Het geluid was uitzonderlijk goed. Nou mag je dat verwachten van een Duits technokwartet, maar zie dat maar eens te realiseren in een betonnen UFO (ook wel bekend als het Evoluon te Eindhoven). En dan was de zaal ook nog eens half leeg, want er mochten maar 800 bezoekers het concert van Kraftwerk bijwonen. En hoe meer mensenvlees, hoe beter de akoestiek.
Ufo
De nadruk bij de 4 concerten van Kraftwerk in het Evoluon ligt op de 3D animaties. In Tate Modern (een voormalige krachtcentrale, hoe toepasselijk) hadden ze de internationale pers al verbaasd, nu is de beurt aan de Brabantse ufo. Heel attent hebben de vier pioniers van de computerdance het Philips-ruimteschip in hun openingsfilmpje verwerkt. We maken een ruimtereis om te landen in Eindhoven.
Een vintage Mercedes doet nostalgisch gekreun uit de zaal opstijgen
Mercedes
In precies 100 minuten komen alle grote hits voorbij. Zoals Autobahn, waarin vooral auto’s voorkomen uit de tijd dat het nummer werd gemaakt. Een vintage Mercedes doet nostalgisch gekreun uit de zaal opstijgen. Want dat we hier te maken hebben met tijdgenoten van het Duitse viertal, wordt al snel duidelijk. Waar bij Rolling Stones, Bruce Springsteen en andere rocksterren diverse generaties door elkaar heen lopen, heeft zich hier een exclusief gezelschap heren op leeftijd verzameld. Revenge of the nerds. Kraftwerk is zo lang doorgegaan met hun baanbrekende werk, dat je er nu weer mee voor de dag kunt komen als prille vijftiger.
Alleen het extreem slechte Engels (‘Allo, ‘Allo-niveau) herinnert je, dat hier iemand staat te zingen
Düsseldorf
Aanvankelijk lijken de filmpjes het vooral te moeten hebben van het ‘wow, er komt een arm de zaal in steken’-effect. Beetje achterhaald voor de electropioniers uit Düsseldorf. Daarna gaat het niveau omhoog, waarbij vooral de abstracte filmpjes indruk maken. Geen idee waarnaar je zit te kijken, maar boeiend is het wel.
Star Trek
De aanwezigheid van oprichter Ralf Hütter en zijn drie kompanen achter vier computerterminals is eigenlijk overbodig. Geen idee wat ze staan te doen. Alsof je naar een scène uit Startrek kijkt, waar iemand een kartonnen schuifje op en neer duwt. Alleen het extreem slechte Engels (‘Allo, ‘Allo-niveau) herinnert je eraan, dat hier iemand live staat te zingen. Erbarmelijk, maar dat geeft het geheel een menselijke touch.
Uiteindelijk betekent Kraftwerk in het Evoluon een nostalgische tweetrapsraket. Terug naar het voormalige technologiemuseum, dat nog steeds een jaren zestig gevoel uitstraalt.
Terug naar Kraftwerk, dat al in de jaren zeventig computermuziek over Computer Love maakte. Met synthesizerklanken van de Minimoog, die nog steeds niet verouderd klinken.