Gister verscheen op Villamedia een vacature voor een Lector Entrepreneurial Journalism. Daarbij gaat het om het
opleiden van ‘de nieuwe journalist’: een nieuwe generatie van professionals met een duurzaam beroeps- en werkgelegenheidsperspectief die klaar is voor de uitdagingen van het snel veranderende medialandschap en journalistiek werkveld.
In de visie van de opleiding Journalistiek is journalistiek ondernemerschap het vermogen om inventief en innovatief na te denken over en gebruik te maken van producten en werkwijzen, positionering en (persoonlijke) marketing, nieuwe vormen van interactie met het publiek en samenwerking met partners.
Ondernemen is in, gister schreef collega Gerard Smit al over Stella Braam, Follow The Money, De Correspondent en het Journalistieke OnderzoeksBureau.
De journalistieke kleine zelfstandige is zeker een toekomstperspectief. Maar in vergelijking met andere vernieuwingen (Civic en Civil Journalism, Multi- en Crossmedia) is het ook een lastige. Want hoe leer je studenten dat? Is ondernemerschap überhaupt te leren? Moet je daarop selecteren? In Zwolle kunnen we dat kunstje wellicht afkijken.