Kranten in Nederland – de oplage daalt steeds sneller

<p><strong>Tot twee jaar geleden lag de daling van de Nederlandse krantenoplage rond de 3% per jaar. Niet prettig, maar met zo’n verlies is om te gaan: met een kleine prijsverhoging en wat digitale groei gaat dat jarenlang goed. </strong><strong>Maar vorig jaar daalde de oplage al sneller, en de laatste cijfers (<a href="http://www.hoi-online.nl/" target="_blank" rel="noopener">het 3e kwartaal van 2013 vergeleken met het zelfde kwartaal, in 2012</a>) wijzen op een gemiddelde daling van 6%.</strong></p><p>Maar niet iedereen zit op het gemiddelde. Regionale kranten trouwens wel, vrijwel iedereen zit tussen de -4 en -7%. Vooral de kranten van Mecom (Wegener/MGL) doen het niet echt lekker met bovengemiddelde verliezen. Alleen het Friesch Dagblad wist een minimale winst (2%) te realiseren.</p> <p>Vier kranten – Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad en Gooi- en Eemlander – gingen in april 2013 over op tabloid – dus Q3 is het eerste volledig compacte kwartaal. Qua oplage lijken de titels nauwelijks van de overstap te hebben geprofiteerd.</p> <p></p> <p>Bij de landelijke titels is het vooral De Telegraaf die inlevert (-9%), terwijl ook NRC Handelsblad (-6%) en nrc.next (-21%) hun papieren oplage snel zien dalen. De Telegraaf zakt onder de 500.000 in haar traditioneel goede zomerseizoen (veel losse verkoop). Ook NRC Handelblad gaat behoorlijk terug op papier terwijl bij het AD het lek nog niet boven is (voor Q4 heeft men een groei beloofd). Volkskrant, Trouw en FD doen het goed in print.</p> <p></p> <p>NRC Handelsblad en nrc.next compenseren een groot deel van hun papieren verlies door digitale groei. nrc.next verdubbelt zelfs vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2012.</p> <p>Maar in feite winnen alle titels, totaal gaat het met 71% omhoog. Maar niet elk digitaal exemplaar is hetzelfde. Bij NRC Media moet er een apart digitaal abonnement genomen worden; bij de Persgroep zijn het veel papieren weekend-abonnees gerechtigd om door de week ook de krant te downloaden; die tellen volgens de HOI-systematiek volledig mee. Ook bij de NDC gaat het niet om volledig betaalde stand-alone abonnementen.</p> <p></p> <p></p> <div addthis:url="http://www.journalismlab.nl/2014/01/kranten-in-nederland-de-oplage-daalt-steeds-sneller/" addthis:title="Kranten in Nederland – de oplage daalt steeds sneller"><a fb:like:layout="button_count"></a><a></a><a></a><a></a> <p><em>This entry passed through the Full-Text RSS service — if this is your content and you're reading it on someone else's site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.</em></p>

Tot twee jaar geleden lag de daling van de Nederlandse krantenoplage rond de 3% per jaar. Niet prettig, maar met zo’n verlies is om te gaan: met een kleine prijsverhoging en wat digitale groei gaat dat jarenlang goed. Maar vorig jaar daalde de oplage al sneller, en de laatste cijfers (het 3e kwartaal van 2013 vergeleken met het zelfde kwartaal, in 2012) wijzen op een gemiddelde daling van 6%.

Maar niet iedereen zit op het gemiddelde. Regionale kranten trouwens wel, vrijwel iedereen zit tussen de -4 en -7%. Vooral de kranten van Mecom (Wegener/MGL) doen het niet echt lekker met bovengemiddelde verliezen. Alleen het Friesch Dagblad wist een minimale winst (2%) te realiseren.

Vier kranten – Noordhollands Dagblad, Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad en Gooi- en Eemlander – gingen in april 2013 over op tabloid – dus Q3 is het eerste volledig compacte kwartaal. Qua oplage lijken de titels nauwelijks van de overstap te hebben geprofiteerd.

Bij de landelijke titels is het vooral De Telegraaf die inlevert (-9%), terwijl ook NRC Handelsblad (-6%) en nrc.next (-21%) hun papieren oplage snel zien dalen. De Telegraaf zakt onder de 500.000 in haar traditioneel goede zomerseizoen (veel losse verkoop). Ook NRC Handelblad gaat behoorlijk terug op papier terwijl bij het AD het lek nog niet boven is (voor Q4 heeft men een groei beloofd). Volkskrant, Trouw en FD doen het goed in print.

NRC Handelsblad en nrc.next compenseren een groot deel van hun papieren verlies door digitale groei. nrc.next verdubbelt zelfs vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2012.

Maar in feite winnen alle titels, totaal gaat het met 71% omhoog. Maar niet elk digitaal exemplaar is hetzelfde. Bij NRC Media moet er een apart digitaal abonnement genomen worden; bij de Persgroep zijn het veel papieren weekend-abonnees gerechtigd om door de week ook de krant te downloaden; die tellen volgens de HOI-systematiek volledig mee. Ook bij de NDC gaat het niet om volledig betaalde stand-alone abonnementen.

This entry passed through the Full-Text RSS service — if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at fivefilters.org/content-only/faq.php#publishers.

Mijn gekozen waardering € -

Lector Piet Bakker analyseert ontwikkelingen in de mediawereld.