Een van dé hoogtepunten van de voorstelling is de illusie met de kartonnen doos waarin Hans Klok totaal opgevouwen zit, terwijl twee mensen uit het publiek 20 messcherpe zwaarden er door heen mogen steken. Klok zag deze illusie, bedacht door het Duitse illusionisten echtpaar Hans en Helga Moretti, al op 10 jarige leeftijd op televisie. De jonge Hans Klok tekende de doos tot in perfectie na en probeerde de illusie te begrijpen. Na ruim 35 jaar is het Klok gelukt om het geheim van deze illusie, voor de ogen van David Copperfield, als enige in de wereld te mogen gebruiken door het geheim te kopen. Peter Moretti, de zoon van, heeft Klok de illusie na de dood van zijn vader in 2013 ook gegund. Hij zei dat Klok ‘de illusionisten traditie van zijn vader’ het beste kon voorzetten.
Is deze illusie de oorsprong van de show?
“Nee, de show is ontstaan tijdens een tournee in Duitsland waarbij ik werd gewezen op de televisieserie An American Horror Story met Jessica Lange. Als liefhebber van horror vond het ik een leuk idee om een show rond dat thema op te zetten. Ik val door een zwaard, laat me onthoofden en wordt levend begraven. Dat is al horror. Mijn vorige show, opgebouwd rond Houdini een van de grootste illusionisten ooit, had veel succes (ook in Engeland op West End, red.). Ik wilde na vier jaar iets anders doen dan ontsnappingen.”
Je bent een liefhebber van horror. Waarom?
“Horror en magic liggen heel dicht bij elkaar. Horror is ook spoken en dingen die niet kunnen. Ik spot ook met de natuurwetten.”
“Horror en magic liggen heel dicht bij elkaar”
De voorstelling is gebouwd rond het verhaal van illusionist Cordoni die in een vervloekt huis woont waar geesten van oude illusionisten wonen. Je zei over regisseur Frank van Laecke dat hij je ‘beste regisseur ooit’ is omdat hij een echt verhaal heeft gemaakt zonder dat dit ten koste gaat van de illusies.
“Hij heeft de illusies gelaten wat ze zijn. Mijn oorspronkelijke verhaal was bijna een toneelstuk, Frank heeft dit vereenvoudigd tot het verhaal rond het vervloekte horrorhuis. Als variétéartiest ben ik moeilijk te regisseren, omdat er weinig logica in mijn spel zit. De geheimen achter de illusies hebben geen rol gespeeld, de volgorde van de illusies hebben we samen bedacht tot een goede spanningsopbouw. Het verhaal van Cordoni kun je inderdaad zien als een ode aan de grote illusionisten, zoals Houdini, Blackstone (illusie met zwevende gloeilampen, die Hans Klok ook uitvoert in deze show, red.) en Moretti, die mijn voorbeelden zijn. We moeten hun verhalen levend houden.”
Er is een mooi balans tussen de grote illusies en de verfijnde trucs, zoals met kaarten en gloeilampen.
“Elke goede illusionist is ook een goede goochelaar. Ik hou heel erg van die verfijnde trucs, hoewel ik wel een echte illusionist én performer ben en hou ik van de expressie.”
Heeft de regisseur je geremd in groot, groter, grootst denken?
“Nee, de opdracht van Henk van der Meyden was: maak een grote show. Dat hebben we gedaan (lacht). In het laatste blok aan het eind van de show zitten mijn meest bekende illusies, waarmee we knallend eruit gaan. Dat is inderdaad Hans Klok ten voeten uit.”
Heb je alles uit de kast getrokken voor deze nieuwe show?
“Ja, echt alles. Ik heb heel goed nagedacht wat het publiek zou willen zien. Heb ook nagedacht of ik nog voldoende vaart in de voorstelling kon houden. Hoewel dit klinkt als twijfel is de voorstelling fysiek erg zwaar. Ik vergelijk mijn voorstelling met een sporter die in 2 minuten alles moet geven, bij mij duurt deze spanne twee en half uur. De energie moet er de hele tijd zijn, ook bij het vertellen van de korte verhalen tussen de illusies door.”
De voorstelling wordt ondersteund door fantastische circusacts zoals het slangenmeisjes Jordan McKnight uit Amerika, de balans- en wateract van Clio Togni uit Italië, La Vision, het duo-acrobatiek bestaande uit Richard Jecsmen en Oksana Pylypchuk én de Nederlandse diabolist Michaël Bertrian, die allemaal grote circusprijzen hebben gewonnen. Was de combinatie van illusies en deze acts meteen duidelijk als inhoud van de show?
