Périne Heerooms (51) runt ruim twintig jaar een salon in huidverbetering. Vorig jaar opende ze in het verlengde van haar Instituut Périne (zie kader) een winkel met duurzame producten (‘beauty en lifestyle wannahaves’) die de huid en de wereld verbeteren. “Een al langer gekoesterde wens, uitgewerkt met trendanalist Christine Boland”, vertelt Heerooms met trots over haar nieuwe zaak, de Skin Concept Store, op de begane grond van de salon. Elk kwartaal kent een thema, zoals bijvoorbeeld detox of de overgang, met bijpassende artikelen. “Met plek voor drie items van winkeliers uit het dorp”, legt ze de opzet uit. “Omdat ik erin geloof dat je elkaar beter kunt steunen dan beconcurreren.”
Zaken aanpakken
Dat uitgangspunt meende Heerooms te herkennen in het Chocoladehuisje Mijdrecht (zie kader). Als klant complimenteerde ze de eigenaar met hoe hij de zaken aanpakte. “Dat viel op”, herinnert Jeroen Vergouw (42) zich. “We raakten aan de praat en zo ontdekte ik hoe zij er als ondernemer in zit.” Ze vonden elkaar in hun creativiteit en lef. “We enthousiasmeren en inspireren elkaar”, lacht Périne naar Jeroen op afstand van elkaar achter de laptop voor dit videogesprek. “Het valt nooit stil tussen ons.”
Maar ja, wat moet een chocoladezaak met een schoonheidssalon annex winkel en vice versa? “Niets”, lacht Jeroen. “Het gaat om de mensen, de ondernemers, erachter: wat zou je met elkaar kunnen doen?” Hun antwoord: een reep pure Oegandese Fairtrade chocola van tachtig procent met een speciale wikkel van Périne Skin Concept Store. Met antioxidanten goed voor de huid en gemaakt van duurzame chocolade, past deze reep (zie foto) prima in Pérines winkel.
Geen contract, wel een afspraak
Ze werken samen met gesloten beurs: producten ruilen of inleggen tegen dezelfde verkoopwaarde. De marges op hun producten zijn ook vergelijkbaar. “Zo maakt ook niet uit wie het verkoopt”, legt Vergouw uit. “Wie verkoopt, houdt de marge.” Ze werken samen zonder contracten. “Een ‘heren’-akkoord”, knipoogt Vergouw naar Heerooms. “Op tijd aangeven als iets niet werkt of niet naar je zin is”, vat hij de kern van hun afspraak samen.
Door producten van elkaar te etaleren -ook op socialmedia- en te combineren, maken ze hun samenwerking zichtbaar. Vergouw: “Klanten, die zien dat Périne en ik samenwerken, lopen nu sneller bij de ander binnen.” Périne beaamt dat de samenwerking met het Chocoladehuisje voor haar drempelverlagend werkt. Zij bedient een hoger klantsegment. “Ik krijg regelmatig mensen in de winkel, die me de groeten van Jeroen doen.” –“En haar klanten besteden goed bij mij”, legt Vergouw uit hoe ze elkaar versterken. “Omdat Périne voor kwaliteit staat, vertrouwen ze haar keuze om met mij samen te werken. Haar klanten besteden goed.” Lachend concludeert hij: “We zijn eigenlijk heel verschillend, maar ook weer niet.”
Naamsbekendheid en extra etalage
Heerooms heeft oog voor het gezamenlijke dorpsbelang: “Je moet het elkaar gunnen. Op die manier houd je de middenstand in het dorp sterk.” Jeroen knikt instemmend: “We moeten het hier met elkaar doen. Mensen waarderen dat en houden van een positieve vibe”, schetst hij de opwaartse spiraal sinds hun samenwerking. “Daar willen mensen graag bij horen, aan meedoen.” Sowieso wordt er in het dorp over gepraat. “Omdat we mensen samenbrengen”, is Heerooms overtuiging. Niet alleen klanten, maar ook collega-winkeliers.
Beide ondernemers werken met meerdere winkeliers samen. “Dat komt omdat we kansen zien”, verklaart Vergouw. –“En geen beren”, vult Heerooms hun gedeelde kijk op zaken aan. Zo wordt de chocolade bij Vergouw op Blond-servies gepresenteerd van Trendshop Cissy, die op zijn beurt chocolade verkoopt. “De omzet is met duizend euro per week gestegen”, zegt Vergouw enthousiast. Zijn zaak is maandag en dinsdag gesloten. Toch is zijn chocolade zeven dagen per week te koop, dankzij de samenwerking met en verkooppunten bij Heerooms en de Trendshop.
Heerooms liet speciale folders maken voor een modezaak in Mijdrecht. Wie er voor honderdvijftig euro kleding koopt, wordt bij Instituut Périne gratis opgemaakt. “Zo hebben zij hun klanten een cadeautje te bieden”, legt ze uit. “En krijg ik mensen in de salon, die er goed uit willen zien. Dan is het aan ons team om van hen klanten te maken.” En toen ze in haar winkel het detox-thema had, bood ze naast ontgiftende thee en trendy mokken, ook drie boektitels aan. “Uitgezocht door de plaatselijke boekhandel Mondria. Na afloop rekenden we af tegen inkoopprijs. En klanten die iets anders zochten of nog naar die titels van toen vragen, verwijs ik door naar de boekhandel.”
