2014 was voor Schiphol een goed jaar. Ook het afgelopen halfjaar was positief met 5% passagiersgroei tot 27 miljoen, 3% meer vliegbewegingen tot 215.982 vergeleken met een jaar geleden. Echter, vracht kromp 2,1% tot 784.567 ton/kg. Vliegbewegingen groeien iets meer en bezettingsgraden hebben zich positief ontwikkeld. Vorig jaar keerde de vracht terug naar het niveau van 2007, maar stagneert sinds het afgelopen halfjaar.
Maarten de Groof is executive vicepresident & commercieel directeur van Schiphol Group en lid van de vierkoppige raad van bestuur. Hij heeft onder meer winkels, horeca, parkeren, internet, cargo, vastgoed, airline marketing, passagiersmarketing en regionale luchthavens in zijn portefeuille.
One access
“Als je kijkt naar de operationele performance, dan gaat het op zich goed. Maar je ziet ook effecten van onze grote verbouwings- en upgradingstrajecten in het project One Access.” Hiervan is Central Security non-Schengen de belangrijkste. Alles gaat volgens plan. De Groof: “We hebben onze geplande openingsdatum 3 juni gehaald. Toen zijn in die nacht overgegaan van decentrale naar centrale security. En we zijn nog met dit project bezig tot begin volgend jaar. Bijvoorbeeld is de Gate security gestopt, en de ‘aquaria’ wachtruimten gaan verdwijnen en we gaan deze gates compleet vernieuwen. One Access is een belangrijke stap om de kwaliteit te verbeteren voor onze O&D en transfer passagiers. Het gaat ook over kwaliteit en efficiency voor de airlines. Ze hoeven geen security meer aan de gate te regelen, dankzij centrale security. Hier nemen we een kwantumsprong in efficiency.”
Security service
Vorig jaar introduceerde Schiphol zijn nieuwe vertrekfilter 1. “We transformeerden ons security filter in onze nieuwe security service. Het is een voorloper van hoe centrale Vertreklounges 2 en 3 gaat plaatsvinden. Innovatief in de zin van doorloopsnelheid ofwel functionaliteit, maar bovenal innovatief in hoe security agenten werken in deze omgeving. Maar vooral de beleving van de passagier is cruciaal. Dat zie je ook bij onze ‘lab’ gate G6, waar we de concepten helemaal hebben vernieuwd, gefocust op functionaliteit en vooral passagiersbeleving. Je moet concessies doen tussen hightech en praktische duurzame ontwerpen in materiaalgebruik. Het moet ook hufter-bestendig zijn, maar met warme en vriendelijke materialen. We leerden veel met elementen als licht, teak en passagiersstromen. Bij de security filters we de passagiersstromen opnieuw vormgegeven, zodat je niet meer in de (seriële) rij hoeft te staan. met drie passagiers naast elkaar kun je je bagage op de band plaatsen. Het is een functionele versnelling, zonder druk op het filter.”
Winkelbestedingen
“Er is een teruggang in de winkelbestedingen per passagier achter de douane op Schiphol in de afgelopen twee jaar. Diverse aspecten veroorzaken dit. Natuurlijk is er het consumentenvertrouwen, maar dat is aan het herstellen. Er zijn incidentele aspecten, zoals koersontwikkelingen en passagiersmix. Bijvoorbeeld zijn er in de afgelopen maanden minder Russische passagiers geweest vanwege de geopolitieke en financiële situatie in Rusland, terwijl deze groep beter dan gemiddeld besteedt. Drie redenen: grote renovaties in onze belangrijkste omzetgebieden Lounge 2 en de tijdelijke winkeltjes. Tweede effect is de drukte tijdens piekuren, of hoeveel meters winkel per miljoen passagiers, waardoor er minder wordt verkocht. Derde oorzaak is online, Internet, met zijn impact op alles en overal. Hier nemen we onze maatregelen: de upgrade en lay-out van Lounge 2 is in volle gang. Eind dit jaar zullen al onze lounges (Lounge 1,2,3,4) hebben gerenoveerd. Schiphol werkt aan zijn online proposities en service, zoals geo-positionering, i-Beacons en gate finding. Onze app scoort goed. En dat gaat ook helpen in de winkelomzetten en dergelijke.”
