De cd is ontstaan vanuit een aantal basisopnames, die zijn opgenomen op verschillende plekken – waaronder hotelkamers – in Nederland en het buitenland.
Blaudzun: “We hebben in de studio van David eerst de basis gemaakt van de tracks, waarbij we de opnameknop gewoon hebben aangezet en zijn gaan spelen. Toen we allebei het idee hadden – het is nu tijd om op te gaan nemen en we hebben ruimte in onze agenda’s – zijn we begonnen. Ruimte om muziek te maken is er voor ons altijd. Er is veel materiaal voor de cd spontaan ontstaan. We hebben lang over dit project gepraat zonder dat we iets gedaan hebben. Veel ideeën zijn eerst geparkeerd.” David: “Het was eerst een proces van jammen. De tracks zijn later, in het mixproces, aangevuld met geluiden en violen.” Blaudzun: “Wij wilden absoluut niet dat HATY HATY een e-mail of Skype project zou worden. We wilden echt samen in één ruimte werken.”
Johannes, hoe heb je HATY HATY gecombineerd met je optredens en tournees in Europa?
Blaudzun: “De plannen voor HATY HATY zijn in februari 2014 ontstaan, tijdens mijn tour die twee jaar heeft geduurd. We hadden destijds beiden even niks staan. Vooral in de eerste week was ik verbaasd. Al na een twee dagen hadden we ideeën die levensvatbaar waren. In het verleden heb ik vaak een week lang geschreven, waarna ik dacht: ‘Dat slaat allemaal nergens op’.”
‘We zijn begonnen met schrijven zonder doel, en totaal pretentieloos’
Klopt het dat jullie zonder enige verwachting zijn begonnen met schrijven?
David: “Ja, dat klopt. We zijn begonnen met schrijven zonder doel, en totaal pretentieloos. Het is voor ons ook nooit een issue geweest of het een volledig album zou worden. We hebben aan tien tracks gewerkt, de acht die nu op het album staan voelen als een mooie combinatie van sferen.” Blaudzun: “We zijn nu elk weer aan het schrijven aan onze eigen projecten, daar zit dan wel weer een idee achter. Toen wij tijdens de opnames van HATY HATY dachten: ‘Het wordt wat’, heb ik mijn manager gebeld en gezegd: ‘Ik denk dat het een album gaat worden’. Hierna pas ontstond de planning van een albumrelease. Voor ons was dit een hele andere manier van werken.”
De plaat lijkt twee muzikale kanten te hebben; een mystieke en techno. Waarbij de track ‘Tell me somehing’ mythisch, Scandinavisch klinkt en ‘After all’ techno, dance.
Blaudzun: “Ik vind techno en elektronische muziek goed klinken, maar we zijn nooit bezig geweest om een techno, elektro of mythische plaat te maken. Ik weet niet of de cd mythisch klinkt, maar in mijn muziek en de muziek van David zit altijd een soort heimwee naar een andere wereld. De track ‘High as the sun’ gaat niet over een avondje blowen, maar over een vlucht.” David: “Echte technoliefhebbers zullen ‘After all’ denk ik nooit als techno ervaren. Maar je hebt gelijk de cd heeft wel techno invloeden, die zijn ontstaan tijdens het jammen. De bas waarmee Johannes zat te klooien en de beat waaraan ik werkte kwamen samen in een groove, die wij allebei lekker vonden.”
3voor12 sprak, na jullie eerste show op ADE, over een ‘combinatie van uitersten’.
David: “Onze vriendschap was de basis dat we muziek wilden maken. We vinden elkaars muziek tof. Johannes zijn muziek is mooi, diep en heeft naast muzikale ook diepere lagen van betekenis. Zijn muziek en melodieën kunnen je op een ander spoor zetten.” Blaudzun: “David zijn track ‘Higher’ had een wereldhit moeten zijn. De manier hoe David sampelt is rauw en ik vind de eigen wereld die David met zijn muziek creëert interessant. In die zin zijn we helemaal geen uitersten. Misschien hebben we wel veel meer overeenkomsten, zoals de melancholie en het gebruik van elektronica in onze muziek.”
‘Wij wilden absoluut niet dat HATY HATY een e-mail of Skype project zou worden’
De stem van de Noors, Zweedse Ane Brun in de track ‘Nazaré’ klinkt mystiek. Johannes, is deze samenwerking ontstaan na je Blaudzun succes in Scandinavië?
“Nee, ik heb rond 2007/2008 het voorprogramma van haar gedaan in Nederland en tijdens Lowlands heeft Ane een heel liedje met mij meegespeeld. We hebben wederzijdse bewondering en respect voor elkaars platen. Nadat ik aan David had voorgesteld om een vrouwenstem op ‘High as the sun’ te gebruiken, hebben we Ane gevraagd. Zij heeft dat dromerige en mystieke, waar je het eerder over had.”
Johannes, had de openingstrack ‘Parakeet’ een nummer van een van de Blaudzun platen kunnen zijn?
“De manier waarop ik het zing, zeker. Ik weet niet of het op mijn eigen plaat had kunnen staan.”
Wat zijn de concertplannen met HATY HATY in Nederland en Europa? De plaat klinkt Europees.
Blaudzun: “Dit is inderdaad zeker een Europese plaat. Door onze agenda’s kunnen we maar kort touren, hierdoor is een grote Europese tour lastig. In Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland gaan we wel spelen. Franse en Engelse blogs zijn al heel enthousiast over de plaat. In Nederland spelen we op het Bevrijdingsfestival 2016 (5 mei in Nijmegen), Vestrock (3-5 juni in Hulst), Damaris (31 juli in Amsterdam) en Welcome To The Village (15 juli in Leeuwarden).
Verschijnt in 2016 een nieuwe Blaudzun plaat?
Blaudzun: “Dat zou zomaar kunnen.”