MOERDIJK – Terwijl het niet overal in de scheepvaart rozengeur en maneschijn is breekt A2B-online Container in Moerdijk record na record. Deze short sea containervervoerder voegde vorige maand alweer het zesde schip toe aan haar vloot. En dat terwijl het bedrijf nog niet eens vier jaar bestaat. Het geheim: denken als een low cost airline.
Met de huiskleuren feloranje en wit springen de containers van A2B-online Container er absoluut uit. Je kunt ze nauwelijks missen als ze tussen de andere ‘containermerken’ op het schip of op de vrachtwagen staan. Maar waar kennen we die kleuren toch van? Ze doen sterk denken aan die van Easyjet, de maatschappij die twintig jaar geleden binnen de Europese luchtvaart de markt van de gevestigde orde openbrak. En daarmee de weg plaveidde voor nieuwe prijsvechters als Ryanair en Wizzair. De kleuren lijken niet voor niets gekozen. Want ook A2B-online Container heeft succes met een onconventionele en no-nonsense aanpak.
‘Daar houden chauffeurs van, en de opdrachtgevers ook’
Je moet even opletten om het kantoor van het bedrijf te vinden op het razend drukke deel langs de Middenweg in de haven van Moerdijk. Een vrijwel onophoudelijke stroom vrachtwagens met containers wurmt zich over de smalle weg naar de havenpoort. De crisis lijkt hier helemaal over. De afdeling short sea van A2B-online Container heeft zijn inmiddels 27 kantoormedewerkers ondergebracht op een gehuurde verdieping van het gebouw van de CCT Moerdijk. Pal tussen de containers. Geen glitter en glamour hier.
Zusterbedrijf
De afdeling short sea van A2B-online Container bestaat nog geen vier jaar en heeft in die periode een razendsnelle groei doorgemaakt. In de zomer van 2013 begon het bedrijf als nieuwe activiteit van het zusterbedrijf in Waddinxveen. Dat oorspronkelijke A2B-online was toen zelf ook nog een jong bedrijf. Opgezet in 2006 begon dat met het transport van opleggers van en naar Groot-Brittannië via de ferries van DFDS.
Het initiatief voor een containerroute naar Engeland kwam van de CCT Moerdijk zelf. De terminal directeur vroeg ‘short sea-veteraan’ Gerard de Groot – met veel ervaring in Rotterdam – de mogelijkheden te onderzoeken. Die voorzag een goede toekomst voor een vaste verbinding op Engeland vanuit de Moerdijk en haalde A2B-online in Waddinxveen er bij. De Groot werd zelf directeur.
Exponentieel
Het plan om Rotterdam te passeren en de hub veel verder naar het binnenland te leggen blijkt een gelukkige keuze geweest te zijn geweest. De cijfers liegen er niet om: in het startjaar werden er elfduizend containers over de Noordzee verscheept, in 2014 waren dat er al 70-duizend, in 2015 114-duizend. En vorig jaar overtrof het bedrijf zich opnieuw met 142-duizend verscheepte containers.
De vloot groeide ook exponentieel: het begon met één schip. Vorige maand werd de 320 Teu grote Vanquish er als zesde schip bijgecharterd. Daarmee beschikt het bedrijf nu over drie schepen in eigendom (A2B Future, A2B Comfort en A2B Energy) en drie gecharterde schepen. Het scheepsmanagement voor de vloot wordt gedaan door Holwerda in Heerenveen. Het bedrijf beschikt verder over een totaal van bijna 1200 stuks 45ft containers.
Minder files
Directeur Gerard de Groot vergelijkt zijn bedrijf met de low cost airlines zoals Ryanair en Easyjet. In tegenstelling tot de grotere luchtvaartmaatschappijen vliegen die niet op de grote, drukke en dure luchthavens. ‘Ze kiezen bijvoorbeeld voor Charleroi in plaats van Brussel of voor Frankfurt-Hahn in plaats van de luchthaven van Frankfurt zelf. De kleinere luchthavens zijn sneller bereikbaar en werken efficiënter. Dat hebben wij hier in Moerdijk ook.’
