Het bezoeken van beide ‘verre’ bestemmingen wordt belemmerd door opmerkelijk hoge bulten waddenzand en -blubber. De verlagingen van de vloed door de oostenwind maakten het de schippers niet gemakkelijker. Zo bleef Remy de Boer met de tjalk Pallieter ondanks het ene hoogwater na het andere vastzitten op de rede van Schiermonnikoog. En met de zwakke wind vergde het opkruisen naar het oosten veel te veel tijd, bijvoorbeeld voor de klippers Welvaart, Willem Jacob en Najade en de aak Alida.
Achteraf kijk je een koe in haar kont, maar alleen schipper Peter Glas met de Voorwaarts en Henk Teuben met de Boreas maakten de juiste keuzes. Beiden lieten zij alle andere opties links liggen; ze joegen in één keer door naar het Groninger Wad, geholpen door de aanvankelijk westelijke wind. Na het ronden van de ton in de Zuid Oost Lauwers draaide die met hen mee. Het stelde hen in staat om nek-aan-nek één voor één de wantijen te nemen en onderweg de havens van Schiermonnikoog, Ameland en Terschelling aan te tikken.
Beslissende keuze
Zij maakten het verplichte rondje Vliesloot en daarna restte hen alleen nog De Cocksdorp. Zeilend over de banken van Posthuiswad en Waardgronden verloren zij elkaar geen moment uit het oog. Pas na het ronden van de gele meerboei van veerboot Texel-Vlieland ‘De Vriendschap’ maakten zij verschillende keuzes voor de koers naar Harlingen. De Voorwaarts koerste langs de Binnen Breesem via Kornwerderzand naar de Boontjes.
‘Tja’, zei Peter Glas een dag later, ‘Met de volgens verwachting wegvallende en schiftende wind konden we er maar beter voor zorgen dat we alles zoveel mogelijk bezeild zouden hebben.’
Henk Teuben waagde de gok: langs Zachtebed en Molenrak bereikte de Boreas in de nacht van woensdag op donderdag als eerste de haven van Harlingen. Met het maximale aantal punten en de snelste tijd sleepten Teuben en zijn bemanning de overwinning in de wacht – voor de derde keer in het 25-jarige bestaan van de ‘Slag’. Een uur later meldde de Voorwaarts zich aan de finish en als derde de nieuwkomer: schipper Benjamin Verboom met de Stormvogel.
‘Alles lukte’, vertelde Teuben na de finish. ‘We gingen ervan uit dat de windvoorspellingen zouden kloppen – in de loop van de week van west naar oost. En dat was zo. Nadat we Noordpolderzijl hadden bezeild kregen we opnieuw de wind mee. We haalden ons tijtje, maakten geen foutjes. Bijna nooit heeft een schip dat eerst om de oost ging de Slag gewonnen. We hadden gehoopt dat we de enigen waren die dat bedachten, maar tot het eind toe voeren we praktisch gelijk op met de Voorwaarts.’
Traditioneel, maar toch digitaal
Het volgen van deze wedstrijd is volkomen anders dan een kwarteeuw geleden. Moderne communicatiemiddelen zorgen voor een heel andere ervaring. Schipper Craig Youell van de koftjalk ‘Wending’ hield voor honderden Facebookvrienden een liveblog bij. Dankzij de track-en-tracesoftware van stichting Zeilvracht was van uur tot uur duidelijk waar de deelnemers zeilden, ankerden of vastliepen. Hans van Es van ‘Heel Holland Kijkt’ pakte zijn auto en reisde met zijn tot het uiterste inzoomende mobiele webcam naar de kusten van Noord-Groningen en Texel.
Dolf Siere al 18 jaar betrokken bij organisatie ‘Slag’
Dolf Siere is al sinds 2001 voorzitter van de organiserende stichting.
‘De ‘Slag’ is een reactie op de Workumer Strontrace, waar vanwege het traject altijd motorgebruik noodzakelijk is – en waar de reglementering jaar na jaar strikter werd. De ‘Slag’ richt zich vanaf het begin sterk op wadvaren en kenmerkt zich door héél weinig regeltjes. En door schippers die gewetensvol omgaan met de weinige regels die er wél zijn. Je moet het zien als rijden op een snelweg zonder strepen en borden. Een protest- of controlecommissie hebben we niet. Er kómen eenvoudigweg nooit protesten en we controleren onszelf. Bij de eerste editie zeiden de initiatiefnemers Jasper van Schaick, Richard Lizier en Evert Schouten: ‘Lekker vrij varen, géén motorgebruik’.
We zijn tevreden over het aantal van tien deelnemers. Leuk dat een deelnemer van weleer terug is: Remco Visser met de keenaak Alida. Nieuw is de debutant Stormvogel. Vanuit Willemstad hebben ze drie dagen aan één stuk gevaren om erbij te kunnen zijn. Die jongens vinden het prachtig. Ze hebben dit seizoen speciaal een aantal charters uitgevoerd vanuit Harlingen, om het vaarwater beter te leren kennen.’