De Nederlander Marcel Canters is eigenaar van Lasermed en levert lasers aan Thaise beautyklinieken en ziekenhuizen voor behandelingen als huidverjonging, ontharing en – nieuw! – vaginale correcties. Die zijn in Thailand razend populair!
Zijn succes dankt hij vooral aan Europese kwaliteit, dito service, ‘n goede Thaise staf en niet te vergeten een natuurlijke bescheidenheid. Maar dat Thai zich veel meer dan Nederlanders overgeven aan dermatologische laserbehandelingen, komt vooral door het Thaise Boeddhisme.
‘Zorg dat je goed in je vel zit, vinden ze hier. Zie er goed uit. Wees blij met jezelf. Dan ben je ook goed voor anderen. Dat is toch een heel anders dan in calvinistisch Nederland, waar je nog steeds moet uitleggen waarom je geld uitgeeft om jezelf mooier te maken.’
Vandaar: Nederland telt 175 dermatologische klinieken op 17 miljoen inwoners; Thailand heeft er ruim 3.000 voor de nog geen 17 miljoen Thai – een kwart van de bevolking – die zich financieel een laserbehandeling kunnen veroorloven.
Laser kost gemiddeld 50.000 euro
Lasermed heeft in 11 jaar 500 apparaten afgeleverd. Die kosten 700.000 tot 10 miljoen baht – 18.000 tot 260.000 euro. De gemiddelde aanschafprijs is 2 miljoen baht – ruim 50.000 euro.
‘Ze staan in klinieken en ziekenhuizen overal in het land. Niet alleen in Bangkok. Maar ook in Chiang Mai, Phuket en noordoostelijke steden als Ubon Ratchatani en Khon Kaen.’
Soms meer dan 10 klinieken in 1 shopping mall
Die klinieken – zelfstandige zaken of branches van ketens – zijn steeds nadrukkelijk aanwezig in het Thaise straatbeeld. Vooral in de betere buurten. In luxe shopping malls. Meestal op de bovenste verdiepingen. Vaak een stuk of tien bij elkaar. Soms meer.
Ze hebben een dure uitstraling. Maar toch zijn het vooral jongere Thai die er in en uitlopen. Studenten ook, gekleed in het uniform van hun opleiding.
Meiden, transgenders en jongeheren
Meiden. Transgenders. Maar ook jongeheren. Die komen voor een acnebehandeling, waar de Thaise jeugd steeds meer last van heeft door de groeiende populariteit van westers junkfood. Zijn ze eenmaal de drempel over, zijn ze ook ontvankelijk voor andere behandelingen.
Nederlanders gaan pas naar een kliniek als ze ouder zijn en problemen hebben, weet ‘de laserman’ na 15 jaar ervaring
in het moederland. ‘Maar Thai komen als ze tussen de 20 en 40 jaar zijn. Om huidveroudering te voorkomen en om probleempjes direct te verhelpen.’
Uiterlijk belangrijk op Thaise arbeidsmarkt
Behalve de Boeddhistische levensfilosofie, zal ook de grote concurrentie op de arbeidsmarkt meespelen.
‘Uiterlijk is hier belangrijk. Thailand heeft een jonge bevolking en iedereen moet zo goed mogelijk voor de dag komen. Klinieken en ziekenhuizen willen steeds meer verschillende soorten behandelingen verkopen. En daar bieden wij de apparatuur voor aan.’
Nog nooit in Azië geweest
Marcel Canters (1963, Bergen op Zoom, actief in de laserbusiness sinds 1989) maakt in 2004 bij toeval kennis met de aantrekkelijke Thaise lasermarkt.
Hij heeft dan net de Nederlandse tak van het Britse laserbedrijf Cross Medical gekocht en heeft wel wat anders aan zijn hoofd dan Aziatische aspiraties. Hij is zelfs nog nooit in Azië geweest.
Maar dan vraagt een Nederlander of hij een bevriende Thaise professor in de dermatologie wil ontmoeten. Die is goedkope praatjes van laserverkopers in Thailand zat en wil graag eens met een echte deskundige praten. Iemand met veel ervaring, die niet uit is op snel scoren en dan wegwezen.
