Bye Bye Berliner, hello magazine: Volkskrant Sir Edmund

Kranten zijn niet alleen compacter geworden door de overstap op tabloid, ze worden ook magaziner.

Volkskrant-abonnees kregen zaterdag in plaats van de katernen Wetenschap, Boeken, Reizen en Weekeind (samen 46 pagina’s vorige week) nu het magazine Sir Edmund (82 pagina’s): een nieuw tijdschrift voor het hoofd.

“Het blad gaat over nieuwe inzichten en de laatste ontwikkelingen in het denken, van wetenschap tot kunst, van literatuur tot nieuwe media.” aldus hoofdredacteur Philippe Remarque.

Het magazine is half-Berliner, wat een kleine besparing van papier opleverde (zo’n 10%) maar aan de inhoud was dat niet te merken. Ze hadden fiks uitgepakt: onnodige medische ingrepen, 50 jaar Ik Jan Cremer, Warschau, online voorwaarden, de grauwe gans…

Lezers reageerden overwegend positief, het was genieten, handig, echt goed, een wonder van beeld en woord, een creatieve topper, best revolutionair, geweldig leesvoer:

tot:

Sir Edmund is het afscheid van de Berliner. Oud-hoofdredacteur Pieter Broertjes wilde de hele Volkskrant op dat formaat uitbrengen. Dat in navolging van The Guardian – maar daar had de overstap, inclusief een nieuwe pers £70 miljoen gekost, en dat wilde De Persgroep niet betalen. Men had wel een Berliner-pers in België, maar dan kon de krant nooit op tijd in Nederland zijn. Broertjes nam genoegen met het invouwen van het afwijkende formaat voor de weekend-bijlagen.

Weekendkranten worden belangrijker

Bij de Volkskrant ligt de advertentiebezetting in de eerste drie dagen van de week rond de 7 à 8%, op donderdag en vrijdag loopt dat op tot 13 à 14, op zaterdag ligt het boven de 20% (oktober 2013). Kranten worden in het weekend drie kwartier gelezen, door de week in een half uur. Adverteerders betalen ook meer voor de zaterdag vanwege de hogere oplage.

Hoe hoog is die oplage? Volkskrant, Telegraaf, Parool en FD laten hun weekendmagazines Volkskrant Magazine, Vrouw, PS van de Week en FD Persoonlijk door HOI meten, NRC’s LUX heeft volgens de uitgever een oplage van 284.000 exemplaren in het eerste halfjaar van 2013. Met een beetje rekenwerk levert dat het volgende beeld op: de weekendoplage ligt bij deze titels tussen de 12% (Parool) en 66% (NRC) boven de weekoplage.

Het is niet vreemd dat kranten steeds meer energie in de weekendkrant steken, bij het FD had men al een plannetje om de stekker er door de week uit te trekken (op papier) en zich te concentreren op het weekend. In de VS hebben diverse kranten die keuze al gemaakt: niet elke dag meer drukken en bezorgen – vooral de eerste dagen van de week zijn een schip van bijleg.

Mijn gekozen waardering € -

Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.