“Ja, dat was het uitgangspunt. De circusacts maken de show rijk. Nadat ik Ellen ten Damme zag met haar voorstelling Cirque Stiletto I was ik zwaar onder de indruk. Hierna heb ik Henk van der Meijden gebeld of hij en ik ook niet een show konden maken met illusies en circusacts. Zo is het idee voor Hans Klok’s House of Horror uiteindelijk ontstaan.”
Een show die alleen bestaat uit jouw illusies zou je niet willen?
“Misschien ga ik ooit Hans Klok Unplugged maken.”
Jos Claesen is verantwoordelijk voor de videowand. Dat versterkt enorm het verhaal van de show.
“Ja, geweldig! Bij de truc met het gekleurde zand hoorde een verhaal en decor over de Nijl en Egypte. Er is door Jos een indrukwekkend decor bijgemaakt.”
Helpt zo’n video-content decor ook om de illusies beter te verbergen?
“Nee, de LED-verlichting geeft licht af waardoor het moeilijker is om de geheimen van de illusies te verbergen.”
“Ik ben op toneel wel meer het verhaal gaan vertellen, waardoor de illusies ook spannender worden”
Je haalt in de show een aantal keer publiek om het podium om je te assisteren. Geeft dat risico dat zij, van dichtbij, de geheimen van de illusies kunnen ontdekken?
“Publiek op het toneel heb ik nooit eerder gedaan, omdat het vertraagd. Ik ben nu 47 en merk dat het publiek luistert naar wat ik zeg, daarom betrek ik het publiek er nu meer bij mijn show. Er is geen risico, omdat het publiek geïntimideerd raakt als ze op het toneel staan. Dat schrikt af. Ik praat als entertainer ook meer met het publiek, Karin Bloemen en Sara Kroos hebben mij hierbij heel erg geholpen om deze show als een personality show te doen. Voor de huidige show zijn de teksten geschreven door Henk van der Meijden en Frank van Laecke. Ik ben op toneel wel meer het verhaal gaan vertellen, waardoor de illusies ook spannender worden.”
“Dit is showbizz met een hele dikke knipoog. Van alles té veel; té veel make up en té veel mooie vrouwen”
De windmachine staat in deze show niet aan. Is dat een bewuste keuze?
“Ja, we gebruiken de windmachine in deze show nauwelijks. Hoewel mijn vak entertainment en show is moet je mij en de windmachine niet allemaal te serieus nemen. Dit is showbizz met een hele dikke knipoog. Van alles té veel; té veel make up en té veel mooie vrouwen. De trucs en illusies zijn ijzersterk.”
Voelt het in bezit hebben van de illusie met de doos als een nieuwe start? Je kunt jarenlang vooruit met deze unieke illusie.
“Ja, hoewel het natuurlijk een enorme investering is kan ik inderdaad makkelijk twintig jaar deze illusie gebruiken in mijn shows over de hele wereld. Ik wil niemand aanraden om in die doos te kruipen. De illusie is vooral ingewikkeld dan dat ie fysiek heel zwaar is.”
“Dat ik de unieke illusies met de zwevende gloeilampen en de doos van Moretti heb zal David Copperfield zeker dwars zitten”
We spraken eerder over de trucs met de doos en de zwevende gloeilampen waar David Copperfield ook op aasde, maar jouw gegund zijn. Hoe is je relatie met Copperfield? Is hij jaloers dat jij die twee unieke illusies hebt?
“Als ik zijn show in Amerika bezoek is hij vriendelijk, maar ik vind hem persoonlijk niet zo’n hele aardige man. Dat ik de twee illusies heb zal hem zeker dwars zitten.”
“Veel kinderen zien mij als Harry Potter”
Heb je plannen om weer terug te keren naar Las Vegas, waar je in 2007 al grote successen had. Vooral omdat je de unieke illusie met de doos hebt.
“Ja! Las Vegas wil nieuwe dingen zien. Deze show gaat mij zeker terugbrengen naar Las Vegas. De illusie met de doos is uniek, maar een paar mensen in de wereld weten hoe het werkt. Het was voor mij altijd een droom om de illusies met de gloeilamp (bedacht door Harry Blackstone sr. (1885-1965) en de doos (bedacht door Hans Moretti (1928-2013) te mogen doen. Ik hoop dat kinderen nu, net zoals ik op tienjarige leeftijd deed, er van wakker liggen hoe de illusie met de doos werkt. Na deze tournee in Nederland (na de voorstellingen in Carré is Hans Klok’s House of Horror te zien in theaters in heel Nederland, red.) start, in december 2017, een tournee van 5 maanden naar Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland én voor het eerst Parijs.”
De show Hans Klok’s House of Horror klinkt heel erg spannend, maar is zeker ook geschikt voor kinderen en families.
“Ik noem het een griezelig sprookje. Veel kinderen zijn fan van mij, ze zien me als Harry Potter. Deze show is een familievoorstelling.”