In 2007 richtte directeur-eigenaar Jan van Slooten het bedrijf op. Aanvankelijk met twee compagnons en sinds begin 2013 met Martin van der Ploeg als directeur. Die zegt daarover: ‘We kenden elkaar al sinds 1980 als collega’s bij de scheepswerven in Harlingen. We hebben samen nog les gehad op de bedrijfsschool van Amels in Makkum. Nadat we elkaar in 2012 weer tegenkwamen zijn we gaan samenwerken. Op deze plek op bedrijventerrein ‘Kie’ aan het Van Harinxmakanaal in Franeker zitten we nu ruim 10 jaar. De directe ligging aan het water maakt het beladen van grote casco’s en bovenbouwen mogelijk.’
Gedurende de eerste jaren van haar bestaan werkte Alu-Bouw Fryslan regelmatig voor de Feadship-groep. Mede door de kredietcrisis kwam daaraan een einde. Martin van der Ploeg: ‘Een na-ijleffect: pas een drietal jaren na de crisis zakte het werkaanbod echt in. Pas in de jaren 2013 en 2014 hadden we weer voldoende werk, waaronder drie catamarans. Vreemd genoeg volgden er daarna weer enkele magere jaren. We hielden het hoofd boven water met meerdere kleinere opdrachten, waarvoor we hard hebben moeten vechten. De laatste maanden is het tij volledig gekeerd. Dit is echt heel recent.’
Van Slooten: ‘Een half jaar geleden zaten we ons nog af te vragen hoe het verder moest. En nu lijkt het alsof het vertrouwen in de economie plotseling is teruggekomen. Waarom juist nu, dat kunnen wij ook niet goed verklaren.’
Van der Ploeg: ‘Het is een soort kettingreactie. Iedereen wacht op elkaar. Wanneer bij hoofdaannemers de opdrachten uitblijven dan zet die onrust door naar onderaannemers zoals wij.’
Nieuwe grote klussen
‘Aluminium is onze specialiteit, zoals de naam van het bedrijf al zegt. We hebben veel maritieme opdrachten, maar eigenlijk maken we alles, behalve dakgoten. Cascobouw vormt nog steeds de hoofdmoot. Daarnaast maken we kunstwerken en offshore-gerelateerde produkten, zoals telescopische loopbruggen en generatorhuizen.
Enkele weken geleden zijn we begonnen aan de aluminium opbouw voor een
motorjacht van 61 meter lang. Een grote klus, die we gaan opleveren in september 2018. Gelijktijdig zijn we gestart met een opbouwlaag voor een grote catamaran. Afgaand op de openstaande aanvragen en offertes komen er nog hele mooie dingen op ons af.’
‘Om al het werk op tijd klaar te krijgen zijn we in korte tijd van tien man in de productie naar het dubbele gegaan. We hebben geluk gehad met ons personeel. Ondanks roerige tijden is het verloop vrij klein geweest. De mannen gedijen goed bij het werken in kleine groepjes. Opleiden doen we in eigen huis. Afgaand op de houding en de vragen van de sollicitanten hebben we meestal snel in de gaten ‘of er een goeie kop op staat’, en of ze een beetje handig zijn. De jongens zijn veelzijdig in te zetten. Ze kunnen samenstellen en ze kunnen lassen. Onlangs hebben we bijna alle medewerkers laten certificeren. Dat moet ook, om te kunnen voldoen aan de eisen van de afnemers.’
Mond-tot-mondreclame en Friese mentaliteit
Waarom komen opdrachtgevers bij Alubouw terecht? Van Slooten: ‘Vaak via mond-tot-mondreclame, denk ik. Ons bedrijf levert kwalitatief goed werk, snel en op tijd. Ja, misschien is dit typisch Fries, dat weten we niet. Ons bedrijf is oplossingsgericht en flexibel, we komen onze beloftes na en zijn niet bang voor een beetje diversiteit in de producten. Zo doen we niet alleen scheepsbouw en offshore-opdrachten, maar we maken ook kunstwerken naar ontwerp van wereldberoemde kunstenaars zoals Frank Stella en Ron Arad. Ook de sculptuur die hoog boven ROC Noorderpoort in Groningen uittorent is bij ons in Franeker gemaakt.’
‘Zo heel veel aluminiumbouwers met grote produktiefaciliteiten zijn er niet in Nederland, dus zodra de vraag stijgt zitten de opdrachtenportefeuilles snel vol. Veel van onze collega’s werken voor één grote werf. Feadship bijvoorbeeld zal niet gauw voor anderen gaan werken. Wij kunnen dat juist wél. En werk trekt werk aan. Met werk máák je werk, zoals je met geld nieuw geld kan maken.’
Van der Ploeg: ‘Onze ambitie is continuïteit in de bedrijfsvoering. Een man of vijftien tot twintig aan het werk. Mooie producten blijven maken en uitbreiding van ons netwerk.’
Van Slooten voegt eraan toe: ‘En we willen de kwaliteit naar een steeds hoger niveau brengen. De kosten daarvan win je op andere fronten terug.’
Binnenvaart
‘We vervoeren onze producten over weg en water. Zo’n viermaal per jaar zetten we opbouwsecties op een ponton met sleepboot. Generatorhuizen gaan mee met een binnenvaartschip. Kleinere schepen of onderdelen gaan over de weg.’
Tekst en foto’s, tenzij anders vermeld: Gijs van Hesteren
Dit artikel verscheen in januari 2018 in Scheepvaartkrant Schuttevaer.