De prof is zo enthousiast, dat hij per direct twee lasers wil kopen. Maar op voorwaarde dat Canters ook een Thaise zaak begint, zodat hij daar kan terugvallen op service.
‘Die twee lasers betekenden een omzet van 80.000 euro. En dat kon veel meer worden, wist ik. Die professor bezat meer dan honderd klinieken. Daar wilde ik wel een Thais bedrijfje voor oprichten!’
Lasermed begint met twee personeelsleden
Lasermed begint in Bangkok met twee medewerkers, waaronder Canters’ huidige zakenpartner en general manager Khun Rangsant. Maar om die aan het werk te houden, zijn meer opdrachten nodig dan die van de Thaise prof alleen. De Brabander neemt verkopers in dienst en is zelf steeds vaker in Thailand.
‘Toen ik structureel 21 dagen per maand in Bangkok was en maar 10 dagen bij m’n gezin in Breda, vond mijn vrouw dat het zo niet langer kon. En daar had ze natuurlijk gelijk in.’
Op slag verliefd op Bangkok
Canters gaat in mei 2008 met vrouw en vier dochters op vakantie naar Bangkok en het gezin wordt op slag verliefd op de bruisende stad. De tweeling is dan 18 en studeert in Nederland, maar echtgenote en de meiden van 14 en 9 willen graag in Bangkok wonen.
Na ruim zeven jaar nog steeds, overigens. Dochter nummer 3 probeerde een studie in België, maar kwam uit heimwee snel terug. De jongste spreekt nauwelijks nog Nederlands. Beiden studeren nu in Bangkok.
‘We voelen ons hier happy’, concludeert Canters, die z’n zaak in Nederland verkocht. ‘We gaan nooit meer terug.’
Nederlandse ondernemer op kousenvoeten
Op kousenvoeten begroet Marcel Canters zijn gasten aan de voordeur van de kantoorvilla, gelegen in een woonwijkje op loopafstand van BTS-station On Nut en op een paar minuten rijden van de snelweg.
Zijn schoenen en die van de 28 personeelsleden staan op de stoep, zoals gebruikelijk bij Thaise woningen.
‘Dit kantoor voelt als een huis. Toen we hier introkken, vond iedereen het normaal om de schoenen buiten te laten. Ik vind het prima zo.’
Het bedrijf is als een familie
Het kantoor is als een huis – het bedrijf als een familie.
‘In Nederland heb je als baas niets te zeggen, maar hier ben ik de vaderfiguur. Of inmiddels eigenlijk de opa. Khun Rangsant is bij wijze van spreken de oma. Daaronder heb je vaders en moeders en de kinderen. Als buitenlander spreek ik iedereen rechtstreeks aan. Maar voor de Thai geldt de hiërarchische weg van kleinkind naar vader naar oma en dan pas opa. En andersom.
Opa moet overigens niet denken dat ‘ie als een dictator alles voor elkaar krijgt, weet hij.
‘Je moet mensen in hun waarde laten. Betrokken zijn bij hun persoonlijke leven. Ze bij de zaak betrekken door goed overleg. En zorgen voor een ontspannen sfeer. Elke maandag vergaderen we en daarna zorgt de achter de villa wonende maid voor een gezamenlijke maaltijd.’
Thai zijn vriendelijk en loyaal
Thai zijn vriendelijk en loyaal, vindt Canters. Dat geldt voor zijn klanten en zijn personeel. Komt ook, denkt hij, omdat hij te maken heeft met goed opgeleide mensen.
Zijn werknemers zijn bijna allemaal afgestudeerd en spreken Engels.
‘En ze hebben ambitie. Als er een congres is waar we ons moeten presenteren of we moeten een grote klanten helpen, werkt iedereen extra hard. Ze kijken – anders dan productiepersoneel – niet alleen naar wat ze nu verdienen, maar ook goed naar hun mogelijkheden binnen het bedrijf. Ze krijgen commissie. Kunnen ook doorstromen.’
