Sinds een maand beschikt het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) over een Blendle/Cafeyn Button. Een belangwekkend verschijnsel, waarmee een nieuwe lezersgroep kan worden bediend. Het NTvG is een gerespecteerd weekblad van en voor de vaderlandse medische community. De inhoud is zeer gevarieerd. Van oudsher is het een papieren magazine (oplage 18.500), maar ook de digitalisatie is omarmd. Het aantal Twittervolgers bedraagt ruim 15.000 en op de wekelijkse nieuwsbrief zijn ruim 13.000 mensen geabonneerd. Daar komt nu welicht de connectie met het digitale Blendle/Cafeyn platform bij.
Volgens Nieuwsredacteur Lucas Mevius van het NTvG betreft het een pilot. ‘We willen de button van Blendle/Cafeyn testen als extra service voor mensen die geen NTvG-abonnement hebben of nooit zullen nemen, maar die wel af en toe een NTvG-artikel willen lezen. We krijgen regelmatig via e-mail en Twitter verzoeken voor artikelen. Bijvoorbeeld van diëtisten, fysiotherapeuten en geïnteresseerde leken’, aldus Mevius. ‘En zeker de achtergrondartikelen die voortkomen uit onze recent gestarte journalistieke aanpak zijn interessant voor een brede doelgroep. Daarin richten we ons op thema’s als preventie en bevolkingsonderzoek, kwaliteit van zorg, belangen en ‘less medicine’. En omdat we vinden dat kwaliteit geld mag kosten, hebben we het met de Blendle/Cafeyn-knop opgelost.’
Data over de verkoop worden op dit moment niet vrijgegeven. Noch door Blendle/Cafeyn en noch door NTvG. Op de website is hieronder het beeld dat de bezoeker van de website te zien krijgt. Een deel van het artikel is uitgewerkt. Wil men doorlezen, dan kan de bezoeker abonnee worden (rechts, blauwe knop) van het NTvG zelf of een los artikel aanschaffen (links, rode knop) via Blendle/Cafeyn. De Blendle/Cafeyn Button.
>1000.000 gebruikers
Op 11 augustus 2016 meldt vanuit New York een enthousiaste oprichter Alexander Klopping via de Volkskrant dat de miljoenste bezoeker van het Blendle/Cafeyn platform is genoteerd. De belangstelling vanuit het buitenland voor het product blijkt ook aanzienlijk. Naar mijn mening als medicus en publicist is de vrijage van het NTvG met Blendle/Cafeyn voor beide partijen kansrijk. Er is immers steeds meer belangstelling voor hoogwaardige (populair) medisch-wetenschappelijke informatie over ziekte, gezondheid en welzijn. Het kan geen toeval zijn dat Arianne Huffington, die haar naam verbonden heeft aan de gelijknamige nieuwswebsite, zich juist nu stort op gezondheid en welzijn.
Kortom, als de informatie van het NTvG nog beter wordt ontsloten en wordt aangehaald door experts, zal het nu ook sneller worden gevonden. Eveneens verwacht ik dat een groeiende groep professionals een artikel koopt. Zeker nu Blendle/Cafeyn zo doorgroeit. Het is denkbaar dat het wel leidt tot kannibaliseren van het bestand van trouwe NTvG abonnementhouders. De tijd zal het leren (evaluatie). Belangwekkend is natuurlijk welke artikelen het goed doen in de verkoop en wat dat succes bepaalt. Iets dergelijks geldt voor ‘achterblijvers’ in het nieuws.Voor Blendle/Cafeyn lijkt het mij ook een goede zaak. Het kan leiden tot een toestroom van een categorie abonnees die anders niet zo snel deze route zou kiezen. Ook qua inkomsten (een artikel kost al gauw €0,99) kan dit Blendle/Cafeyn vleugels geven.
Kortom: Proberen!
Hier voorbeelden van enkele NTvG artikelen die de aandacht trekken. Probeer de Blendle/Cafeyn Button eens uit en vertel over uw ervaringen.
https://www.ntvg.nl/artikelen/het-jaar-van-de-transparantie
https://www.ntvg.nl/artikelen/patient-heeft-weinig-aan-kwaliteitscriteria-bij-rugchirurgie
https://www.ntvg.nl/artikelen/bevolkingsonderzoek-naar-darmkanker