Bangkok: Blij in ’s werelds venijnigste file (+ tips voor toeristen)

Glimmend van trots stapt universiteitsdocent Chuachai thuis in een buitenwijk van Bangkok uit zijn gloednieuwe Japanner.

Voor het eerst met een auto op en neer naar het werk. Lang van gedroomd. Lang voor gespaard. Maar uiteindelijk – zoals veel autobezitters van de groeiende middenklasse – grotendeels gekocht op kostbaar krediet.

Elke dag komen er zo duizend nieuwe auto’s bij, waarvan de bestuurders zich blij mengen in de kluwen van files rond en in de stad.

Meewarig kijken ze naar passagiers van uitpuilende minibusjes en hete open-ramen-bussen naast zich in de rij, die straks het laatste deel van hun reis in de gemiddeld heetste hoofdstad ter wereld afleggen achterop een bromfietstaxi.

Doorgesneden colafles om in te plassen

Chuachai laat een horizontaal doorgesneden colafles zien, afgesloten met een plastic zakje en elastiekje.
Daarin zijn plas van onderweg. Hij zat ruim drie uur in de auto. Zolang houdt een Thai het niet op.

De doorsnee snelheid in de spits is gedaald naar minder dan 14 kilometer per uur – buiten de regentijd, wanneer het verkeer door ondergelopen straten soms uren vast staat.

Bangkokse files zijn de venijnigste ter wereld

De files behoren tot de venijnigste ter wereld. De Stad der Engelen heeft relatief weinig ruimte voor asfalt: De meeste zijwegen lopen dood op duur particulier eigendom.

De kans dat door een dodelijk verkeersinfarct het economische raderwerk stilvalt neemt snel toe, nu tien belangrijke hoofdwegen deels dicht gaan voor de aanleg van vijf metrolijnen.

Thais leger maakt ruimte voor automobilisten

De angst ervoor is zo groot, dat de militaire regering maatregelen aankondigt die niemand voor mogelijk hield.

Het leger – altijd bewust en nadrukkelijk in de hoofdstad aanwezig – verhuist naar de provincie, zodat de uitgestrekte stedelijke kazerneterreinen vrijkomen voor omleidingsroutes. Zo verdwijnen ook de trage militaire colonnes.

Als het goed is komt ook een einde aan de grootste ergernis van Thaise automobilisten:
Het langdurig afsluiten van kruisingen voor auto’s van hoogwaardigheidsbekleders, waaronder ministers zelf. De politie krijgt opdracht zo lang te oefenen, dat dit voortaan binnen dertig seconden kan.

Metronetwerk verdubbelt in 6 jaar naar 212 kilometer

Ondertussen werkt Bangkok aan verdubbeling van het bestaande metronetwerk (MRT plus skytrain BTS en Airportlink. Met 103 kilometer naar 212. Ter vergelijk: de Amsterdamse Noordzuidlijn is 9,7 kilometer lang.

De metrolijn naar China Town en de omgeving van het koninklijk paleis gaat als eerste open. Deze krijgt ondergrondse stations die qua sfeer passen bij de historische bebouwing.

Bangkok krijgt fijnmazig netwerk openbaar vervoer

De plannen voor nog eens 200 kilometer zijn in ontwikkeling. Als die zijn uitgevoerd, dan mag Bangkok zich de trotste bezitter noemen van een van ’s werelds meest fijnmazige metronetwerken. Dat is inclusief een lightrailverbinding tussen de twee hoofdstedelijke vliegvelden.

Het netwerk sluit aan bij het snelle en dus populaire vervoer over rivier en kanalen.

Het nieuwe ov kan sneller aangelegd worden dan de huidige MRT-lijn en twee BTS-lijnen. Die stuitten begin deze eeuw op verzet van eigenaren van onroerend goed. Ze waren bang voor omzetverlies tijdens de werkzaamheden en structurele waardedaling door de lelijke betonnen palen van de skytrain.

Ten onrechte, is al lang gebleken. De prijzen van grond, kantoren, winkels, appartementen en hotels langs de lijnen schieten omhoog.

Oude iconen verdwijnen bij nieuwe lijnen

Al helemaal bij overstapstations. Daar verdwijnen oude iconen om plaats te maken van giga-nieuwbouw. Eerder al bij Siam, waar onder andere winkelcentrum Paragon verrees. En komend jaar gaat bij Silom het aloude Dusit Thani hotel – ooit het hoogste gebouw van de stad – tegen de vlakte. Daar komt ‘het duurste gebouw tot nu toe’ met hotel, appartementen, winkels en kantoren.

Maar ook bij de overige stations – en tussen de opstapplaatsen in – verdwijnen fraaie panden en tuinen omdat de eigenaren veel geld voor de grond kunnen krijgen.

Bijvoorbeeld bij Sukhumvit. Het koloniale woonhuis met daarin het bekende restaurant Hemmingway maakt plaats voor een groot hotel. En de Britse ambassade verkocht een groot deel van zijn tropische tuinen ten behoeve van de dure shoppingmall Central Embassy.
Stadscentrum straks altijd bereikbaar met koel openbaar vervoer

Het centrum van de minstens 17 miljoen inwoners tellende agglomeratie is over zes jaar vanuit de meeste buitengebieden en de stadsrand bereikbaar met koel openbaar vervoer.
Maar of dat mensen als Chuachai uit de auto krijgt?

‘Als ik wil kan ik nu al redelijk snel bij het noordelijke beginstation van de metro komen. En daar parkeren. Maar ik betaal de volle mep voor die auto. Dus ik wil er ook voor honderd procent van profiteren. Met de auto kan ik van deur tot deur rijden. Daar heb ik wel extra reistijd voor over.’

TYPISCH THAILAND TIPS:
Boek een hotel nabij BTS of MRT, zodat je minder vaak met taxi of tuktuk in de file staat. Blijf je langer en reis je met BTS, koop dan voor paar honderd baht oplaadkaart. Dat voorkomt dat je bij in de file staat bij de betaalautomaten.

Door de toenemende files zijn lang niet alle taxichauffeurs happig op elke trip. Een rit weigeren komt regelmatig voor, zeker in de spits. Download daarop de app van Grab (waarin Uber is opgegaan): Er is altijd wel een rijder die je rit accepteert. In tegenstelling tot veel taxirijders, beschikken alle Grab-auto’s over gps. Gebruik referentiecode BVZAJUAJ en krijg fikse korting op je eerste rit.

Waarom je liggend in een ziekenauto ook in de file staat? Waarom Thai niet in een tuktuk stappen? Lees het op www.typischthailand.nl. Volg ons ook op www.facebook.com/typischthailand

Mijn gekozen waardering € -

Alle nieuwe artikelen vind je op de nieuwe site Typisch Thailand

Verder Facebook-pagina Typisch Thailand en de Facebook-groep Typisch Thailand Telex