Het ongeluk schuilt in een klein trappetje bij TivoliVredenburg

Als zelfs de naam al een mislukt compromis is, hoe moet het dan met die rare mix van zalen in TivoliVredenburg? 6.000 bezoekers kregen zaterdag bij de opening een perfect geluid, maar dat ene trappetje? Brrrr.

Louis van Gaal bekent ‘eigenlijk huil ik elke dag’. Want ‘als ik God zou zijn, zou ik alles winnen, maar ik ben God niet’. Wat blijkt: ook op de openingsavond van het nieuwe Utrechtse zalencomplex TivoliVredenburg is het WK Voetbal niet ver weg. Zeker niet als je Meindert Talma uitnodigt, de bard van de Friese Wouden, de geniaalste onbekendste zanger van Nederland die deze zaterdagavond zijn liefde voor Louis en de voetbalplaatjes van André Hoeks (koning van de kluts) bezingt in de kleine Hertz-zaal. De Hertz-zaal is een van de vijf concertzalen in het nieuwe TivoliVredenburg, speciaal bestemd voor klassieke kamermuziek. Maar ook geschikt voor cabaretiers en zelfspottende zangers, zo blijkt.

Geluidslekkage

Handenwringend en op van de zenuwen stond de organisatie zaterdag de zesduizend bezoekers op te wachten (maximale capaciteit 7.500). Immers, je kunt plannen wat je wil met je kersverse zalencomplex, maar zoveel gasten laten zich niet dwingen met crowd control. Daar kwam vorige week ook nog de rel bij over de geluidslekkages tussen popzaal Ronda en de jazzruimte Cloud Nine. Hoe kon dat misgaan bij dit prestigecomplex, dat jaren bouwen en 150 miljoen heeft gekost en dat juist als unieke formule de combinatie had van popzalen en klassieke muziekruimten?

Audio orgasme

Eerst het goede nieuws: het geluid in alle zalen was zaterdag perfect. Meindert Talma zat nog wat te klooien met een monitor, maar van de Grote Zaal met violiste Janine Jansen tot jazzpenthouse Cloud Nine met Sven Hammond Soul, je kon overal elk detail horen en nergens klonk het geluid te hard, rouw of te laag. Het hoogtepunt met Kyteman plus Radio Philharmonisch (een moeilijke combinatie van akoestische en versterkte instrumenten) bleef glansrijk overeind. De auditieve orgasmen van Utrechtenaar Kyteman bereikten moeiteloos de nok van de oude rondvormige zaal.

Maar is dit complex geschikt voor festivals met zo’n grote menigte? Ooit is bedacht om de oude Vredenburg zaal te laten staan, en daarbovenop te gaan stapelen met een popzaal (Ronda), een kamermuziekzaal (Hertz), daar weer boven de kleine popbox Pandora en bovenop Cloud Nine. Een handvol architecten heeft zich ermee bemoeid, wat tot een vreemde ratjetoe aan stijlen heeft geleid. De oude zaal van Herman Hertzberger bleef ongewijzigd, inclusief lelijke betonblokken en chaotische plattegrond.

Jeugdhonk

Als concertzaal zijn de verschillende onderdelen goed gelukt. In de Ronda bleek tijdens een concert van hiphoppers Great Minds, dat vanaf minuut één intimiteit verzekerd is. Dat komt vooral door het enorme balkon, dat links en rechts ‘afdaalt’ richting het podium. Je hebt het gevoel zo tussen de artiesten te kunnen stappen.  Maximale interactie verzekerd. Kamermuziekzaal Hertz verrast met een hele stijle opbouw met 2 balkons in zo’n klein halletje: een soort moderne bonbondoos.  Pandora is een hedendaagse luxe variant op het aloude jeugdhonk, terwijl Cloud Nine valt te vergelijken met de Amsterdamse Melkweg. Niet verkeerd.

Brrrr

Helaas zijn de algemene platforms, de schakelruimten tussen al die zalen chaotisch en moeilijk te begrijpen. De bewegwijzering is schaars enonduidelijk. Natuurlijk moet iedereen zijn weg vinden in een nieuw gebouw. Maar op een aantal cruciale scharnierpunten zijn alleen smalle sluiproutes te vinden. Van de roltrappen naar popzaal Ronda. Of vooral het eng smalle trappetje naar Cloud Nine. Dat gaf de hele avond verstoppingen. Brrr. Elders vind je juist hele brede avenues, maar voor de jazzliefhebber is het afzien.

Ongemakkelijke hybride

De ideale plekken voor catering moeten nog in de praktijk gevonden worden. Geeft niets. Volgende keer wel barpersoneel zonder hersenbeschadiging inhuren. Hoe moeilijk is het om een biertje te tappen? Enfin, dat regelt zich allemaal vanzelf wel. Het complex TivoliVredenburg biedt een aantal bewonderenswaardige architectonische hoogstandjes, met fijne doorkijkjes naar de stad Utrecht. Maar deze hybride oplossing blijft een moeizame mix met ongemakkelijke elementen, die we hopelijk later juist charmant gaan vinden. Slotadvies voor bezoekers: neem gemakkelijk schoeisel mee, anders staat aan het eind van de avond het bloed in je schoenen.

www.tivolivredenburg.nl

Mijn gekozen waardering € -

SmaakMaker Dirk Koppes proeft en fileert het culturele klimaat. Deze AlbertHeijnHater was hoofdredacteur van Carp, chef cultuur bij De Pers, en schreef een reisboek over Cubaanse jongeren. Hij selecteert verplicht lees- , proef- en kijkvoer.