Roeien met de riemen die je hebt. Doorzetten!

Met de door Persistence ontwikkelde Re:sponse App wordt het zowel cliënten als hulpverleners gemakkelijk gemaakt om de gewenste gegevens regelmatig aan te leveren.

Persistence.nl=Doorzetten! Past heel goed bij profiel van roeier

Uiteindelijk komt Rinze Krol niet door de selectie voor de Nederlandse roeiselectie voor de Olympische Spelen in Atlanta (1996). Hij woont op dat moment vlak bij de Bosbaan in Amsterdam en ook nog eens op een steenworp afstand van zijn werkgever, het NLR. Opgeleid als elektrotechnisch ingenieur in Groningen ontwikkelt hij bij het NLR (Nederlands Lucht en Ruimtevaartcentrum) op dat moment drivers voor de simulator van het F 16 jachtvliegtuig. We maken een sprong: In 2001 stopt hij met intensief roeien, maar wil wel in de buurt van een roeivereniging wonen. En dat wordt Zwolle als woonplaats. Hij werkt dan bij de NLR vestiging in Marknesse.

Zelfstandig
In 2007 krijgt Rinze Krol met medewerking van het NLR de kans om zelfstandig aan de slag te gaan. De website Persistence.nl blijkt beschikbaar. Persistence=Doorzetten past heel goed bij zijn profiel van roeier. Er komen meteen al een aantal opdrachten op zijn pad, die hij soms in samenwerking met compagnons lanceert. Zo is daar het succesvolle Speakup.eu van People Intouch, een platform voor klokkenluiders. Inmiddels in gebruik bij gerenommeerde partijen als IKEA en Novartis. Ook Divitaal.nl komt uit zijn koker. Maar waar ik het dadelijk vooral over wil hebben is  de Re:sponse.app

GGZ
Dat vraagt enige uitleg. De GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg) kent als handicap dat resultaten alleen gekwantificeerd kunnen worden via vragenlijsten en beoordelingslijsten. Bij een operatie of diabetesbehandeling kan dat meten op andere manieren, met foto’s of bloedspiegels. Dat meten in de GGZ bestond natuurlijk al langer, in het kader van wetenschappelijk onderzoek, maar is later ook opgepakt met het oog op kwaliteitsverbetering. In 2010 werd dat een verplichting vanuit toezichthouders en financiers. Sindsdien wordt er gesproken over ROM, de afkorting voor Routine Outcome Monitoring.  In de algemene gezondheidszorg wordt gesproken van  Patient Reported Outcome Measures (PROMS) en PREMS (ervaringen). Dat ROM in 2010 een verplichting werd en dat de data uit de vragenlijsten  werden geanalyseerd door de Stichting Benchmark GGZ (SBG) met het oog op benchmarking door zorgverzekeraars, leidde tot veel ophef onder zorgaanbieders, psychiaters en psychologen in de GGZ.

Tegenwerking
Er ontstond veel tegenwerking rond de ROM registratie en dat stak men niet onder stoelen of banken. In 2017 was er de actie stoprom.com, later stopbenchmark.com  met oproep tot het tekenen van een petitie. Dat alles heeft te maken met administratieve lasten en vertrouwelijkheid in de relatie tussen individuele cliënt en zorgverlener. Bovendien werden organisaties erop afgerekend. De Algemene Rekenkamer oordeelde negatief over het gebruik van ROM voor dit doel. Ook 28 hoogleraren psychiatrie en psychologie steunden de actie. Inmiddels is de storm gaan liggen en is SBG opgehouden te bestaan. Volgens Rinze Krol heeft Akwa GGZ de ROM database moeten vernietigen. ROM geeft hele mooie professionele feedback over hoe het met de individuele cliënt gaat. Maar dezelfde data gebruiken voor benchmarken en onderlinge vergelijking, kan eigenlijk niet volgens de professionals.

