Authory biedt dat
Niet alleen journalisten zullen dat kennen, maar ook wetenschappers en veel anderen. De puzzel: waar heb ik dat artikel destijds ook al weer geplaatst? Of andersom: waar kan ik nog meer lezen van deze favoriete auteur?
Onvindbaar
“Ik kon niet geloven dat er niet één plek is als je een journalist bent. Niet één plaats waar je je artikelen overal en altijd kunt openen vanaf elke locatie. En niet alleen jij, maar ook je lezers. Ik was verrast dat zoiets helemaal niet bestond. Journalisten gebruiken bijvoorbeeld Twitter. Volg ons gewoon. Dat soort dingen. Maar als ik alleen maar geïnteresseerd ben in je schrijven en niet zo geïnteresseerd in je tweets, dan is Twitter niet perfect voor het volgen van journalisten”, aldus Eric Hauch.
Eric Hauch
Dit (foto) is Eric Hauch, woonachtig in Hamburg en geboren in Munster: “Ik werk al zeven, acht jaar in de nieuwsmedia industrie. Maar voor verschillende uitgevers en niet als een journalist, meer aan de beheerskant van de dingen. Destijds had ik al verschillende startups, ook in de nieuwsmedia industrie”. Voordien studeerde hij in het Verenigd Koninkrijk. “Het idee om journalisten sterker te maken spreekt mij aan. Een aanpak waarvan je weet dat je ze de kans geeft om onafhankelijker te zijn van uitgevers en in principe hun eigen ding te doen”. Er werken zeven mensen aan Authory. Het is een gedistribueerd team. De belangrijkste technologieontwikkelaar werkt bijvoorbeeld in Berlijn. De ontwerper komt uit Zweden, uit Stockholm.
Belofte
“Tegenwoordig hebben we ongeveer een half miljoen artikelen opgeslagen. We hebben meerdere exemplaren op fysieke locaties. Onze belofte is dat wanneer je artikel in alle drie is opgenomen, het nooit verloren zal gaan. We worden voornamelijk gebruikt door Amerikaanse en Britse, Canadese en Canadese journalisten, dus alle Engelssprekende landen. Maar we krijgen ook journalisten uit Frankrijk, Spanje, Italië en Nederland. Het is aan jou als journalist om abonnees te vinden. We hebben momenteel nog geen portal waar lezers naartoe kunnen gaan om alle journalisten bekijken”.
Hier een screenprint van een mailbericht dat ik (als auteur, JT) meteen ontvang na de definitieve plaatsing van een artikel op Reporters Online:
Authory
“Ik denk dat de naam creatief is. Wat ik er leuk aan vind is dat het gaat over dit idee van auteurschap. Je weet wie er achter de tekst zit, wie er achter de inhoud staat. Momenteel heeft iedereen het over nepnieuws. Ik denk dat het heel belangrijk zal worden dat je weet dat journalisten die op deze plek staan, ze daarmee in principe laten zien dat ze authentiek zijn. De kern van onze technologie is dat alle artikelen van het web van die zeer specifieke journalist komen. Dus dat is wat onze technologie doet. We zijn heel goed in het verzamelen van alle artikelen van het web en dat continu te doen. Het betekent dat je weet dat als je een artikel publiceert, het al een paar minuten later door ons systeem zal zijn gevonden. En dat is wat onze kernactiviteit is. Op basis hiervan bieden we verschillende opties. Dus we bieden back-ups. Wij bieden de mogelijkheid voor lezers om je artikelen te volgen. Wij geven je een analyse van sociale media zodat je weet hoe succesvol je artikelen op sociale media zijn”, aldus een enthousiaste Eric Hauch.
Inkomsten
In de toekomst willen we graag je een portemonnee bieden om inkomsten te genereren met je journalistieke inbreng. Je weet dat lezers journalisten al gratis kunnen volgen. We willen lezers de kans geven om journalisten te volgen omdat ze van hen houden. Ze houden van de inhoud die zij leveren. Daarom willen we de lezers de kans geven om hun favoriete journalist te ondersteunen. Je volgt hem of haar en besluit dat je eigenlijk drie dollar per maand of vijf dollar zou willen geven. En dit is de weg waarvoor we nu kiezen. Dus wat we proberen te doen is om geld te verdienen aan de connectie tussen lezers en de journalisten.
Dankbaar
Wat ik hier erg leuk aan vind, is dat journalisten heel blij zijn dat we dit doen. Zie voorbeelden op de website (Red. screenprint als voorbeeld). Deze simpele mogelijkheid om een journalist te volgen, is iets dat lezers ook echt waarderen. En ik denk dat dit in de toekomst alleen maar krachtiger zal worden. Ik denk dat de persoon die de journalist achter de teksten is, steeds belangrijker zal worden. En we helpen je graag. Tot nu toe hebben we helemaal geen reclame gemaakt. We hebben erg op mond-tot-mondreclame vertrouwd.
Loyaliteit
Rond de 60% van de berichten wordt gezien en de aanklikfrequentie ligt rond de 35%, dus vrij hoog! Dat is heel anders dan een Nieuwsbrief omdat lezers emotioneel open staan voor deze auteurs. Omdat ze die volgen. En nadien openen ze in principe elke e-mail en klikken op elk artikel. Wat in de afgelopen twee jaar anderhalf jaar het belangrijkste voor ons was, is dat we een product wilden creëren waar we niet in eerste instantie op grote aantallen abonnees mikten, maar op kwaliteit. We concentreren ons op het annuleringspercentage, omdat het ons vertelt hoe goed ons product goed is. We hebben veel energie gestoken in het maken van een product met een heel erg laag annuleringspercentage.
Google
We hebben een eigen financiering. Daar zijn we blij mee. Ja, maar we hebben wel ondersteuning van Google gekregen. Google heeft ons ondersteund als onderdeel van het Digital News Initiative. We werken samen met de Society of Professional Journalists. Dus je weet dat er interesse is. Maar in Europa nog niet zo veel. Ik denk dat we in Europa tot nu toe nog weinig media-aandacht hadden. Maar dat kan veranderen. We gaan in de toekomst vast ook andere doelgroepen benaderen met onze dienstverlening.
Links
https://authory.com/JanTacoTeGussinklo
After being laid off, a film critic used a tool to help carry his audience to new projects
https://authory.com/
Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering voor JT laten zien door een kleine bijdrage te doen.