun families.’
Finnair
De nationale airline van Finland maakt het nog bonter. Na eerst medeleven met MH17 te hebben getweet, gooit Finnair het over een andere boeg.
Om zijn clientèle te behagen stuurt Finnair donderdagavond de volgende tweet eruit: ‘Voor degenen die twijfelen, Finnair vliegt niet over Oekraïne. Uw veiligheid is top prioriteit.’
De reacties zijn niet van de lucht. Naast het feit, dat het bericht niet juist is, heeft Finnair ook de grootste moeite te erkennen, dat ze fout is geweest. Volgens de website Flightradar24 vliegt Finnair vrijdag nog wel degelijk over Oekraïens grondgebied. Maar de Finse airline beweert, dat deze website onnauwkeurig is en het oorlogsgebied niet onder haar vliegroutes ligt.
Felle reacties nopen Finnair toch bakzeil te halen, dat het wel degelijk over Oekraïne vliegt, maar ook dat gaat niet van harte. Het bericht met excuses verschijnt op donderdag eerst in het Fins, om pas een dag later de Engelse versie de verontwaardigde wereld in te sturen. ‘We zaten fout. Excuses! Vluchten over Oekraïne gaan over Oekraïne, hoe dan ook.’ Later diezelfde vrijdag wordt doodleuk weer herhaald, dat ze voorlopig niet over Oekraïens grondgebied vliegen, met excuses voor eventuele vertragingen. Dat wel..
Of beide airlines nog last zullen ondervinden van hun ongelukkige acties op de sociale media, zal later moeten blijken. Opmerkelijk is wel, dat haastige spoed – ook in rampspoed – zelden goed blijkt..