Piekcapaciteit
Schiphol zit bijna aan de grenzen van het maximale gebruik van zijn capaciteit tijdens piekuren. “en dan praten we over capaciteit in de lucht, vliegtuigopstelplaatsen (VOP) en sommige verblijfsgebieden in de terminal, maar ook over beschikbare slots. Tijdens drukke ochtendpieken is het aantal beschikbare slots, de tijd waarbinnen een vlucht mag aankomen of vertrekken, heel beperkt. Om pieken op te vangen maken we meer VOP’s als voorbereiding op de nieuwe A-pier en terminal, dat toegankelijk moeten zijn door middel van een voorrijwegenstelsel en met het openbaar vervoer. Het is heel complex om de eerste fase te ontwikkelen in het A-pier expansie project. We zijn in het voorbereidingsproces met alle betrokkenen, airlines, grondafhandelaars, luchtverkeersleiding, openbaar vervoersmaatschappijen en de relevante overheidsdiensten. De A-pier is het makkelijkste onderdeel in het project, want hoe meer je de landzijde nadert, hoe groter de impact op de bestaande infrastructuur wordt. Je moet dit project toekomstbestendig maken voor de komende 10-15 jaar. Volgens onze huidige planning, zullen we na de zomer besluiten hoe dit project eruit gaat zien. Het is heel belangrijk wie deze extra capaciteit gaat gebruiken. KLM is onze belangrijkste airline klant en hub-carrier, samen met zijn Skyteam partners handelen zij bijna 70% van het luchtverkeer op Schiphol af. In de afgelopen jaren is er groei in the hub segment, dankzij vooral KLM. De ‘shared vision’ overeenkomst tussen KLM en Schiphol zal leidend zijn in de ontwikkeling van onze A-pier en terminalgebied.
Schiphols kernfunctie is het mainport concept. Eerste prioriteit is het hub segment, bedreven door KLM en zijn partners. Tweede zijn de intercontinentale non-based airlines. Derde zijn de Europese zakenbestemmingen korte afstand non-based airlines.”
Regionale dochters
“Volgens de zogenaamde Alderstafel mogen we groeien tot maximaal we 500.000 vliegbewegingen per jaar in 2020. Additionele groei moet plaatsvinden op de regionale luchthavens Eindhoven en Lelystad. Eindhoven airport is gegroeid van minder dan een miljoen in 2008 tot meer dan 4 miljoen passagiers vorig jaar. Het is een succesvolle operatie. Nog niet operationeel, maar we starten met de aanbestedingsprocedures om Lelystad airport verder te ontwikkelen tot een attractieve faciliteit voor prijsvechters.”
Tariefsverlaging
“Dankzij onze airline volumes, kunnen we onze gebruikersgelden verlagen met 7% op Schiphol sinds April. In consultatie met de airlines hebben we structureel gewerkt met kosten en kostenefficiency, zoals centrale security en we werken met relatief lage kapitaalkosten. Deze drie factors: volume, kostefficiency en WACC met lage renteniveaus make dat we onze gebruiksgelden substantieel konden verlagen met 7% dit jaar.”
Terug naar de basis
“Airport City Schiphol zal binnenkort overgaan in het Schiphol Central Business District. Belangrijk onderdeel is het World Trade Center Schiphol, dat we hebben gerenoveerd, is bijna volledig bezet met hoogwaardige internationale bedrijven. Het nieuwe Hilton hotel wordt officieel geopend in augustus, een nieuwe blikvanger op de luchthaven. Schiphol heropende kantoorgebouwen Triport 1, 2 en 3 tot `The Base’ na een € 20 miljoen kostende renovatie. We verwelkomden nieuwe internationale bedrijven die zich vestigden op Schiphol. Zij allen profiteren van ons excellente bestemmingsnetwerk.”