Aldus Yukiko Hasegawa in het booklet, geïnterviewd door collega-pianist Tobias Borsboom.
‘A romantic soul’ noemt ze zich, niet zonder zelfironie. De titel van haar debuutalbum (Duits: ‘unendliche Sehnsucht’) haalde ze uit de roman Kreisleriana (1813) van de legendarische auteur en musicus E.T.A. Hoffman.
De grillige hoofdpersoon, dirigent en componist Johannes Kreisler, is voortdurend onderhevig aan stemmingen en functioneert daardoor sociaal nogal moeizaam. Hij is een megatalent, een miskend genie, wiens creativiteit wordt afgeremd door een extreme gevoeligheid.
Deze romanfiguur inspireerde Robert Schumann tot zijn pianocyclus Kreisleriana opus 16 (1838), waarmee Hasegawa haar programma dan ook besluit. Want Schumann zelf, zoals muziekliefhebbers weten, werd eveneens gekweld door heftige stemmingswisselingen.
De cd opent evenwel met Beethoven en daarin laat Hasegawa meteen horen waar ze voor staat. Wars van loze virtuositeit stelt ze de expressie, het verhaal voorop. In de liner notes wijdde ze opvallend weinig woorden aan Prélude, Choral et Fugue FWV 21 van César Franck. Maar des te meer vertelt ze nu: met haar tegelijk monumentale en emotionele interpretatie, haar verfijnde en toch statige aanslag en haar afgewogen doses pedaal.
De kristalheldere weergave laat bovendien horen wat een prachtinstrument ze onder handen heeft: de Chris Maene Concert Grand 284 PE. Voor wie het nog niet wist: Chris Maene is de befaamde Belgische pianobouwer en -restaurateur. Bij deze rechtsnarige concertvleugel liggen alle snaren parallel, net zoals bij de fraaiste vleugels uit de tweede helft van de 19de eeuw. Voeg daarbij de ingenieuze geluidstechniek van het label TRPTK en je hebt een wonderschoon debuutalbum.
+ doorleefde interpretatie
+ schitterend geluid
‘Eternal Longing’. Yukiko Hasegawa (piano)
TRPTK, najaar 2020
Beeld: © Brendon Heinst