De 16-duizend GRT grote REV is uitgerust met een keur aan technische voorzieningen. Daartoe behoren onder andere een moonpool om allerlei onderzeebootjes te kunnen lanceren, twee helidecks, een hydrofoon waarmee onder water naar walvissen geluisterd kan worden en een installatie om op de oceanen plastic te verzamelen.
WWF
De Noorse afdeling van het WWF (Wereldnatuurfonds) heeft een rol gespeeld bij de ontwikkeling van het schip. Samen zullen expedities worden gepland. Die zullen bijvoorbeeld liggen op het gebied van overbevissing en vervuiling.
Het schip wordt dieselelektrisch aangedreven. De twee 2400 kW Caterpillar C280-8 Generators geven hun vermogen af aan twee 3200 kW elektromotoren waarmee een snelheid van 17 knopen gehaald kan worden. Het schip kan voor beperkte tijd ook zonder generatoren varen door de aanwezigheid van een lithium-ion accupakket met een capaciteit van 3 megawatt.
Superjacht
Naast expeditievaartuig is de REV ook een superjacht. Opdrachtgever Røkke wil het schip voor privédoeleinden gaan gebruiken en daarnaast verhuren aan bedrijven en de rijksten op deze aarde. Als expeditieschip biedt de REV plaats aan veertig bemanningsleden en zestig wetenschappers. Wanneer er als jacht wordt gevaren zorgen 54 bemanningsleden voor het varen en de verzorging van de maximaal 36 gasten.
Een van de mogelijkheden waar aan gedacht wordt is het houden van seminars. Daarvoor is het schip onder het achterdek uitgerust met een veertigzits auditorium in bioscoopstijl. Al met al heeft het hele project wel iets weg van het decor voor een James Bond-film.
Roemenië
De REV is ontworpen door de Noorse jachtarchitect Espen Oeino. Het casco wordt in Roemenië gebouwd. De afbouw vindt plaats bij Vard in het Noorse Brattvaag. In 2020 moet het schip af zijn. De bouwkosten zijn niet bekend gemaakt, maar Røkke kan het ongetwijfeld lijden, want hij staat op plaats tien van de lijst met rijkste Noren.