Voorspelbaarheid, onduidelijke reglementen, opstandige coureurs en een raadselachtig nieuw kwalificatiesysteem. De Formule 1 ligt onder vuur aan de vooravond van de tweede Grand Prix van het seizoen: die van Bahrein.
Voor de Nederlandse Formule 1-fan is het maar goed dat Max Verstappen meerijdt. De Limburger zorgt bijna op zeker voor spektakel. Maar zou hij er niet zijn, dan is het onwaarschijnlijk dat de eredivisie van de autosport nieuwe Hollandse fans zal beroeren.
Neem de kwalificatie. Die moest op de schop van de wereldautosportbond FIA. Niet meer op zaterdag in optocht naar de snelste tijd, zoals voorheen, maar meer auto’s op de baan, zodat er strijd te zien zou zijn. Een miskleun van jewelste. Wat bleek in Australië bij de start van het seizoen 2016? Dat de baan in de slotfase van de kwalificatie leeg bleef. De pole was al in een eerder stadium gepakt (door Lewis Hamilton). De toeschouwers die er dure dollars voor over hadden, werden getrakteerd op een enorme anti-climax. Op de eerste rij stonden weer twee Mercedessen, die, nadat de race door een rode vlag-situatie was geneutraliseerd, ook als één en twee eindigden. Hetzelfde als de laatste races van vorig jaar. 1. Rosberg, 2. Hamilton.
Horror-crash
Er was het enorme ongeluk, van Fernando Alonso, die wonderlijk genoeg niets over hield aan de horror-crash. Na de race laaide de discussie op alle fronten op. Over veiligheid – de halo, de hoofdbeschermer – over de reglementen, over de strategie, over de banden. De rijders voelen zich niet serieus genomen. Na de klucht van de kwalificatie in Melbourne riepen ze allemaal in koor dat het anders moest, dat de nieuwe regels terug gedraaid moeten worden en de oude knock out, die vaak pas in de allerlaatste ronde werd beslist, spannender was dan deze. Die bovendien voor het publiek bijna onbegrijpelijk was.
De FIA luisterde niet. Bernie Ecclestone was het eens met de rijders maar vond dat de nieuwe regels misschien wat tijd nodig hadden. Hij stelde een compromis voor. Uiteindelijk veranderde er niets en gaat er in Bahrein zaterdag volgens de nieuwe reglementen gekwalificeerd worden. De coureurs kwamen op opstand. In een open brief aan de FIA meldden ze dat de GPDA (de vakbond van rijders) meer bij de besluitvorming betrokken moet worden, omdat anders de sport in een snel veranderende wereld naar de knoppen gaat.
Zo zal de Grand Prix van Bahrein op het steriele door Herman Tilke ontworpen Sakhir-circuit nu al richtinggevend worden voor de rest van het seizoen. Winnen de Mercedessen weer, is de kwalificatie opnieuw een farce, en wordt de race een optocht, dan moet er voor de volgende GP, in Shanghai. heel wat werk worden verricht. Voor de FIA, voor de teams en voor de coureurs.
Anders zappen de televisiekijkers wereldwijd over naar een andere kanaal.