Onderscheiden met kwaliteit
Met kwaliteit en goede service kunnen Nederlandse ondernemers zich in Thailand onderscheiden en dus goede zaken doen. Daarvan is de laserman overtuigd.
Hij levert vooral Europese lasers, met name uit Duitsland en Italië. Die hebben in Thailand een uitstekende naam. Ook omdat de behandelingen er mee vaak wetenschappelijk zijn getest. Hij kan klinieken succes beloven en die kunnen op hun beurt hun klanten overtuigen.
Pre is dat na aankoop reserveonderdelen minimaal nog acht jaar leverbaar zijn – want dat is in het verenigde Europa, in tegenstelling tot in Azië en de VS – wettelijk verplicht.
Snelle service en slim leaseplan
Lasermed onderscheidt zich kwalitatief ook met 24 uur bereikbaarheid en snelle service – in Bangkok binnen een dag, daarbuiten binnen twee dagen.
En dan is er nog de slimme financiële hulp voor startende medische ondernemers. Die kunnen bij Thaise banken nauwelijks goede leningen krijgen, dus bedacht Canters een uniek leasesysteem.
Daarbij maakt hij gebruik van ongedekte cheques, waardoor hij minimaal risico loopt en de klant een succesvolle kliniek kan opbouwen. ‘Zo bind je mensen aan je.’
Nieuwe kantoren in Chiang Mai en Khon Kaen
Het gaat leuk, zegt de eigenaar van Lasermed van achter zijn grote teakhouten bureau op de eerste verdieping van de kantoorvilla. En hij ziet nog veel groeikansen.
Begin 2016 opent hij een bijkantoor in Chiang Mai, zodat in die regio snellere service mogelijk is. Als dat ook nieuwe klanten oplevert, komt de volgende vestiging in Khon Kaen.
Voor de toekomst sluit hij ook zijn ogen niet voor ontwikkelingen in de regio. Hij houdt vooral Vietnam in de gaten. ‘Daar zijn ze nu zover als Thailand vijftien jaar geleden.’
Laser maakt vagina gezonder en fraaier
Tegelijkertijd brengt hij nieuwe producten op de markt.
Neem de lasers voor het gezonder en fraaier maken van vagina’s. Ook ziekenhuizen hebben belangstelling. Voor als gemeenschap pijnlijk wordt na de overgang of na een bevalling ‘de boel uit model is gerekt’. De grens tussen esthetisch en medisch vervaagt.
Niet meer snijden bij prostaatproblemen
Laser komt sowieso steeds vaker in de plaats van een traditionele operatie op afdelingen als dermatologie, kno, urologie en gynaecologie.
‘In Nederland willen chirurgen vaak gewoon snijden, die volgen de richtlijnen van de verzekeringsmaatschappijen en dus de goedkoopste methode. Maar in Thailand kun je nu bij prostaatproblemen kiezen voor laser. De klant is koning. Het herstel gaat sneller, de ingreep is veel minder zwaar en levert geen erectieproblemen op.’
Nederlanders zetten direct een grote mond op
Een mooi kantoor, nieuwe vestigingen, nieuwe producten, groeiende omzet en een plan voor een aanvullende richting: lasers voor het schoonmaken van kunstwerken (‘maar daar kan ik verder nog niets over zeggen’).
Marcel Canters spreekt zachtjes en noemt zijn successen terloops. Onze inschatting is dat hij bij Thaise klanten overkomt als een vriendelijk en bescheiden mens.
‘Ik denk dat ik daar baat bij heb’, zegt hij desgevraagd.
‘Sommige Nederlanders zetten hier direct een grote mond op. Roepen dat het zus of zo moet. Thai luisteren dan beleeft. Maar je hoort nooit meer wat van ze. En het heeft ook geen zin nog contact met ze op te nemen. Met kwaliteit en bescheidenheid kom je hier het verst. Denk ik.’
Bij de foto: Marcel Canters geeft zelf geen behandelingen, de foto is in scene gezet in de showroom van Lasermed. Rechts zakenpartner Khun Rangsat.