De slimmen onder ons, die dit jaar kozen voor een staycation in West-Balkonië, kunnen hun culturele hart ophalen in Den Bosch. Niet voor niets regelmatig ‘Het Avignon van Nederland’ genoemd.
Theaterfestival Boulevard pakt in 2018 uit met een werkelijk overdonderend aanbod aan theater, rijp en groen door elkaar. Het programmaboek, eigenlijk meer een Groot Vakantie Kijk-, Doe- en Luisterboek, is een eerste attractie: Helder opgemaakt, goed leesbaar (dat is wel eens anders) en dik. Heel dik. Misschien, en dat is dan ook de enige kanttekening die ik wil maken, wel iets té dik. Want, in Godsnaam, hoe vind je de weg in dit enorme programma?
De weg kwijt?
Je kunt natuurlijk gewoon op pagina 1 beginnen, en dan zo ver mogelijk doorwerken naar het eind, maar dan krijg je vooral de grote internationale hoogtepunten te zien. Leuk, natuurlijk, maar naast hoogtepunten als Milo Rau , Johan Simons en De Warme Winkel, zul je dan zeker The Gentle Woman van Davy Pieters en Mugmetdegoudentand missen. En dat zou wel eens iets heel moois kunnen wezen.
Een zelfde risico om de werkelijke hoogtepunten te missen, loop je wanneer je at random gaat, en gewoon het eerste pakt waar het boek op openvalt. Dit levert allemaal stress op, of erger nog: de in post-millennial Nederland zo gevreesde FOMO (Fear of missing out: Stel je voor dat er nu in Florida iets gebeurt waar je eigenlijk bij had moeten zijn. Sta je dan, met je Instagram.)
De routeplanner
Enfin: Theaterfestival Boulevard heeft er iets op gevonden: gidsen. Vier mensen, en dan geen bedachte ‘persona’s’ maar echte mensen, wijzen je de weg in het aanbod, geheel volgens hun eigen voorkeuren. Vier voornamen: Jean, Tessa, Teddy en Vincent bieden je hun eigen smaak aan, elk met elf voorstellingen, waarvan sommigen elkaar overlappen. Je kunt kiezen voor gezellig op stap met Tessa naar Big Bears don’t Cry van HetPaleis, of anders leren kijken met reisfotograaf Jean, bijvoorbeeld naar het hallucinerend mooie theater van Pippo Delbono. De early adopters en fijnproevers kunnen met Teddy op zoek naar dat ene pareltje, dat zomaar eens de boksvoorstelling van Koen Augustijnen zou kunnen zijn, terwijl Vincent een verrassingsmenu biedt. Waarop je zoiets kunt aantreffen als ‘The Anti Algorithm’ van Katja Heitmann. Leuk idee, die menselijke toets in het enorme aanbod.
Holland Festival in Den Bosch?
En dan is er ook nog de kans om hoogtepunten uit het Holland Festival mee te pakken.
Eerder vroeg ik mij af waarom het Holland Festival zich eind jaren tachtig had teruggetrokken in Amsterdam. Het leverde wat gezucht op, her en der, wat bijval, maar ook wat discussie. Belangrijkste ding dat nu anders is dan de jaren tachtig, toen het Holland Festival zich wegens bezuinigingen en herkenbaarheid moest terugtrekken in Amsterdam: de geweldig opgebloeide festivalcultuur. Met grote festivals als Noorderzon, Zeeland Nazomer en – natuurlijk – Boulevard, is de behoefte aan hogere cultuur in de rest van land aardig te bevredigen.
Wat nog mooier is: met name Boulevard biedt een kans om hoogtepunten van het Holland Festival nog een keer te zien. Zo kun je nu kijken naar de Holland Festival-hit Gesualdo, eerder door mij gerecenseerd, en het andere hoogtepunt ‘The Way You Sound Tonight’ van Arno Schuitemaker. Lees hieronder nog eens na, waarom we zo enthousiast waren.
Gesualdo in het @hollandfestival: een helse match, made in heaven.
En kom dan snel naar Den Bosch. Het kan van 2 tot en met 12 augustus. Meer hier.