De straatverkoper van offerkransjes is bij het krieken van de dag de brenger van het slechte nieuws.
Midden in zakenwijk Silom wijst hij omhoog naar een plek tussen de kantoorkolossen. Dan zien ook de voorbijgangers de witgele smog boven de trotse hoofdstad.
Viezigheid die de inwoners van de Stad der Engelen alleen kennen van, in hun ogen, armoedige Aziatische steden als Jakarta en Bombay.
Thaise rekenmethode klopt niet
De autoriteiten melden ’s middags dat er geen reden is voor paniek. Op grond van zelf aangeleverde meetgegevens scoorde de Bangkokse lucht eerder opvallend goed in een internationale vergelijking. En ook nu leren metingen dat de lucht op straatniveau schoon is.
Maar Amerikaanse en Chinese computermodellen van gewaarschuwde onafhankelijke experts tonen een dag later aan dat de Thaise rekenmethode niet klopt – per ongeluk of expres. Zelfs nadat de smog is verdwenen blijkt de lucht gevaarlijk tot levensgevaarlijk verontreinigd met ultra-fijne stofdeeltjes.
Thai geloven wel in geesten, niet in mondkapjes
De autoriteiten geven schoorvoetend toe dat de 17 miljoen inwoners tellende metropool daadwerkelijk, en waarschijnlijk al jaren, kampt met ernstige luchtvervuiling. Dan gaat het snel: Schoolkinderen mogen niet buiten spelen. Ouderen moeten binnen blijven. Iedereen dient mondkapjes te dragen.
Dat laatste doet bijna niemand. De ondernemende bloemenkransverkoper heeft kapjes ingekocht. Maar anders dan zijn offergaven raakt hij ze nauwelijks kwijt. Een klant lacht dat hij uit ervaring weet dat offeren bij geestenhuisjes beter helpt dan luisteren naar autoriteiten. Waar het om de mondkapjes gaat, geven deskundigen hem later gelijk.
Bangkok: de ergste files ter wereld
Milieugroepen stellen dat Bangkok de problemen heeft zien aankomen, maar niets deed.
Langs doorgaande wegen stinkt het al jaren. Vooral door de duizenden oude dieselbussen, die walmend optrekken en afremmen in de hoofdstad met de meeste files ter wereld.
Het verkeer staat steeds langer vast. Jaarlijks verschijnen 500.000 nieuwe auto’s op de weg. De groeiende middenklasse in het land van uiterlijke schijn, laat zien dat het goed gaat. Skytrain en metro zijn sowieso geen alternatief, omdat weinig haast is gemaakt met doortrekken van de lijnen naar voorsteden.
Shoppingmalls debet aan vuile lucht
Ook de bouw van steeds meer kolencentrales om te voorzien in de snel stijgende elektriciteitsbehoefte, is een aanslag op de luchtkwaliteit.
Ze draaien overuren. Elke jaar openen in Bangkok – ook nog eens gemiddeld ’s werelds heetste hoofdstad – drie nieuwe airco-gekoelde mega-shoppingmalls, die net zoveel stroom verbruiken als een middelgrote provinciestad.
Leren leven met luchtvervuiling
Of het nog goed komt met Bangkok? De chef van het tot voor kort onbekende Nationale Bureau Omgevingsziektes is somber: Ik vrees dat we met luchtvervuiling moeten leren leven.
Vooral de eerste drie maanden van het jaar verwacht hij veel ellende, omdat de wind dan waait uit de richting van het industriegebied. En omdat de boeren in de regio dan als vanouds oogstafval verbranden.
Kom voortaan in regentijd naar Bangkok!
Nu we dit weten is de regentijd eigenlijk de beste periode om naar Bangkok te komen, denkt de lokale afdeling van Greenpeace. De tropische stortbuien spoelen de lucht van juni tot en met oktober dagelijks schoon.
Maar voor de inwoners van Bangkok zelf zijn structurele maatregelen nodig. In de dagen van de smog suggereerde de overheid dat dagelijks de helft van de autobezitters z’n wagen moet laten staan. En dat met extra inzet aan uitbreiden van de metro- en skytrainlijnen moet worden gewerkt. Daar hoor je nu echter niemand meer over.
Greenpeace hoopt om publiciteit
Volgens Greenpeace helpt alleen wereldwijde publiciteit. Alleen dan komen de autoriteiten daadwerkelijk in actie. Toerisme is van levensbelang voor de Thaise hoofdstad. Zo’n 60 procent van de inwoners profiteert direct of indirect van buitenlandse vakantiegangers.
Zo bezien is het voor Thai en toeristen te hopen dat dit artikel veel wordt gelezen en gedeeld.