Schiphol beste digitale luchthaven in 2018

Albert van Veen, Chief Information Officer (CIO) bij de Schiphol Group heeft de ambitie om in 2018 de beste digitale luchthaven te worden met innovatieve projecten als ‘Seamless Passenger Journey, Happy Flow en Smart Airport.

“Dankzij Schiphol’s Digital Airport Program (DAP) willen we de Leading Digital Airport worden”, zegt Albert van Veen Chief Information Officer bij Schiphol Group. In het bijzonder de ‘Seamless Passenger Journey’, inclusief de ‘wayfinding’ in de Schiphol app. Bijvoorbeeld moet je nu je vluchtnummer intypen, wat tijd kost. In de toekomst wordt de boeking of instapinformatie opgeslagen in je smartphone en kan automatisch geactiveerd, zodat je snel je weg vond naar de gate.

Schiphol app

Door gezamenlijke besluitvorming (Collaborative Decision Making) zijn luchthavens en airlines in staat hun vluchttijden optimaal op elkaar af te stemmen. Dit is op luchthavens in samenwerking met de airlines geïmplementeerd. Als de airline weet dat een vlucht is vertraagd, dan is de luchthaven ook meteen hiervan op de hoogte. “Als we een verandering van gate maken, dan weet de airline dit ook direct. En met de Schiphol app heb je altijd de actuele airline en gate veranderingen. CDM is ook operationeel in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk”, aldus van Veen.

In de Wayfinding app worden veel van de 2000 aanwezige beacons op Schiphol gebruikt. Met beacons kun je locaties nauwkeuriger monitoren. Van Veen legt uit: “Met beacons en Wi-Fi weten we waar je bent en kunnen we de snelste weg naar de gate voor je vinden. We focussen op een passenger journey. We hebben nog niet besloten over het commerciële gebruik van de beacons door de winkels.

Happy flow

Met het ‘passenger journey’ programma wil Schiphol zijn 55 miljoen jaarlijkse passagiers beter bedienen door geen meerdere veiligheid en beveiligingscontroles te doen. “een grote stap voorwaarts op dit gebied is de pilot ‘happy flow’ op Aruba airport, waar we samenwerken met KLM en de Koninklijke Marechaussee voor grenscontrole”, vertelt van Veen. “Op Aruba airport toon je je paspoort en boarding card, waarna een foto van je wordt gemaakt picture. Dit wordt goed beschermd en gebruikt, zodat je niet je documenten nog een keer hoeft te laten zien. Daar experimenteren we om te besluiten of we in staat zijn om dit veilig op Schiphol te implementeren in de komende 2,5 jaar.”

Smart Airport

Het tweede onderdeel van DAP is Smart Airport voor airlines en grondafhandelaars, om onze bedrijfsmiddelen slim te gebruiken, te monitoren of de loopbanden en liften wel of niet goed werken. “We kunnen dit in een dashboard zien”, zegt van Veen. “En we kunnen een monteur inseinen om het te repareren. Je kunt het als een management tool gebruiken. Het is slim gebruik van je bedrijfsmiddelen, die een computer bevatten waarmee we altijd in verbinding staan. We profiteren allemaal van zaken als voorspelbaar onderhoud.” Bijvoorbeeld, kun je met beacons ook de temperatuur meten en dit afstemmen met klimaatinstallaties om de terminal temperatuur beter af te stellen. Verder kunnen we vooral wachtrijen bij vertrek security filters voorspellen en monitoren: “We kunnen alle vertrekfilters en wachtrijen monitoren”, zegt van Veen. “We stelden een wachttijd van tien minuten in target om een betere doorloop te garanderen. Als je het vertrekfilter inloopt, dan weten we de wachttijd.” Dat is mooi. “In de toekomst willen we passagiers beter informeren over de verwachte wachttijden in onze app. Dus als iemand tien minuten later een filter binnenloopt dan is de wachtrij verdwenen”, zegt van Veen. “Dan controleren we wachtrijen zorgen voor slim gebruik van onze bedrijfsmiddelen, zodat passagiers zo kort mogelijk hoeven te wachten.”

 

Mijn gekozen waardering € -

Frits Njio is bijna 35 jaar luchtvaart- en reisjournalist. Hij werkt freelance voor landelijke en internationale vak- en publieksmedia. Reist veel. Frits schreef een Kosmos reisgids over Canada en won prompt de Canadese persprijs Silver Goose Media Award. Hij volgt de luchtvaartontwikkelingen op de voet. Afgelopen jaar verschenen zijn non-fictie bundels Boekie (2015) en TaxiStories (2021) bij uitgever Boekscout en via Bol.com. Daarnaast schrijft hij korte verhalen, fotografeert en schildert.