En ineens ben je een merk. Moet je jezelf verkopen, in de markt zetten, lees ik in een interview met de hoofdredacteur van DNP. Wat nou mooie verhalen schrijven over het echte Spaanse leven? Parels van columns met de juiste doelgroep in het achterhoofd. Doorwrochte journalistieke achtergrondreportages, bekend terrein voor mij als correspondent voor de GPD en tegenwoordig De Persdienst.
Nee hoor. Sell, sell, sell, abonnees vinden, daar gaat het om.
Maar wat past in hemelsnaam bij mij; gelukkig getrouwde moeder van drie. Met als kapitaal een hoofd vol kennis over zinnige zaken en praktische inzichten, na een tot nu toe aangenaam doch redelijk hectisch verlopen leven.
Ik rijd een Mercedes Benz old timer, mijn voeten accepteren alleen handgemaakte Sendra laarzen (of Converse All Stars), bier moet San Miguel zijn, wijn mag een Viña Sol of een straffe Rueda.
Honger naar fruit
Daarmee houdt het op. Verdere voorkeuren heb ik niet. Of het moet zijn dat ik alleen vis eet met uitzicht op zee en dat ik als dochter van de groenteboer een onbedwingbare honger naar fruit heb opgelopen.
Ik hou moeiteloos zeven ballen tegelijk in de lucht, maakt mij dat een Circus Renz-journalist…
De ingeroepen hulptroepen brachten me nauwelijks een stap verder.
Ten eerste duurde het even voor er antwoord kwam.
Een dag of drie.
Onder druk gezet kwam man Ronald met SolySombra (zon en schaduw) maar dat is meer een karakterschets. Raak weliswaar, maar bruikbaar: ho maar.
Vriendin Minouche, met eveneens acht jaar emigratie-ervaring, kwam met heel veel lieve dingen en als slotsom dat ze bij mij altijd aan Nigella Lawson moest denken. Op zich past de titel rondborstige kokkin prima, al ben ik bang dat het eerder iets zegt over wat er zoal ter tafel komt tijdens onze ontmoetingen.
Yoga-lerares Mireille hield het na een korte zoektocht op internet op DHL: Snel, effectief, allrounder, global, met DHL kom je er wel! Met als toevoeging: “Misschien niet erg poetisch…Wil je dat ik er nog een nachtje over slaap??”
DNA
Redding kwam uiteindelijk uit Nederland. Van Mariëlle, hoogintelligent en gepokt en gemazeld in de reclamewereld. Met als extra intieme kennis over mij en alles wat daaraan vast zit. Op intuïtie schreef ze drie A-viertjes vol. Over mijn DNA: authentiek, origineel, geen fictie, human stories, inside kennis. “Niet de gewone Spanje journalist, maar de expert over het echte Spaanse leven, de echte Spaanse economie, de echte Spaanse dromen en nachtmerries, de echte Spaanse sociale (mis)standen….De waarheid die je raakt.”
Mijn merk, en passie, volgens Mariëlle: iEspaña.
Kijk, daar kan ik wel wat mee.
Hasta pronto (tot snel),
Pauline – iEspaña
Neem een abonnement (nog heel even alleen web)!