Je zou nu niet moeten aankomen met een drone die pakjes sigaretten aan parachutes uitwerpt
Waarom het sigarettenmerk Roxy begin jaren zestig in Nederland het luchtruim zoekt weet ik niet. En dat met een Blimp, een luchtschip, dat voor een totaal ander doel was gebouwd. Maar spectaculair was het wel. En prijzig! Alleen al 200 uur vliegen voor 1000 gulden per uur. Deze foto kreeg ik van mijn broer Abraham te Gussinklo. Nadere informatie ontbrak toen nog. De kwaliteit houdt ook niet over. Maar de situatie was mij wel bekend. De foto is gemaakt op het hoekje van de Warmoesstraat naar de Polderstraat in Utrecht, waar ik opgroeide. Met uitzicht op de Oudenoord waar wij woonden.
Opmerkelijk
Er staan drie jongelui naast elkaar. Mijn broer rechts in een keurig pak. Voor een fraaie Chevrolet waarvan het nummerbord goed is te lezen. Misschien werd de foto wel vanwege die auto gemaakt? Op de achtergrond drie torenspitsen. Van voor naar achteren de spitse toren van de Monicakerk, die is afgebroken in 1977. Rechts daarvan de Jacobikerk en meer links verderop de Domtoren. Maar ook is er een luchtschip, een soort zeppelin te zien. En dat laatste is natuurlijk opmerkelijk. Het blijkt ook de sleutel tot de juiste datering van de foto. Na een korte zoektocht vind ik al snel op de combinatie Utrecht & luchtschip, een afbeelding van de Domtoren getooid in vlaggen. Dat suggereert een feestdag. Het blijkt Koninginnedag 30 april 1962! Dat verklaart nu ook waarom mijn broer er zo keurig gekleed bij staat. Met vriendjes Jan Rison en Georges Meijnen. In het Utrechts archief berust onderstaande foto (zonder exacte datering)
Sigaretten
Nog even verder zoeken, maakt duidelijk dat het luchtschip het opschrift Roxy draagt. Roxy was een bekend sigarettenmerk, waarmee jaren later zelfs Johan Cruijff als voetballer geassocieerd wilde worden. Getuige krantenadvertenties met als bron Delpher (Koninklijke Bibliotheek). Verder zoeken leert dat deze reclamestunt gepaard ging met het uitwerpen van pakjes sigaretten Roxy in verschillende steden van ons land. Daar zou je vandaag de dag niet mee moeten aankomen. Ook foto’s van de Blimp werden centraal ingezameld en beloond (waar zijn die gebleven?). Ik kom ook achter de voorgeschiedenis van dit luchtschip, waarover wel vaker is geschreven. Feitelijk betreft het een blimp uit de Tweede Wereldoorlog. Via Marktplaats duikel ik een exemplaar op van het tijdschrift Cockpit (mei 1962!). Het blad voor luchtvaart-enthousiasten.
Cockpit
Op pagina 228 & 229 deze titel ‘Kijk deze maand uit naar het Roxy-luchtschip’met subtitel ‘Oude romantiek van de luchtscheepvaart herleeft voor enkele weken’. In detail wordt beschreven dat het gaat om een door Goodyear in Amerika gebouwd exemplaar, dat op dat moment in Duitsland is ingeschreven als D-Lavo. Eeen zogenaamd drukluchtschip, een B-limp (limp betekent slap). Het gevaarte is 48 meter lang en 17,5 meter hoog en weegt 5 ton en kan met motoren een topsneldheid halen van 130 kilometer per uur. In de gondel onder de ballon is plaats voor 2 man bemanning en 3 passagiers. Gemeld wordt dat Goodyear 125 Blimps bouwde die een belangrijke rol speelden bij de beveiliging van konvooien tijdens de Tweede Wereldoorlog. In een filatelieboek over Zeppelins zowaar een foto uit die periode! Een blimp boven oorlogsschepen in de Hudsonbaai (1945)!
Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering voor Jan Taco te Gussinklo laten blijken door een kleine bijdrage te doen.