Samen inkopen
Vergouw en Heerooms kopen ook samen in, soms met andere winkeliers. “Als we een filmpje op Facebook plaatsen”, zegt Jeroen, “dan vragen andere winkeliers waar we geweest zijn. Dat vertel ik gewoon. Iedereen kan er inkopen, maar zo’n samenwerking kopieer je niet zomaar.” Het is ook ‘gewoon’ een leuke dag, vertellen ze enthousiast. Dat ze een andere doelgroep en verschillend geprijsde producten hebben, maakt niet uit.
Sterker nog: “Door samen in te kopen”, legt Vergouw uit, “hoeven consumenten niet te kiezen bij wie ze dat ene artikel kopen.” Heerooms vult aan: “Zo bied je als detailhandel meer keuze en vullen we elkaar als winkelier juist aan. Bovendien kun je klanten dan gericht doorverwijzen omdat je weet dat de ander iets bijpassends of specifieks in het assortiment heeft.” Ze ziet in de ‘likes’ van de wethouder onder hun berichten op socialmedia steunbetuiging vanuit de gemeente voor hun samenwerkingsinitiatieven.
Lessen trekken en bijsturen
Tegelijkertijd is het pionieren en ontdekken hoe je elkaar echt versterkt, merken ze. Daarin moet je beiden willen investeren en leren. Dat vraagt tijd, energie en bijsturen. De eerste pakketten vorig jaar bleken geen goede combinatie. “In mijn winkel stonden er te veel”, deelt Jeroen een les. “Waardoor ze minder exclusief leken, terwijl de prijs aan de hoge kant was voor mijn zaak en publiek.” Nu zijn ze daarin selectiever. Bovendien hebben ze de inkoop beter op elkaar afgestemd. “Périne heeft nu ook producten voor € 9,95 of € 19,95. Zo kunnen we onze doelgroepen blijven delen.”
Niet alleen de artikelen moeten bij elkaar passen, hebben ze gemerkt, maar ook je visie als ondernemer. “De winst zit ‘m niet in de aantallen”, volgens Vergouw. “Maar in de mensen. Die waarde realiseer je op de langere termijn.” Niet elke ondernemer begrijpt de invalshoek en deelt hun ideeën over samenwerken. Een winkelier met wie Heerooms samenwerkte, trok zich terug. “Ze zag de meerwaarde niet. Jammer, want het kost niets en je hebt wel een extra etalage. Als je alleen naar de meeropbrengst van die ene keer kijkt, dan belemmert dat je creativiteit bij ondernemen.”
Tips en voorwaarden
Vergouw wil andere ondernemers daarom meegeven niet bang te zijn voor alleenrechten en exclusiviteit: “Zie elkaar niet als concurrent, maar omarm elkaar als winkeliers. Concurreer niet op prijs maar op service en beleving.” Heerooms tip is om per definitie open te staan voor samenwerking. “Zoek naar het raakvlak en blijf bij jouw concept. Het moet bij jou en je winkel passen. Je klant moet het snappen.”
Het ‘oude denken’ loslaten noemen ze dan ook een voorwaarde voor succesvol samenwerken. “Geen massa-is-kassa-denken”, zegt Vergouw. “Niet vanuit je hoofd of je verstand samenwerken, maar vanuit je hart. Dan heb je succes”, is zijn overtuiging. “Geen winkeltje spelen en spullen verkopen, maar ondernemen en klanten een beleving bieden.” Of zoals Heerooms het tot slot praktisch en nuchter verwoordt: “Je kunt een advertentie kopen of voor minder geld een folder of wikkel laten maken en er samen wat aan hebben.”
Périne Heerooms (51)
Ze begon haar schoonheidssalon in 1992 vanuit huis. Inmiddels telt Instituut Périne vijf medewerkers en huist op een industrieterrein in Mijdrecht. Ondernemer en huidspecialiste Périne Heerooms won in 2013 in studio 21 in Hilversum de Beauty Award voor de beste salon van Nederland. De jury erkende haar visie, durf en ondernemerschap. Vorig jaar opende ze in hetzelfde pand een Skin Concept Store met door haar persoonlijk en zorgvuldig geselecteerde producten om niet alleen de huid maar ook de wereld te verbeteren. Haar ondernemersmotto luidt
‘Wie stappen zet, gaat vooruit.’
Jeroen Vergouw (42)
Aan de dorpsstraat runt Jeroen Vergouw sinds begin 2019 zijn speciaalzaak, Het Chocoladehuisje Mijdrechtmet vier oproepkrachten. Hij betrekt zijn assortiment van meerdere chocolatiers, die werken met het Belgische topmerk in chocoland, Callebaut. Naast verkopen via de webshop en in de zaak, biedt deze ervaren horecaman – wanneer de coronamaatregelen dat toelaten- ruimte om ter plekke te genieten. Naast drankjes en hapjes, is er natuurlijk chocolademelk. Behalve de chocoplateaus is de tapas hightea populair, ook voor team- en bedrijfsuitjes. Zijn ondernemersmotto luidt:
‘Hard vallen is helemaal niet erg; blijven liggen wel.’
Een eerdere versie van dit artikel verscheen in De Zaak magazine.