Waar zijn de originele historische kaarten terecht gekomen? ik weet dan inmiddels ook dat de collage bij de ingang van gebouw Mondriaan hangt. Het gebouw dat verbonden is aan de Isala klinieken.
….uit de tijd ver voor de Autoriteit Persoonsgegevens en de AVG
Je kunt het vermoeden, Het is een boekje juist vol grote en kleine geheimen uit de tijd ver voor de Autoriteit Persoonsgegevens en de AVG. Dit bericht op Twitter van het Zwolse antiquariaat De Zilveren Eeuw (Rob de Bree) activeerde mij. Aanleiding een aankondiging over het project van digitalisering van ansichtkaarten bij het Historisch Centrum Overijssel (HCOV). De voorkant (stadsgezichten) interessant, zeker, maar ook de tekst op de achterkant:
Teksten
Teksten die nogal eens verband houden met de afbeelding aan de voorzijde. Een aanpak die Rob de Bree en Anne Kreiter ook heeft gekozen bij de selectie 130 ansichtkaarten uit een aanbod van 7000. Mijn aandacht betreft o.a. de medische aspecten, maar niet uitsluitend. Ik beschik namelijk zelf over een grote collectie ansichtkaarten met afbeeldingen van (deels al opgeheven) Nederlandse ziekenhuizen.
Tijdvak 1890-1960
De titel staat op de achterkant van dit handzame boekje. Met de tongbrekende subtitel ‘Ansichtkaartteksten’ en dat over Zwolle in de periode 1890-1960. Het boekje is in 1997 tot stand gekomen bij gelegenheid van het vernieuwde Stedelijk Museum in Zwolle in datzelfde jaar. Een gebouw dat trouwens momenteel in de steigers staat na een verwoestende brand. “Ik heb geen geheimen”. Dat is een formule die vroeger gebruikt werd als men er een einde aan wilde draaien. Stoppen met schrijven. Niets meer te melden.
Inhoud
In de inhoudsopgave staan meer dan tien thema’s, waaronder ook ‘In het ziekenhuis’ (139-149).In de betreffende teksten worden geen kwalen genoemd, maar ik vermoed dat bijvoorbeeld de tekst op pagina 142 ‘Ik kom net van moeder, alles gaat gelukkig goed, vandaag zijn de krammetjes uit de wonde en het buisje weggenomen’ wel eens over een klassieke galblaasoperatie zou kunnen gaan. Iets wat tegenwoordig een veel minder ingrijpende kijkoperatie is. Hebben de samenstellers ook al te vertrouwelijke teksten weggelaten (zelfcensuur?). We moeten het dus doen met de kale teksten. Maar waar zijn de kaarten gebleven.
JanTaco te Gussinklo · Campert Sophiaziekenhuis
Rob de Bree spreek ik daarover in de gezellige ontvangstruimte van zijn antiquariaat waar iedereen op afspraak welkom is. (quote):Ik kende Anne Kreiter via vrijdagse bijeenkomsten in het Vliegerhuys in de tijd dat ik nog tekstschrijver was. Die was op een gegeven moment in bezit van een verzameling ansichtkaarten over Zwolle. Toen heeft hij dat samengesteld als kunstwerk. Vervolgens is dat door het voormalige Sophiaziekenhuis aangekocht. En toen is ook dat boekje uitgekomen. Het lijkt net of het gedichten zijn, hè. Anecdote
Een kaart viel ons op. Een saaie kaart van de Zwolse groenteveiling.Jan Campert, die de kaart geschreven aan zijn zoon Remco Campert. Dus wij vragen aan Remco Campert of hij die tentoonstelling wil openen in ruil voor die kaart. Maar hij wilde er niks mee te maken hebben.. Hij wilde zelfs de kaart niet. ( Red:, waar is die kaart gebleven? De tekst zelf staat op pagina 70 van het boekje. Oordeel zelf)
Speurtocht
Waar is de collage gebleven. Via Facebook speur ik Anne Kreiter op, maar die heeft geen idee. Wel tref ik via social media een afbeelding op zijn website. Een oproep op Facebook in een open groep levert twee reacties op. Iemand loopt dagelijks langs deze collage en een ander vertelt mij (via direct mail) dat zij wel een foto zal maken want zij komt wekelijks schoonmaken. Maar dat hoeft niet meer, want ik weet dan inmiddels ook dat de collage bij de ingang van gebouw Mondriaan hangt. Het gebouw dat verbonden is aan de Isala klinieken. Zu hebben we ook weer de verbinding met het Sophiaziekenhuis achterhaald. De cirkel is rond. Ik ga er zelf op af. Het paneel staat er wat verloren bij, verstopt achter objecten. De basis vormt een poster met de zwart-wit foto’s van de ansichtkaarten met stadsgezichten. Hier en daar een kluitje van daarop bevestigde echte veelkleurige kaarten van recenter datum en enkele blanco ruimtes. Mooi? Smaken verschillen. Waar zijn de originele historische kaarten terecht gekomen? Ik zoek verder.
Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering laten zien door de auteur een kleine bijdrage te geven. Zo help je onafhankelijke journalistiek in stand te houden.