Inwoners van San Francisco zijn zelf rijdende auto’s beu

Een nieuwe trend op TikTok toont zelf tijdende auto's in straten van SF met verkeerspylonen op hun motorkap. Wat is hier aan de hand? De creatie van unicorns?

Nee, dit is het werk van en actiegroep genaamd ‘Safe Street Rebel’, die de verkeersopstoppingen veroorzaakt door dit soort auto’s beu zijn. Ze zijn een actie begonnen door de robo-taxis te blokkeren. De actie is veroorzaakt door onvrede onder de bewoners van de stad over willekeurig gedrag van de zelf rijdende vehikels die het verkeer blokkeren, bussen tegenhouden, maar ook bijvoorbeeld ambulance personeel, en recentelijk is zelfs een hond geraakt door een robo-taxi.

Winstpakkers
Ondanks deze aanrijding en blokkades proberen Google met hun Waymo en GM met hun Cruise meer terrein te winnen voor hun winstpakkers.
Voor de directeuren van die bedrijven is het allemaal leuk, maar voor de gemiddelde mens niet: die is immers een baankans kwijt, en moet oppassen voor de computers op wielen die de wagens inmiddels zijn geworden.
Safe Street Rebel wil de straat terug geven aan de mensen (waar kennen we dit van?) en heeft dus een manier gevonden om hier uiting aan te geven. Want wat gebeurt er met zo’n robot-auto als er een verkeers-pylon op de motorkap gezet wordt? De auto blijft stilstaan. De cone maakt geen schade. Vaak moet er iemand van het bedrijf komen om de pylon te verwijderen, waarna de auto weer verder kan.

Verkeersovertredingen
Andere klachten die de actiegroep heeft tegen de robocars: ze vervuilen, zorgen voor meer verkeer, en krijgen geen boetes als ze verkeersovertredingen maken. Fietspaden worden geblokkeerd, net als trams en bussen: beiden vervoersmiddelen die exclusief door de minder rijke mensen gebruikt worden, zodat het testen van dit soort inkomstenbronnen ten koste gaat van deze groep, terwijl de winsten naar de mensen gaan die je nooit in een stadsbus zult zien met hun Armani pakken.

Vandalisme
Een woordvoerder van Waymo verklaart dat het bedrijf dit als vandalisme ziet, en heeft de politie geïnformeerd dit zoveel mogelijk aan te pakken. De actiegroep heeft dan ook gezegd dat het beter is om naar publieke bijeenkomsten over dit onderwerp te gaan, waar ze hun verhaal kunnen doen.

Mijn gekozen waardering € -

Geboren in Nijmegen 1966, studeerde Pabo, Nederlandse Taal- & Letterkunde, Journalistiek, Applicatieprogrammeur, Geluidstechniek, Basgitaar, en Oldtimer Bromfietsen. Af en toe actief in de Freewheelers Cello Band, met een Tollycraft Adventurer of een Miller Marine 29. Heeft vrouw, hond en kat. https://machtsmisbruik.wordpress.com sinds 2012.