Het Prullenbakvaccin gaat viraal

Sterker, het voelt als een uitermate positief initiatief, ook al  sputtert de overheid

Viraal gaan. Dat lot verdient ook boek met titel VIRAAL

VIRAAL. Een geweldig boek! Het gaat in dat boek over zoveel meer dan het R-getal en exponentiële groei van virus uitbraken. Maar, plotsklaps word ik bij lezing halverwege het boek herinnerd aan een wel heel actueel praktijkvoorbeeld. Die kans kan en wil ik niet laten lopen. Het prullenbakvaccin!!! Een initiatief dat vleugels krijgt, en dus echt viraal gaat.

Astra Zeneca
De foto met in de prullenbak weggegooide injectiespuiten, afgevuld met vaccin, leidt tot verontwaardiging. Maar prompt ook een hoopvol initiatief. Overtollige spuitjes krijgen alsnog een bestemming. Nu lezen we in de internationale pers (New York Times)* dat de betreffende website Prullenbakvaccin.nl* meteen al 70.000 bezoekers per uur kan noteren. Terug naar het boek VIRAAL, hoofdstuk 5 met de titel “viraal gaan” (pagina 171 tot 222) helpt bij een verdiepende analyse.

Influencer
Hoe ontstaat zoiets. Om te beginnen moet er zoiets zijn als een influencer. Huisarts Marco Blanker* heeft zich zeker geleidelijk aan als zodanig ontwikkeld. De foto van de prullenbak op zijn praktijk met tientallen weggegooide spuitjes met vaccin is een icoon. Blanker krijgt niet alleen aandacht in de landelijke media, maar ook op social media zoals Twitter. Daar is ook chirurg Marlies Schijven* al lang heel actief. Ook haar kun je gerust influenzer noemen. In combinatie maken zij het verschil en lanceren het initiatief.

Voorwaarde
Dit is volgens Kuchinski een van de voorwaarden (pagina 175) . Invloedrijke influencers die vatbaar zijn voor een idee en al een netwerk hebben. Maar dat is nog niet voldoende. Want het gaat niet om een verdubbeling van het aantal belangstellenden Om exponentiële groei te krijgen, om viraal te gaan, is echt wel wat meer nodig. Deze voorwaarden zijn hier mijns inziens aanwezig.  Heftige emoties! Dat wordt het vaakst gedeeld door volgers. Weggooien van vaccins roept bij iedereen sentimenten op.  De pandemie van covid-19 en het thema vaccinatie zijn belangrijke thema’s en dat helpt zeker. Dat juist doktoren opstaan en out of the box denken, doet iedereen glimlachen en zorgt voor het verrassingselement.

Positief
Sterker, het voelt als een uitermate positief initiatief, ook al  sputtert de overheid. Misschien helpt dat laatste zelfs nog wel wat, want veel Nederlanders hebben het een beetje gehad met instanties… En hoe mooi zou het zijn indiens als blijkt dat mensen zich massaal hebben aangemeld. En dat misschien dat deze aandacht twijfelaars over de streep trekt. Je kunt zeggen dat dit nieuws voor elk wat wils biedt. Flink kans dat ook wij deze content lezen & delen als deze in onze newsfeed verschijnt. En onze contacten zullen ons er anders zeker op attenderen.

Netwerkanalyse
Ik denk dat Jerry Vermanen (Pointer, KRO-NCRV) er goed aan doet binnenkort nog eens deze media uitbraak te analyseren.

Titel
VIRAAL. Waarom dingen zich verspreiden.En waarom ze stoppen. Uitgeverij Nieuwezijds Amsterdam.

Een exemplaar is door de uitgever ter beschikking stelt voor een review

Links
https://fd.nl/futures/1382411/covid-kan-je-inzicht-geven-in-fake-news-en-black-lives-matter-gne1canJGk52
https://www.nationalezorggids.nl/zorgpersoneel/nieuws/59212-60-spuiten-met-astrazeneca-weggegooid-door-huisarts-met-lage-opkomst.html
https://www.prullenbakvaccin.nl/
https://www.nieuwezijds.nl/boek/viraal/auteur/
https://journals.sagepub.com/doi/10.1509/jmr.10.0353
https://nltimes.nl/2021/05/12/website-offering-people-leftover-covid-vaccines-visited-70000-hourly
https://www.linkedin.com/in/marco-blanker-ab29b235/
https://www.linkedin.com/in/marliesschijven/

te doen.

Mijn gekozen waardering € -