Hij wijst op een concreet pluspunt: vrachtwagenchauffeurs hoeven in veel gevallen ruim dertig kilometer enkele reis minder te rijden in vergelijking met de route naar Rotterdam. Bovendien worden ze in Moerdijk snel geholpen, zodat ze zonder wachten weer snel op weg zijn. Met minder files. ‘Daar houden chauffeurs van, en de opdrachtgevers ook’,’Daar houden chauffeurs van, en de opdrachtgevers ook De ligging net iets in het achterland blijkt dus voordelen op te leveren. Gezien de groeicijfers lijken veel verladers daar inmiddels ook van overtuigd te zijn.’Wij zitten in veel gevallen dichterbij de opdrachtgevers dan Rotterdam’
Ook vergelijkbaar met de prijsvechters in de luchtvaart is dat A2B-Online Container de keuze beperkt houdt. Het bedrijf doet alleen in short sea naar het Verenigd Koninkrijk. Aan de overzijde van de Noordzee worden vier havens aangedaan: Immingham, Londen Thamesport, Teesport en Blyth. In totaal gaat het om zo’n 15 afvaarten per week vice versa. Net zoals Ryanair en Easyjet dat doen met hun luchthavens zijn de zeehavens gekozen op prijs, ligging, bereikbaarheid en snelle afhandeling.
Frequentie
Volgens De Groot is een besparing niet zozeer te bereiken in het short sea traject zelf. Een goede aan- en afvoer is belangrijker. ‘Zestig procent van de vervoerde containers tussen het oosten en het westen komt hier voorbij. Wij zitten in veel gevallen dichterbij de opdrachtgevers dan Rotterdam. Dat aspect hebben wij in de markt gezet.’ Commercieel directeur André Mast vult aan: ‘Je moet ook bedenken dat de verladers transport naar Engeland als het Europees vervoer zien. Ze zijn binnen Europa gewend aan snelheid en vooral frequentie. Dat kunnen we bieden, mede door efficiency op de terminals.’
De binnenvaart is een van de schakels in het succes. Vooral de route van en naar Tilburg en Oosterhout valt op. Daar vaart de kleine Bodensee (73×7.20 meter) als een soort minishuttle met maximaal 12 containers (24 Teu) dagelijks heen en weer. Hoewel het over de weg van Tilburg naar Moerdijk maar om een dikke vijftig kilometer gaat, blijkt dit een succes te zijn. ‘We halen er jaarlijks 6000 containers mee van de weg,’ zegt De Groot.
Inmiddels wordt in samenwerking met Alcotrans uit Dordrecht twee keer per week gevaren tussen Moerdijk en Krefeld/Keulen. Het gaat hier vooral om containers met chemie. Verdere plannen zijn in ontwikkeling om Moerdijk met andere binnenvaartterminals in Nederland te verbinden. In het verdere verschiet liggen routes naar België: Geel en Willebroek zijn kandidaten. ‘Veghel hebben we ook geprobeerd, maar dat is er voorlopig om verschillende redenen niet van gekomen,’ zegt commercieel directeur André Mast.
Spoorwegnet
Wat zeker meetelt in het voordeel van Moerdijk is dat de haven een goede aansluiting op het spoorwegnet heeft. Inmiddels zijn er vaste goederenverbindingen tussen Moerdijk en Noord-Italië en sinds kort met Duisburg, allemaal drie keer per week. De laatste route wordt met ingang van mei alweer uitgebreid naar Ludwigshafen, met name met het oog op het aanbod van tankcontainers met chemie. Binnenlands start er binnenkort een vaste treinverbinding met Geleen, waarbij de daar gevestigde chemiereus een belangrijke rol speelt. Op de nieuwe treintrajecten liggen mogelijk kansen voor de binnenvaart, zou je kunnen denken.
En dan de Brexit. Zou die niet eens roet in het eten kunnen gaan gooien? ‘We waren wel verrast door de uitslag van het referendum,’ zegt André Mast. ‘Maar voorlopig zien we nog geen effecten, behalve de koersdaling van het Britse pond. Een van onze grotere opdrachtgevers is een Duitse supermarkt die heel succesvol is in Groot-Britannië. Belangrijk is hoe de koopkracht zich daar gaat ontwikkelen. Dat is natuurlijk allemaal nog te bezien. We maken ons voorlopig geen zorgen.’