De mens wikt en de viool beschikt. Marques Toliver had het allemaal perfect uitgedacht. De Europese presentatie van zijn debuutalbum in het Amsterdamse MC Theater moest een verpletterende indruk achterlaten. Want je kunt wel jarenlang als straatartiest een belofte zijn in de Newyorkse en Londense metro, maar ooit moet je het waarmaken op een concertpodium.
Toverkunsten
Jammer dat je dan niet akoestisch het publiek kunt inpakken met je toverkunsten. Kijk mam: ik speel viool en ik zing tegelijk. Poprock liedjes met een soulstem die 3 octaven pakt. Een viool die mijn klassieke scholing verraadt, maar die ik op totaal eigen manier gebruik.
Het liep anders bij de presentatie van Land of CanAan. De geluidsversterking zat niet echt mee in het MC Theater. De technici waren duidelijk geen viool gewend, wat tot veel gepiep, ruis en valse noten leidde. Wanhopig probeerde Marques Toliver de boel zuiver te krijgen, maar de viool kraste en knarste alle kanten uit. Het valt ook niet mee om zang via de ene microfoon, de viool via de andere te versterken. Het publiek vond het fantastisch, een popzanger die viool kan spelen. Daarmee dreigde het optreden steeds meer in een circusact te veranderen.
Gospelvirtuoso
Gelukkig heeft Toliver een te groot ego om zich deze avond af te laten pakken. En is zijn stemtechniek te goed om zijn compositorische talent te verwaarlozen. Hij laat horen alle gospelriedels onder de knie te hebben, en aan zijn timing mankeert niets. Toch wil het maar niet lukken met de band tijdens dit concert. Onduidelijke setlist, twijfelende koortjes, slordige drumpartijen: Toliver kan als bandleider nog geen stempel drukken op de avond.
Misschien moet hij zijn nevenactiviteiten staken (hij publiceert een eigen tijdschrift, doet modellenwerk en speelt in andermans videoclips), en zijn live act verbeteren. De cd Land of CanAan klinkt veel beter en opwindender dan zijn concert. Met blazers en strijkers veel meer een soulsound dan zijn saaie live rock. Kijk naar de videoclip Control:
Alleen in het slotnummer van de avond in het MC theater verraadt Toliver zijn roots als straatmuzikant: solo midden in het publiek speelt hij een de sterren van de hemel. Zonder microfoon, puur alleen zichzelf.
Marques Toliver: Land of CanAan