Onderneem het met… Frans Huijbregts

Q&A met Frans Huijbregts. Over hemzelf en over het bedrijf Logixbox, dat hij runt samen met Koen Verhelst. Plus: zijn gouden tip voor starters.

Waarom wilde je destijds ondernemer worden?

Je hebt drie soorten mensen. De eerste ziet geld liggen op straat, struikelt erover en neemt de hele wereld kwalijk dat hij gevallen is. De tweede loopt er omheen en is trots dat hij niet is gestruikeld. De derde zegt: Hee, daar ligt een zak geld, eens kijken wat ik daarmee kan doen, en die raapt hem op. Dat is de categorie waar ik van ben. Altijd bezig met: Hoe zit dat, kan dat niet slimmer, is daar geen oplossing voor? Mijn zoon Matthijs heeft dat net zo.

Ik kom uit een ondernemersnest. Mijn ouders hadden een restaurant aan de rand van de Drunense duinen. Dat liep goed, op bepaald moment kregen ze zelfs een Michelinster. Mijn broers hebben ook allebei gekozen voor het ondernemerschap.

In mijn eerste huwelijk hadden we allebei zulk leuk werk dat we niet als zelfstandigen hoefden te gaan werken om ons vrij te voelen. Ik was ondernemer in loondienst, het voelde als mijn eigen bedrijf. In 2007 ben ik voor mezelf begonnen en bedrijven gaan ondersteunen met productintroducties, maar dat heb ik nooit als een radicale stap ervaren.

Waar is vervolgens Logixbox vandaan gekomen?

Een paar jaar geleden kwam ik op het idee een pakketbrievenbus te maken. Mensen kopen steeds meer via internet, webwinkels beloven je dat als je het vandaag bestelt je het morgen in huis hebt – maar hoe vaak lukt dat ook echt? Je moet maar net thuis zijn, tussen acht en twaalf of tussen een en vijf. In plaats van op de post te blijven mopperen besloot ik er wat aan te doen. Dat was, zeg maar, die zak geld die ik op straat zag liggen.

Koen is de techneut, ik ben de marketeer

Toen ik ging rondkijken of er niet al een oplossing bestond, kwam ik Koen Verhelst tegen. Die had een box ontwikkeld die de bezorger op slot kon doen als hij er een pakje in had gestopt. Het klikte meteen. Dus hebben we besloten onze krachten te bundelen en samen verder gegaan. Koen is de techneut, ik ben de marketeer. We zijn op 11-11-11 begonnen met Logixbox. Anderen gingen trouwen die dag, wij startten een bedrijf.

Wat beschouw je zelf als je grootste succes?

De logixbox is nu nog een product voor de early adopters. We zijn ermee aan het pionieren. Op een gegeven moment moet het omarmd gaan worden door een groter publiek, en dan gaan we de wereld veroveren. Consumenten moeten er nog even aan wennen, net zoals postbestellers en pakketbezorgers er aan moeten wennen. Degenen die ik erover spreek zijn er heel blij mee, omdat zij niet met pakjes hoeven te leuren en dus eerder klaar zijn met hun ronde. Het mooiste succes tot nu toe is wel dat de logixbox is omarmd door webwarenhuis Fonq.nl en dat we daar binnenkort op hun website komen.

Wat was je grootste misser?

Oh, een klassieker: dat er op een bepaald moment zoveel vraag was dat we zonder voorraad kwamen te zitten. Dat is niet leuk voor een ondernemer – je bent enthousiast voor je product, je klanten pikken dat op, en dan moet je ze teleurstellen.

Wat heb je daarvan geleerd?

Dat we nodig op zoek moesten naar meer leveranciers. Je komt dan al snel in Azië terecht, maar we wilden niet dat mensen daar uitgewoond zouden worden om voor een paar tientjes minder logixboxen in elkaar te zetten. We zijn heel bewust in West-Europa gebleven, ook al vanwege de kwaliteit. We hebben nu twee producenten, een in Nederland en een in Engeland. Die maken een robuuste box waar je niet zo maar even het slot uitboort en die je niet meteen van de muur rukt.

Wat is je volgende stap?

We hebben het idee dat naast de consumentenmarkt de business-to-business markt een hele belangrijke gaat worden voor ons. Denk alleen maar eens aan al die bedrijven die soms wel tientallen servicemonteurs op de weg hebben die allemaal ‘s nacht moeten worden bevoorraad. Daarvoor komen we met een box die is gebaseerd op de krat van 60 x 40 x 40 centimeter die standaard in de industrie wordt gebruikt.

Stel dat je voor een dag minister-president van Nederland zou mogen zijn. Wat zou je dan meteen willen regelen?

Onze economie is aan het vastlopen. Ik zou hem weer een slinger willen geven. Nog meer bezuinigen gaat niet helpen. Als Koen en ik zo zouden bezuinigen als Rutte nu doet, dan zouden we binnenkort niet meer bestaan. Je moet een toekomst zien, je moet mogelijkheden zien, daar moet je in investeren – en desnoods moet je daarvoor lenen. Komt het begrotingstekort daardoor boven de drie procent? Dan moeten we de komende jaren maar wat harder werken om dat terug te verdienen. Als er maar weer beweging in komt.

We gaan toe naar een circulaire economie

Als je het mij vraagt liggen de kansen voor Nederland vooral al in het verduurzamen van onze productie en onze consumptie. We hebben nu nog een lineaire economie waarin steeds nieuwe grondstoffen nodig zijn om producten te maken die aan het eind van hun levensduur in een verbrandingsoven verdwijnen – of vaak al eerder. En we gaan toe naar een circulaire economie, waarin onderdelen en grondstoffen voor 100 procent worden hergebruikt.

Wat is jouw gouden tip voor startende ondernemers?

Als je wilt starten moet je natuurlijk een plan hebben. Maar je moet niet te lang blijven hangen in plannen maken. Elke kuil begint met de eerste spade die je in de grond steekt. Natuurlijk moet je goed nadenken waar je dat gat gaat graven en hoe je het later groter kunt maken. Maar dat kan pas als je een eerste begin hebt. Want uiteindelijk wil je geen plan – je wilt een kuil. Dus op een bepaald moment moet er ook gewerkt worden: beuken!

  • BEDRIJF: Logixbox
  • WAT VOOR WIE: Pakketbrievenbussen waarin mensen hun bestellingen veilig aan huis kunnen ontvangen, ook als ze er even niet zijn
  • LEEFTIJD: 48
  • GEBOREN IN: Drunen (NB)
  • OPLEIDING: HEAO marketing en HEAO communicatie, aan de Hogeschool van Amsterdam
  • RELATIE: getrouwd
  • KINDEREN: vier

 

Mijn gekozen waardering € -

Pierre Spaninks is ZZP expert. Onderzoekt, spreekt, schrijft, adviseert. Elke zaterdag te horen bij BNR's ZZP Café. Elke zondag te lezen bij Reporters Online en op Quotenet. Te boeken via Speakers Academy.

Geef een reactie