Vermoedelijk wordt de eerste vingerpier medio 2016 en de terminal in 2018 opgeleverd. In totaal wordt er de komende jaren € 2 miljard geïnvesteerd in het nieuwe Masterplan 2030.
Masterplan 2030
Alle andere maatschappijen verhuizen op termijn naar de nog te bouwen A-pier die uit drie vingerpieren zal bestaan. Maar eerst moeten hiervoor nog bestaande vrachtarealen worden gesloopt. Infrastructuurinvesteringen zijn essentieel voor Schiphol. 'Heel belangrijk is het om op een lijn te zitten met de aandeelhouders en deelnemers rond de visie voor de toekomst', zegt Schiphol directeur Corporate Development Peter van Laarhoven. 'De gezamenlijke visie met de KLM noemen wij de mainport. In feite definiëren wij een mainport als een set belangrijke functies voor de landelijke economie. KLM en zijn Skyteam partners hebben ons dominant voorzien van ons netwerk, goed voor 70% van de luchtvaart op Schiphol. De focus is een extensief bestemmingennetwerk door hub en mainport gerelateerd verkeer. Transfer staat aan de basis van ons extensieve netwerk.'
Shared Vision
'Wat wij als airport van onze hub carrier KLM verwachten, is een hoogwaardig netwerk ontwikkelen en onderhouden, dat Nederland verbindt met de rest van de wereld', aldus van Laarhoven. Maar ook moeten er erkennen dat andere airlines dan KLM Skyteam hier verblijven en vliegen op Schiphol omdat ze waarde toevoegen aan de luchthaven Schiphol. 'Ons infrastructuur Masterplan hebben wij in de afgelopen twee jaar ontwikkeld. Schiphol is aan de grenzen van zijn capaciteit, zowel aan airside als aan landside en zelfs even qua connectiviteit naar het NS-treinstation bijvoorbeeld. We moeten capaciteit toevoegen in de komende jaren en we gaan drie nieuwe A-pieren bouwen aan de oostzijde.'
De eerste vingerpier krijgt 15 gates voor Europese vluchten voor zowel KLM als andere airlines, de middelste vingerpier 10 gates voor intercontinentale vluchten en de derde vingerpier 5 gates voor intercontinentale en 8 gates voor Europese vluchten voor andere airlines. 'We behouden onze hoefijzervorm, maar we voegen zo’n 25% capaciteit toe op deze manier.'
Wat belangrijk om te zien is, dat de blauwe zone van KLM en zijn partners het hele centrale terminalgebied van B, C, D, E, F, G pieren in beslag gaan nemen, voor korte overstaptijden. En de meeste andere airlines komen aan de randen van dit gebied, wat een nadeel kan zijn, behalve de low cost H-pier, waar onder meer Easyjet zijn basis heeft op Schiphol. Aan de andere kant worden zij ook geplaatst in de nieuwste infrastructuur', aldus van Laarhoven.
Turbulentie
Maar er zijn wrijvingen tussen Schiphol en de BARIN (Board of Airline Representatives in the Netherlands), waarvan ook KLM lid is. Van Laarhoven geeft commentaar: 'Ondanks onze pogingen de belangen van alle deelnemers op een lijn te krijgen bestaat er altijd enige spanning in onze relatie met de home carrier. Er zijn een paar redenen voor, waarom dat zo is. Airlines hebben korte termijn- en wij uiteraard lange termijn investeringen en dat veroorzaakt soms de nodige wrijvingen. We hebben zo’n € 2 miljard aan investeringen nodig in de komende tien jaar in luchthaveninfrastructuur. Natuurlijk willen airlines 0% verhoging of zelfs een verlaging van luchthaventoeslagen. En er is wrijving tussen maximering van de omzet versus cross-subsidiëring tussen non-luchtvaart en luchtvaart gerelateerde activiteiten', concludeert van Laarhoven.