Recent deed je, op LinkedIn, een oproep om een partner te vinden voor Soulshow Radio, oftewel soulshow.nl.
“Ik zou heel graag willen dat soulshow.nl op de kabel komt. Een bedrijf als Ziggo zou hierin een belangrijke rol kunnen spelen omdat het de grootste kabelaar is. Ziggo is op zoek naar unieke content; nou dat is ’t! Veel mensen luisteren tegenwoordig radio via hun flatscreen televisie. Radio luisteraars vinden het lastig om radio te luisteren via internet, dat geldt zeker voor de 40-plussers die met name luisteren naar soulshow.nl. Het is enorm veel werk om bekendheid te krijgen en op de web-platforms zoals nederland.fm en radio.nl te komen waarop radiostations te vinden zijn. Er is geen ruimte voor het plaatsen van nieuwe stations als soulshow.nl. Sinds het begin van de zender heb ik veel webplatforms aanschreven om ook daar soulshow.nl bekender te maken. Inmiddels is het station te vinden op een aantal Nederlandse platforms en in Amerika is het station opgepakt door bijvoorbeeld iNetRadio, TuneIn, RadioGuide en nog een paar anderen. Het probleem blijft dat je niet genoeg opvalt tussen de tienduizenden andere radiostations.”
Is DAB+ dan geen optie?
“Ja misschien, afgezien of dat een succes wordt, maar wie betaalt de rekening”?
‘Ik heb veel te bieden, een hoop luisteraars, een prachtig 24-uurs station’
Zou KPN ook een partner kunnen zijn?
“Natuurlijk, ik heb veel te bieden, een hoop luisteraars, een prachtig 24-uurs station en ruim 15.000 Facebook en Twitter liefhebbers van soulshow.nl. Daarmee zou je elkaar heel mooi kunnen ondersteunen”.
NPO Radio 6 is nu een online themakanaal. Zou het een mogelijkheid zijn om hiermee samen te werken?
“Er zijn ooit gesprekken geweest om via Omroep Max de Soulshow uit te zenden op NPO Radio 6, maar Jan Slagter zag er niks in. Hij vroeg zelfs of ik iets over mijzelf naar hem kon sturen. Hij kende mijn naam wel, maar wist niet wat ik precies deed… Eerlijk gezegd vind ik het ook veel leuker om mijn eigen kanaal te hebben, waardoor ik bijvoorbeeld direct kan reageren op de actualiteit zoals het overlijden van Maurice White, door een live concert van EW&F – in 1979 opgenomen door de Soulshow – direct ’s avonds uit te zenden. Earth Wind & Fire is de rode draad in mijn radiocarrière. Collega’s riepen vaak Earth Wind & Ferry (lacht).”
Ben je ook op zoek naar een commerciële -non radio- partner voor spots?
“Dat zou best een goed idee zijn. Laat ik een een volkomen willekeurig voorbeeld noemen – Westland Kaas. Hun product Old Amsterdam zou bijvoorbeeld een prima billboardsponsor kunnen zijn voor de OldSkool Soulshow, die dagelijks tussen 20.00-22.00 uur wordt uitgezonden. Ook producenten van internet ontvangers zijn een optie”.
‘Collega’s riepen vaak Earth Wind & Ferry’
Zijn de uitzendingen van de OldSkool Soulshow het meest succesvol op soulshow.nl?
“Ja, inmiddels zijn er meer dan tweehonderd oude Hilversum 3 uitzendingen van de Soulshow, met name uit de jaren tachtig, uitgezonden. Er zijn zelfs nog bandjes van uitzendingen uit de jaren zeventig, en van de Soulshow in de tijd van Radio 10 en van Veronica en Radio 538 in de jaren negentig beschikbaar.”
Voorheen, zoals in de jaren ‘70 en ’80 op Hilversum 3 en Radio 3, was op soulshow.nl op donderdagavond ‘live’ een nieuwe Soul Show te beluisteren.
“Dat klopt. Ik ben op dit moment bezig om apparatuur aan te schaffen waardoor ik, zoals vroeger op donderdagavond, echt live kan gaan via een stream. Tot een paar maanden geleden kostte het mij te veel tijd om dit programma op te nemen en te monteren als semi-live uitzending. Een live uitzending op de traditionele donderdagavond is mijn grootste wens.”
‘Ik ga de Soul Show, zoals vroeger, binnenkort weer live op donderdagavond presenteren”
De Soulshow was ook bekend om de importplaten die rechtstreeks uit New York kwamen.
“Die importplaten hoor je nu weer terug op zaterdag en zondag, het weekend dat omgedoopt is in “Freak-end”. Ik blijf vandaag op de hoogte van de laatste muziek door te zoeken op YouTube. Op soulshow.nl zijn overdag twee nieuwe platen per uur te beluisteren, maar het zou echt lastig zijn om wekelijks een uur met nieuwe muziek te vullen die naadloos aansluit bij de Soulshow Classics die ik normaal draai. De lat ligt heel hoog”.
‘Ik heb nu 44 jaar bewezen dat ik de Soulshow kan maken’
Kies je er liever voor om soulshow.nl – met een eigen format – in eigen hand te houden, of zou je het ook kunnen onderbrengen onder een radiostation, met een eindredacteur?
“Ik wil de vrije hand hebben ook omdat ik, eigenwijs gezegd, denk dat soulshow.nl de perfecte manier is om te programmeren. Ik heb nu 44 jaar bewezen dat ik de Soulshow kan maken. Soulshow.nl is het levend voorbeeld hoe fantastisch een internet radiostation kan klinken. Als ik het doe, dan doe ik het goed en moet er niet van hogerhand invloed zijn op de platenkeuze.”
Hoeveel luisteraars heeft soulshow.nl, per week?
“Momenteel tegen de 20.000 per week – dat zijn de die-hards. Het is een lang gevecht.”
Je was honderdduizenden luisteraars gewend in de jaren zeventig en tachtig toen de Soul Show op Hilversum 3 werd uitgezonden.
“Dat maakt nu voor mijn hobby, zo kijk ik naar soulshow.nl, niet uit. Ik vind het wel frustrerend dat zo weinig mensen weten dat soulshow.nl bestaat. Ik denk dat ik iets heel moois heb neergezet. Ook collega’s zeggen dat het station geweldig klinkt en ik kreeg zelfs de opmerking dat het op de FM zou moeten.”