Smakeloze tweets komen airlines duur te staan

Vlak na de crash van MH17 donderdagmiddag hebben tenminste twee airlines getweet dat zij niet boven Oekraïens grondgebied vliegen. Beide airlines hebben inmiddels hun excuses aangeboden over deze harteloze tweets.

Singapore Airlines

Om hun klanten te informeren zet Singapore Airlines een paar uur na de ramp het bericht op Twitter, dat ook op Facebook verschijnt: ‘Klanten zouden willen weten, dat vluchten van Singapore Airlines geen gebruik maken van het Oekraïense luchtruim.’

Het komt de airline op stevige kritiek te staan, zoals gebrek aan ethiek en harteloos gedrag, volgens velen. Daarop biedt Singapore zijn excuses aan: ‘We zijn ons bewust dat onze Facebook en Twitter updates afgelopen vrijdagmorgen zijn sommigen zou zijn  overgekomen als ongevoelig. Het bericht was een antwoord op de vele verzoeken van onze klanten die hadden gevraagd om deze informatie over hun komende vluchten met ons.’ Saillant detail is, dat Singapore de zuiderbuur van Maleisië en Malaysian Airlines is.

Later toont Singapore Airlines meer compassie: ‘Onze gedachten gaan naar de passagiers en crew van de ?#MH17 en hun families.’

Finnair

De nationale airline van Finland maakt het nog bonter. Na eerst medeleven met MH17 te hebben getweet, gooit Finnair het over een andere boeg.

  

Om zijn clientèle te behagen stuurt Finnair donderdagavond de volgende tweet eruit: ‘Voor degenen die twijfelen, Finnair vliegt niet over Oekraïne. Uw veiligheid is top prioriteit.’

De reacties zijn niet van de lucht. Naast het feit, dat het bericht niet juist is, heeft Finnair ook de grootste moeite te erkennen, dat ze fout is geweest. Volgens de website Flightradar24 vliegt Finnair vrijdag nog wel degelijk over Oekraïens grondgebied. Maar de Finse airline beweert, dat deze website onnauwkeurig is en het oorlogsgebied niet onder haar vliegroutes ligt. 

Felle reacties nopen Finnair toch bakzeil te halen, dat het wel degelijk over Oekraïne vliegt, maar ook dat gaat niet van harte. Het bericht met excuses verschijnt op donderdag eerst in het Fins, om pas een dag later de Engelse versie de verontwaardigde wereld in te sturen. ‘We zaten fout. Excuses! Vluchten over Oekraïne gaan over Oekraïne, hoe dan ook.’ Later diezelfde vrijdag wordt doodleuk weer herhaald, dat ze voorlopig niet over Oekraïens grondgebied vliegen, met excuses voor eventuele vertragingen. Dat wel..

Of beide airlines nog last zullen ondervinden van hun ongelukkige acties op de sociale media, zal later moeten blijken. Opmerkelijk is wel, dat haastige spoed – ook in rampspoed – zelden goed blijkt..

Mijn gekozen waardering € -

Frits Njio is bijna 35 jaar luchtvaart- en reisjournalist. Hij werkt freelance voor landelijke en internationale vak- en publieksmedia. Reist veel. Frits schreef een Kosmos reisgids over Canada en won prompt de Canadese persprijs Silver Goose Media Award. Hij volgt de luchtvaartontwikkelingen op de voet. Afgelopen jaar verschenen zijn non-fictie bundels Boekie (2015) en TaxiStories (2021) bij uitgever Boekscout en via Bol.com. Daarnaast schrijft hij korte verhalen, fotografeert en schildert.