Innovatief
Maar het kan ook anders! GGZ Noord Holland Noord is weer terug bij de oorspronkelijke doelstelling van ROM, gebruik in de behandeling van cliënten. Momenteel doet Marjolein Koementas-de Vos wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van ROM met een samen met Persistence ontwikkelde tool. Daarmee wordt het zowel cliënten als hulpverleners gemakkelijk gemaakt om de resultaten uit de vragenlijsten regelmatig terug te koppelen aan de cliënten en hun hulpverleners. Net als bij het roeien gaat het om secondenwerk. Hoe kan de zorgaanbieder zonder vertraging (bijvoorbeeld zonder te hoeven in te loggen met een – in jargon – Single Sign-On (SSO) koppeling) bij de ROM gegevens komen van de cliënt die tegenover hem of haar zit. Die gegevens moeten ook in automatisch in het EPD (elektronisch dossier) worden ingevoerd. Er is een honderdtal cliënten dat het systeem inmiddels gebruikt en de waardering is groot. Het ziet er naar uit dat Re:sponse daarmee de concurrentie verslaat. De opdracht zal zijn om het systeem nu uit te rollen als best practice.

Tegenwerking
Er ontstond veel tegenwerking rond de ROM registratie en dat stak men niet onder stoelen of banken. In 2017 was er de actie stoprom.com, later stopbenchmark.com  met oproep tot het tekenen van een petitie. Dat alles heeft te maken met administratieve lasten en vertrouwelijkheid in de relatie tussen individuele cliënt en zorgverlener. Bovendien werden organisaties erop afgerekend. De Algemene Rekenkamer oordeelde negatief over het gebruik van ROM voor dit doel. Ook 28 hoogleraren psychiatrie en psychologie steunden de actie. Inmiddels is de storm gaan liggen en is SBG opgehouden te bestaan. Volgens Rinze Krol heeft Akwa GGZ de ROM database moeten vernietigen. ROM geeft hele mooie professionele feedback over hoe het met de individuele cliënt gaat. Maar dezelfde data gebruiken voor benchmarken en onderlinge vergelijking, kan eigenlijk niet volgens de professionals.

Innovatief
Maar het kan ook anders! GGZ Noord Holland Noord is weer terug bij de oorspronkelijke doelstelling van ROM, gebruik in de behandeling van cliënten. Momenteel doet Marjolein Koementas-de Vos wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van ROM met een samen met Persistence ontwikkelde tool. Daarmee wordt het zowel cliënten als hulpverleners gemakkelijk gemaakt om de resultaten uit de vragenlijsten regelmatig terug te koppelen aan de cliënten en hun hulpverleners. Net als bij het roeien gaat het om secondenwerk. Hoe kan de zorgaanbieder zonder vertraging (bijvoorbeeld zonder te hoeven in te loggen met een – in jargon – Single Sign-On (SSO) koppeling) bij de ROM gegevens komen van de cliënt die tegenover hem of haar zit. Die gegevens moeten ook in automatisch in het EPD (elektronisch dossier) worden ingevoerd. Er is een honderdtal cliënten dat het systeem inmiddels gebruikt en de waardering is groot. Het ziet er naar uit dat Re:sponse daarmee de concurrentie verslaat. De opdracht zal zijn om het systeem nu uit te rollen als best practice.

Demo
De innovatieve applicatie biedt de mogelijkheid dat de cliënt op zijn eigen device zijn behandelvoortgang kan volgen. Dit doet hij door gedurende een gespreks- en of medicatiebehandeling meerdere malen een vragenlijst in te vullen. Zo kunnen scores over verloop van tijd worden berekend en in een gekleurde grafiek geplot. Deze timeline is direct inzichtelijk voor de cliënt en de hulpverlener, zodat zij vlot een indruk krijgen hoe het gaat en tijdig de behandeling kunnen bijstellen wanneer herstel onvoldoende tot stand komt. Bovendien biedt de applicatie de optie om cliënten op groepsniveau te monitoren, wat het interessant maakt voor groepstherapie en -cursussen. Demo aanvragen via Responseapp.nl

Links

ROM in de GGZ roemloos ten onder


https://www.skipr.nl/nieuws/comite-stop-benchmark-blij-met-vernietiging-rom-database/
https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/rom-onder-vuur-feiten-en-meningen.htm
https://www.netqhealthcare.nl/en/ggz/sbg/
https://www.responseapp.nl/
https://www.embloom.nl/content/dass-21-r/
https://www.linkedin.com/in/marjoleinkoementas/?originalSubdomain=nl
https://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/KCE_use_of_PROM_PREM.pdf?

Dit artikel las je gratis. Vond je het de moeite waard? Dan kun je jouw waardering voor auteur Jan Taco te Gussinklo laten blijken door een kleine bijdrage te doen.

Mijn gekozen waardering € -